Parhaat pihaleikit naurattavat aikuisiakin – muistatko nämä?

Ulkoleikit viihdyttävät niin lapsia kuin aikuisiakin. Muistatko vielä peilin, kirkonrotan ja muut hauskat yhteisleikit?

Kun uiminen ja onkiminen saavat riittää, on aika leikkiä yhdessä pihaleikkejä.

Ketjuhippa

Yksi leikkijöistä valitaan hipaksi. Kun hippa saa jonkun pelaajista kiinni, he ottavat toisiaan kädestä ja jatkavat muiden kiinniottamista.

Jokainen kiinnijäänyt liittyy osaksi ketjua. Ketjun on pysyttävä ehjänä ja ainoastaan ulommaiset pelaajat saavat ottaa muita kiinni.

Leikki loppuu, kun kaikki ovat ketjussa.

Peili

Leikkiin tarvitaan isohko alue ulkona tai sisällä sekä vähintään kolme pelaajaa, mieluummin kuitenkin enemmän.

Yksi leikkijöistä ryhtyy peiliksi ja menee seisomaan muiden pelaajien eteen pienen matkan päähän. Peili kääntyy selin rivissä seisoviin pelaajiin, jolloin pelaajat lähtevät etenemään kohti peiliä.

Pelin tavoitteena on päästä peiliksi peilin paikalle, mutta tämän tekee vaikeaksi se, että peili saa sopivin väliajoin vilkuilla taakseen. Jos hän näkee jonkun liikkuvan, pelaajan on palattava lähtöviivalle. Peilin on oltava rehellinen.

Se, joka ensimmäisenä saavuttaa peilin ja koskee tämän selkään, on voittaja ja asettuu peiliksi seuraavaa kierrosta varten.

Tervapata

Ennen leikin aloittamista maahan piirretään suuri ympyrä. Yksi pelaajista on tervankeittäjä, joka menee ympyrän keskelle. Muut asettuvat tasaisesti ympyrän reunoille ja piirtävät ympärilleen puoliympyrän muotoisen "pesän".

Keittäjä lähtee kiertämään pataa siten, että hänellä on kädessään pieni esine, kuten avain tai keppi. Jossain vaiheessa keittäjä pudottaa esineen yhteen pesään ja lähtee juoksemaan ympäri pataa takaisin pesälle.

Kun toinen leikkijä huomaa pesäänsä pudotetun esineen, hän poimii esineen käteensä ja lähtee juoksemaan vastakkaiseen suuntaan tarkoituksenaan ehtiä takaisin pesälle ennen keittäjää.

Se kumpi on pesällä ensin, saa jäädä niille sijoilleen ja toisesta tulee keittäjä. Toisesta pelaajasta tulee keittäjä myös, jos hän ei huomaa pesäänsä pudotettua esinettä.

Jos keittäjä ei saa pelaajia hämättyä, voidaan sopia, että keittäjä vaihtuu automaattisesti esimerkiksi kahden kierroksen välein.

Katso lisää pihaleikkejä:

Lue myös:

    Uusimmat