Kokoomuksen puoluehallitus esittää kesäkuun puoluekokoukselle esiopetuksen pidentämisen kaksivuotiseksi. Asiasta kertoo kokoomuksen varapuheenjohtaja, opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen.
Sanni Grahn-Laasonen toteaa, että lapset aloittavat peruskoulun hyvin vaihtelevin valmiuksin ja taidoin.
– Tavoite kaksivuotisesta esiopetuksesta on tärkeä, koska lasten vaihtelevat kotitaustat vaikuttavat oppimistuloksiin entistä enemmän. Tyttöjen ja poikien oppimiseroja, joihin on kiinnitetty paljon huomiota, alkaa syntyä jo varhain.
Grahn-Laasonen tähdentää sitä, että esiopetus vahvistaa lapsen sosiaalisia taitoja ja itsetuntoa leikin ja myönteisten oppimiskokemusten avulla. Se myös edistää lapsen kehitys- ja oppimisedellytyksiä. Esiopetuksen toimintaympäristönä on päiväkoti tai koulu.
Suomessa osallistuminen vähempää kuin muissa OECD-maissa
Oppimisympäristön pitää puoluehallituksen mukaan olla monipuolinen ja oppimiseen, leikkiin ja toimintaan innostava.
– Tutkittuun tietoon perustuva ymmärrys varhaisten vuosien merkityksestä oppimisen ja inhimillisen kasvun perustana on kasvanut. Laadukkaalla varhaiskasvatuksella on tutkitusti myönteisiä vaikutuksia, jotka näkyvät pitkälle myöhemmissä elämänvaiheissa ja oppimistuloksissa, Grahn-Laasonen sanoo.
Grahn-Laasonen toteaa, että Suomessa varhaiskasvatukseen osallistaan muita OECD-maita heikommin ja samoin koulu alkaa monia muita maita myöhemmin.
– Esiopetuksella ja varhaiskasvatuksella voidaan vaikuttaa oppimistuloksiin, opiskelutaitoihin ja -motivaatioon sekä ehkäistä syrjäytymistä.
