Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Mullistavan F1-idean pilaamisesta syytetty Mercedes-pomo sysää yllättäen vastuun faneille – lyö pöytään kolme syytä: "Nyt ei ole aika kokeiluille"

6:27F1:ssä alkaa uusi aikakausi – näitä muutoksia on odotettavissa kaudelle 2021F1-sarjassa on alkamassa uusi tasapuolisempi aikakausi - C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen tiivistää tulevat muutoksetimago images/Nordphoto/ All Over Press
Julkaistu 03.06.2020 19:09
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

F1-sarjan käännetyn järjestyksen sprinttikisat vastustuksellaan kaatanut Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff ei pidä sähäkkää tynkäkautta oikeana hetkenä toteuttaa poikkeuksellisia kisakokeiluita.

F1-sarjassa pohdittiin mahdollisuutta lyhennettyjen sprinttikisojen järjestämiseksi aika-ajojen sijaan. MM-sarjan järjestyksen mukaisesti kuskit olisi laitettu käännettyyn järjestykseen, minkä perusteella olisi ratkaistu sunnuntain kisan lähtöruudukko.

Mercedeksen vastustuksen syyksi on epäilty sitä, että muutos sotkisi Lewis Hamiltonin mahdollisuuksia varmistaa uransa seitsemättä maailmanmestaruutta, jolla tämä nousisi Michael Schumacherin rinnalle kaikkien aikojen ykköseksi.

Monet fanit ottivat Mercedeksen vastustuksen raskaasti, mutta Wolffin mukaan koko idealla ei ollut kovinkaan vahvaa kannatusta edes fanien keskuudessa.

– Sanoimme, että tämä ei ole oikea aika kokeiluille, joilla ei, mielenkiintoista kyllä, ollut kannatusta edes F1-fanien keskuudessa, koska kyselyssä vain 15 prosenttia ilmaisi kiinnostuksensa käänteisestä lähtöjärjestyksestä, Wolff kommentoi RaceFans-sivuston mukaan.

Wolff ei kuitenkaan tarkentanut, missä tällainen kysely on järjestetty. RaceFans kertoi, että sen viime vuoden kyselyssä peräti kolme neljäsosaa oli ideaa vastaan, suurin osa vielä melko jyrkästi.

Kolme vahvaa syytä vastustukselle

Wolffin mukaan ajatus oli jo kertaalleen haudattu toimimattomana, mutta nyt kaikki muut olivat yhtäkkiä sen puolella. Mediatietojen mukaan Mercedes oli saanut asiakastiiminsä Racing Pointin tuekseen, vaikka keskikastin tiiminä tämä olisi voinut hyötyä uudistuksesta.

– Sitten joku ajattelee, että se on mahtava idea, ja se palautetaan agendalle. Täytyy siis katsoa syitä, miksi vastustimme sitä. Siihen on kolme perustavaa laatua olevaa syytä, Wolff aloittaa.

– Ensinnäkin formula ykköset on kilpailullinen laji. Paras mies parhaalla kalustolla voittaa. Emme tarvitse mitään kikkoja, jolla kisoista tehdään kiinnostavampia.

– Toiseksi tiedän sen rata-autosarjoista, että taktikoinnista tulee erittäin hyödyllistä, kun yksi kisatulos oikeastaan ratkaisee seuraavan lähtöjärjestyksen. Ajatelkaa vaikka sitä, että yhdellä kuskilla menee sunnuntain kisa huonosti, joten hän päättää keskeyttää. Se auto pääsee paalulle seuraavassa karsintakisassa.

– Sitten vielä puhtaasti suorituskyvyn näkökulmasta, niin kenellä tahansa on nopein auto, eikä se välttämättä ole meillä, saa rangaistuksen siitä suhteessa toiseksi ja kolmanneksi nopeimpaan, koska ne saavat yksinkertaisesti aloittaa edempää, Wolff listaa.

Lisää aiheesta:

Mercedekseltä kova paljastus kauden päätteeksi – kukaan ei saanut kiinni ex-pomon vinkistäEntinen F1-pomo laukoo todella kovaa tekstiä: floppitallin miljardööriomistaja menetti omiensa luottamuksen – "On vain hänen tapansa tai ei tapaa ollenkaan"Tässäkö ratkaisu F1:n kiistakysymykseen? Bernie Ecclestone esitti oman ehdotuksensa: "Tämä on ainoa tapa pitää jännitys korkealla" Toto Wolff kävi kuumana F1:n uudelleen henkiin herättämästä aika-ajoideasta: "Tämä ei ole mitään tosi-tv:tä, Big Brotheria!"Tallipomot ajautuivat FIAn päätöksen jälkeen tiukkaan sanasotaan: "Hänellä ei ole mitään hajua siitä, mistä hän puhuu"Paluu vanhaan F1-aika-ajoon ei sittenkään itsestäänselvyys?
F1MercedesUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"