Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Paluu vanhaan F1-aika-ajoon ei sittenkään itsestäänselvyys?

Pudotusuhka toi aika-ajoon enemmän vipinää varikkosuoralle.
Pudotusuhka toi aika-ajoon enemmän vipinää varikkosuoralle.2016 Getty Images
Julkaistu 22.03.2016 11:26

MTV SPORT

F1-sarjaan renkaat toimittava Pirelli haluaa kuulla ensin kunnolliset perustelut ennen kuin yhtiö voi asettua aika-ajon muuttamisen kannalle.

Australiassa ajettiin uusittu pudotusmuotoinen aika-ajo, jonka kolmas osio muodostui pettymykseksi, kun paalupaikkataistelu lässähti minuutteja ennen ajoajan päättymistä. Heti seuraavana päivänä F1-tallit päättivät, että toisesta osakilpailusta lähtien ajetaan vanhalla mallilla.

Päätös tarvitsee kuitenkin F1:n strategiaryhmän ja F1-komission yksimielisen hyväksynnän. Näin ollen asian tukena pitää olla muun muassa Pirelli. Pirellin urheilujohtajan Paul Hemberyn mielestä uusittu aika-ajo ei ollut täysi katastrofi, hänen mielestään vain kolmas osio kaipaa viilausta.

– Emme ole vielä kuulleet argumentteja. Aika-ajossa oli positiivisia ja negatiivisia puolia. Q3 kaipaa parannusta, koska se, ettei autoja ollut radalla oli kaikkien mielestä huono asia. Se ratkaistaisiin helposti ottamalla Q3:een viime vuoden malli, eli ilman eliminointia, Hembery sanoi.

Hembery muistuttaa, että kahden ensimmäisen aika-ajo-osion pudotusmuoto pakotti esimerkiksi Mercedeksen aggressivisempaan rangastaktiikkaan: he joutuivat tulemaan jo Q2:ssa radalle superpehmeillä renkailla. Hemberyn mielestä se toi lisää draamaa, mitä uudistuksella juuri haettiin.

– Sillä oli vaikutusta kisaan, mikä oli alkuperäinen ajatus. Uudistus ehkä esti heitä yrittämästä päästä läpi Q2:sta pehmeällä renkaalla, mikä olisi antanut heille mahdollisuuden aloittaa pehmeällä myös kisassa, Hembery muistutti.

– Yhdessä palaverissa annettiin peruste, että muutoksen piti antaa lisäelementti kisataktiikkaan. Ja se teki sitä monella tasolla, hän totesi.

Myös Force India -talli pohtii kantaansa. Tallin apulaistallipäällikkö Bob Fernley kyseenalaistaa sitä, että päätös vanhaan aika-ajoon tehtiin ennen kuin nähtiin millaisen vaikutuksen se antoi itse kisaan.

– Kun tehdään päätöstä, jonka tarkoitus on vaikuttaa kisaan, miten helvetissä sen päätöksen voi tehdä ennen kuin kisaa on ajettu. Se oli perusteluni sunnuntaina ja olen edelleen samaa mieltä, Fernley tylytti.

Fernleyn mielestä on siis aika miettiä asiaa rauhassa ja pohtia sitä, riittäisikö vain pienempi muutos. Fernley kuitenkin totesi, että Force India ei aio olla yksinäisenä vastarannan kiiskenä, jos muut kokevat, että paluu vanhaan on paras vaihtoehto.

– Kun on kyse siitä mikä on paras faneille ja F1:lle, emme ikinä asetu tielle. Mutta me kaikki olemme painekattilassa. Siksi on sääli, että se aiotaan heittää menemään ilman että sitä on koskaan kunnolla arvioitu, Fernley totesi.

Bahrainissa ajetaan vajaan kahden viikon kuluttua, joten päätös asiasta on tultava nopeasti.

Lisää aiheesta:

Ossi Oikarinen näkee Ferrarin kaivaneen itselleen kuoppaa – "Siinä vaiheessa on aivan sama, mitä autolle tehdään"Mullistavan F1-idean pilaamisesta syytetty Mercedes-pomo sysää yllättäen vastuun faneille – lyö pöytään kolme syytä: "Nyt ei ole aika kokeiluille"Mercedes-pomo kertoi, miten talli vedätti muita F1-kauden 2019 alla – seurasivat reaktioita huvittuneina: "Se olisi ollut jo ihme"FIA-pomo yllättyi äänestystuloksesta: "Kuin ihme olisi tapahtunut"F1-kriisipalaverista paljastus: Kuskit vastustavat aika-ajouudistustaBottaksen pomo myöntää uudistuksesta - ”Tulemme näyttämään tyhmiltä”
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"