Mainos

Perusopetus ja varhaiskasvatus saavat rahaa laadun kehittämiseen – Li Andersson: "Eriarvoistuminen näkyy koulujen sisällä"

10:25
Varhaiskasvatuksesta keskusteltiin syksyllä Huomenta Suomessa.

Perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen eriarvoistumista pyritään ehkäisemään uudella kehittämisohjelmalla. Opetusministeri Li Andersson (vas.) kertoi tiistaina, että ohjelmaan on varattu perusopetuksen osalta 180 miljoonaa euroa ja varhaiskasvatuksen osalta 125 miljoonaa euroa yhteensä kolmen vuoden ajalle.

Suomessa oppimiserot ovat kasvaneet sekä alueellisesti että tyttöjen ja poikien välillä. Andersson huomautti, että perhetaustan vaikutus oppimistuloksiin on voimistunut Suomessa nopeasti kuluneen vuosikymmenen aikana. Kouluissa näkyy sama kehitys, joka on käynnissä laajemmin yhteiskunnassa.

– Valtaosa suomalaisista lapsista ja nuorista voi hyvin, he pärjäävät hienosti, mutta huono-osaisuus kasautuu tietylle ryhmälle. Samalla tavalla tämä eriarvoistuminen näkyy koulujen sisällä ja näkyy siinä, että koulu ei pysty yhtä hyvin kuin aikaisemmin puuttumaan tähän kotitaustoista johtuviin eroihin, Andersson sanoi.

Perusopetukseen suunnattavalla rahalla pyritään löytämään keinoja, joilla lapsen taustan vaikutusta oppimistuloksiin pystyttäisiin tasaamaan. Lisäksi aikomuksena on tehostaa oppilaanohjausta sekä pienentää ryhmäkokoja.

Esiopetuksesta joustavasti koulutielle

Anderssonin mukaan varhaiskasvatuksen laatua parantamalla pyritään myös muun muassa siihen, että entistä useampi lapsi osallistuisi varhaiskasvatukseen. Andersson huomauttaa, että tutkimusten mukaan varhaiskasvatuksen koettu laatu on yksi niistä tekijöistä, jotka vaikuttavat eniten vanhempien päätökseen lapsen varhaiskasvatukseen osallistumisesta.

Yhtenä monista tavoitteista on tehdä esiopetuksesta ja perusopetuksen kahdesta ensimmäisestä luokasta yhtenäisempi kokonaisuus, jolloin lapsilla olisi joustavampi mahdollisuus edetä oman kehittymisensä tahdissa. Ministeriössä on tarkoitus pohtia, miten tätä helpotettaisiin hallinnollisesti.

– Tämänkaltaista kehittämistyötä on aika paljon tehty. Monissa kunnissa on pyritty myös uusien koulukiinteistöjen toteuttamisen yhteydessä luomaan tätä jatkumoa ja joustavaa siirtymää esiopetuksen sekä ykkös- ja kakkosluokan osalta, Andersson kertoi.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja