Perinteiset Stadin Silakkamarkkinat alkoivat koronan varjossa – nuorille maistuvat uudet kalamaut, vanhemmat valitsevat perinteisemmin

Koronatilanne verotti Stadin Silakkamarkkinoiden ensimmäisen päivän kävijämäärää 1:30
Koronatilanne verottaa Stadin Silakkamarkkinoiden kävijämäärää.

Perinteiset Stadin Silakkamarkkinat alkoivat tänään koronaviruksen varjossa. Epidemia verotti avajaisten väkimäärää, mutta varsin moni uskaltautui paikallekin lähikalan houkuttelemana.

Silakkamarkkinat ovat yksi Suomen vanhimmista yleisötapahtumista. Tapahtuman tarkoitus on kalatuotteiden myymisen ja esittelyn lisäksi toimia kalastuselinkeinon, Itämeren ja silakan puolestapuhujana.

Markkinoilla lapsesta asti

Kalastaja Tommi Lillberg kertoo olleensa Stadin Silakkamarkkinoilla lapsesta saakka. 

– Tänään täällä on 16 venettä, mutta 90-luvulla veneitä oli altaassa 60 tai jopa 80. Tämä oli ihan täynnä.

– Ammattikalastajat ovat vähentyneet Suomesta niin paljon. Tähän työmäärään nähden nuoret eivät enää halua aloittaa tätä hommaa. Lisäksi kalusto on kallista. 

– Helpommalla rahan saa monesta muusta työstä kuin tästä hommasta, Pyhtäältä tullut Lillberg sanoo. 

Korona verotti kävijämäärää

Kalastajat kertovat, että tänään on jonkin verran hiljaisempaa kuin yleensä Stadin Silakkamarkkinoiden avajaispäivänä.  

– Väljemmin ihmiset liikkuvat ja ehkä ovat jääneet kotiinkin, arvioi kalastaja Toni Rantamaa Merikarvialta. 

Niko Nordlundille silakkamarkkinat ovat perinne.

– Nahkiainen heti huuleen, Nordlund nauraa.

– On kiva nähdä kalastajat täällä itse myymässä.

Johanna Moilanen on puolestaan markkinoiden ensikertalainen.

Mikä sai sinut paikalle?

– Kiinnostus Itämeren kalaa ja lähikalaa kohtaan, Moilanen vastaa.

Toni Rantamaa kertoo, että etenkin Helsingissä nuorille aikuisille maistuvat uudet ja erikoisemmat maut. Vanhemmat asiakkaat valitsevat perinteisemmin.

– Ämmäkarin silakka, mikä on kermaviilikastikkeessa, on ollut täällä kahtena edellisvuotena palkinnoilla, Rantamaa viittaa silakkapurkkien suuntaan.

Ja Silakkaraati palkitsi jälleen. Tänä vuonna voitto tuli Silakkayllätys-sarjassa. Vuoden Maustekala -sarjan pääpalkinnon voitti puolestaan Vento Aalto Pyhämaalta. 

Päivi Alho-Tousignant käy markkinoilla vuosittain. Nyt mukaan lähti kaksi purkkia silakkaa.

– Toinen on suutarinlohta. Se menee tyttärelle. Minä otin sinappisilakkaa ja ostin kiusausta varten myös vähän savulohta. 

– Silakka on kotimaista ja ympäristöystävällistä. Se on hyvää, hymyilee Alho-Tousignant.

Lue myös:

    Uusimmat