Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Paukkupakkanen yllätti tuoreen sähköautoilijan matkalla Tahkolle – näin ohjeistaa Autoliitto

0:55Tiinalla välähti! Ratkaisi sähköautoilijoiden talvisen ongelman naurettavan yksinkertaisella tavallaKATSO MYÖS: Tiina ratkaisi sähköautoilijoiden talviongelman simppelillä keinolla.Tiina Grönberg
Julkaistu 06.01.2024 06:29
Toimittajan kuva

Mikael Mikkonen

mikael.mikkonen@mtv.fi

Sähköauton suuri talvikulutus yllätti tuoreen sähköautoilijan.

Jani Suominen koki yllätyksen hetkiä, kun uudenkarhea Polestar 2 -sähköauto kuluttikin tavallista enemmän virtaa nykyisillä paukkupakkasilla. 

Asia tuli hyvin selväksi, kun miehen kolmihenkinen perhe matkusti hiljattain Vihdistä Tahkolle laskettelemaan. Pakkasasteita oli ajon aikana vähintään kaksikymmentäviisi.

– Kesällä range [kantama] on ollut noin 300 kilometriä, mutta nyt näillä pakkasilla tavaroineen ja suksibokseineen kulutus oli kaksinkertainen normaaliin verrattuna, ehkä jopa enemmänkin, Suominen kertoo MTV Uutisille.

Lue myös: Sähköautoilija, muista nämä asiat pakkasella: "Kulutusta pienentää, jos..."

Toki Suominen oli tietoinen, että kovilla pakkasilla sähköautoilijan on huomioitava tiettyjä seikkoja, mutta silti "ääriolosuhteiden" tuomat haasteet yllättivät.

– Odotin, että autolla pystyy heittämään 200 kilometrin välejä, mutta käytännössä 120–130 kilometrin välit olivat semmoisia, joita turvallisin mielin uskalsi ajaa.

Suominen ei ladannut matkalla auton akkuja kertaakaan aivan täyteen, sillä se olisi vienyt matkanteolta liikaa aikaa.

Polestar 2 -sähköautoJani Suomisella on käytössään Polestar 2 -sähköauto. Kuvituskuva.

Latauspaikoilla ruuhkaa

Akkujen heikentynyt kantama ei ollut ainoa haaste, johon perhe Suominen törmäsi reissullaan. Varsinkin ABC-asemilla oli huomattavaa ruuhkaa ja jonottaminen latauspisteille kesti asemasta riippuen 10–30 minuuttia. 

Suominen on ajanut aiemmin saman 460 kilometrin matkan polttomoottoriautolla yhtä soittoa kuuteen tuntiin. Kauppareissuineen ja taukoineen matka on ottanut enimmillään noin seitsemän ja puoli tuntia.

Nyt matka otti sähköautolla noin yhdeksän ja puoli tuntia, joista vähintään puolitoista tuntia meni lataamiseen.

Lue myös: Innostus sähköautoiluun näkyy hurjina latausmäärinä asemilla – "Ruuhkahuippuina kannattaa ennakoida"

Vasta ensimmäinen talvi

Suominen ei suhtaudu koettuun erityisen raskaasti, vaan ottaa sen lähinnä oppimiskokemuksena. Sähköautokaan ei vaihdu takaisin perinteiseen polttomoottorimalliin, vaikka hermo olikin koetuksella.

– Itselläni sähköauto on ollut vasta puoli vuotta ja nyt on ensimmäinen talvi. On täysin luonnollista, että asioita sattuu ja tapahtuu, Suominen pohtii.

– Todennäköisesti muutaman kymmenen vuoden päästä ei edes muisteta tätä aikaa, kuinka vaikeaa se oli. Ehkä jopa jo muutaman vuoden päästä uusien autojen osalta ei tarvitse miettiä näitä.

Lue myös: Jukka, 70, on ajanut taksia 50 vuotta – lataa suorat sanat nykytilanteesta alalla 

Autoliitto: Tuttu tarina

Autoliiton hinausyhtiön toimitusjohtaja Ilkka Lehtisen korvaan Suomisten koettelemukset kuulostavat siltä, että sähköautolla on vielä teknisesti kirittävää polttomoottoriautoon.

Lehtisen mukaan tarina on hyvin tuttu Suomen olosuhteissa. Hän ei halua kuitenkaan osoitella sormella sähköautomerkkejä, mutta toteaa, että kyseessä ovat sähköautojen tekniset rajoitukset.

– Ainakin vielä toistaiseksi, kunnes toivon mukaan jossain vaiheessa tekniikka kehittyy sellaiseksi, että se palvelee täällä meidän olosuhteissa.

– Kovat pakkaset, kuormaa autossa, kylmä keli ja suksiboksi katolla. Ja jos vielä lämmitys on täysillä, niin kyllä se noin juuri tuntuu tällä hetkellä menevän.

Nykyisiin koviin pakkasiin Lehtinen suosittelee ennen kaikkea malttia.

– Oli kysymys sitten tien liukkaudesta tai vaarallisista olosuhteista, niin koitetaan pitää pää kylmänä ja rauhallisena.

Lue myös: Miten sujuvat suomalaisten sähköautoilijoiden pitkät reissut? MTV tutustui kolmeen tapaukseen

Lehtisen mukaan sähköautoilijan kannattaa nyt ennen kaikkea suunnitella ajettava matka, ottaa selvää latauspaikoista ja niiden mahdollisista jonoista.

– Näissä keleissä sähköauton lataaminen on huomattavasti hitaampaa kuin heinäkuussa. Sen vuoksi jonot latureilla ovat ihan jotain muuta, kuten on myös vastaanotettu virta, Lehtinen muistuttaa.

Lue myös: Auton esilämmitystä ei kannata unohtaa: Vältä näitä virheitä pakkasella!

Kovista pakkasista ongelmia autoilijoille – nelinkertainen määrä avunpyyntöjä

Autoilija! Älä toimi näin, kun tuulilasi on jäätynyt – "Ei missään nimessä voi käyttää..."

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lisää aiheesta:

Kysely paljastaa: Näin moni vaihtaisi sähköautoon, jos polttoaineen hinta tuplaantuisiTalviajo sähköautolla vaatii totuttelua – tee näin, jos laturi jäätyy autoon kiinniTiina selätti sähköautoilijoiden talvisen ongelman yksinkertaisella kikalla: "Pääsisiköhän sitä autotehtaalle suunnitteluhommiin"Sähköautojen hinaukset todennäköisesti yleistyvät lähivuosina – sää ja ajonopeus voivat yllättää bensa-autoon tottuneet ikävästiSähköautoilu talvella voi vaatia ensikertalaiselta totuttelua – vakuutusyhtiö: Toimi näin, jos laturi jäätyy autoon kiinniMitä pitää tehdä, jos sähköauton akusta loppuu virta kesken ajon?
SähköautotLiikenneTalviLumiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"