Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Curly Girl -metodi räjäytti Ilpon, 56, yrityksen liikevaihdon: ”Yhtäkkiä kaupat alkoivat huutaa, että valmistakaa tätä lisää"

7:37Curly Girl -metodi – kiharavillitys valtasi SuomenCurly Girl -metodi – Kiharavillitys valtasi Suomen-
Julkaistu 23.07.2019 06:10

Elise Tykkyläinen

elise.tykkylainen@mtv.fi

Niin sanottu Curly girl -villitys levisi Suomeen kevättalvella. Luonnonkiharoita esille tuova metodi saavutti suosiota räjähdysmäisesti sosiaalisessa mediassa. Hiustyyliin opastavat videot ovat keränneet satojatuhansia katselukertoja.
Ylöjärveläinen perheyritys valmistaa metodiin sopivia sampoita ja hoitoaineita.

Kevättalven nietokset peittivät vielä Suomea, kun ylöjärveläinen perheyrittäjä Ilpo Laurila, 56, koki elämänsä yllätyksen.

– Huhtikuun puolenvälin korvilla se villitys alkoi. Olen ollut alalla 26 vuotta, ja mitään tämänkaltaista en ole koskaan kokenut. Toukokuussa teimme likimain nelinkertaisen liikevaihdon verrattuna normaaliin kuukauteen. Se on paljon meidän mittapuumme mukaan, Laurila kertoo.

Lifehair Oy toimitti toukokuun aikana yli 100 000 pulloa Varpu-tuotteita kauppoihin.

– Yhtäkkiä kaikki kaupat alkoivat huutaa, että nämä ovat loppu. Pyytelivät, että tehkää lisää.

Kesätyöntekijät palkattiin apuun

Yrityksen kesätyöntekijämäärä jouduttiin tuplaamaan. Normaalisti Lifehairilla on neljä tai viisi kesätyöntekijää ja koko tuotannossa on 13 työntekijää konttorissa, tuotekehityksessä ja varastossa. Tuotteet valmistetaan kokonaan Suomessa.

– Suuri kiitos pitää antaa henkilökunnalle, että he tsemppasivat niin, että saatiin hommat hoidettua, Laurila kiittelee.

ilpolaurila
Ilpo Laurila pyörittää perheyritystä Ylöjärvellä. Uusi muotivillitys yllätti hänet täysin.

– Pullovalmistajakin oli vähän helisemässä siinä, että ehtiikö hän tehdä niitä. Ruotsista oli loppunut se väri, mikä meidän pulloissamme on, ja Saksasta jouduttiin sitä sitten tilamaan, niin pullon väri hiukan vaihtui, hän jatkaa.

Markkinointi hoituu nyt itsestään

Sosiaalinen media on jälleen kerran osoittanut voimansa.
Yrittäjällä voi käydä yksinkertaisesti hyvä tuuri, jos suosittu bloggari kehittää metodin, johon yrityksen myymät tuotteet sattuvat sopimaan.

Lifehair Oy päätyi tilausrumbaan, kun Curly girl -metodin someoppaat ottivat Laurilaan yhteyttä, ja hän selvitti heille yrityksensä sulfaatittomien sampoiden ja hoitoaineiden ominaisuuksia.

– Markkinointia ei kyllä nyt tarvitse tehdä. Some on niin vahva silloin, kun se toimii. Se kyllä hoitaa markkinoinnin. Olen itsekin sen videon nähnyt ja siellä vilahtelee näitä meidän tuotteita, mutta he eivät kuitenkaan mainosta sitä mitenkään. Siellä sanottiin vaan, että nämä tuotteet sopivat tähän metodiin, kun sampoossa ei heidän mukaansa saa olla sulfaattia, silikonia eikä alkoholia.

Laurila arvioi villityksen jatkuvan yhä.

– Suurin villitys on varmaan mennyt ohi, mutta kyllä se varmasti jatkuu. Nyt ei ole enää niin kovaa menoa, kuin mitä tuo toukokuu oli.

Perheyritykselle ilmiö oli onnenpotku.

– Viime vuoden liikevaihtomme oli parin miljoonan euron luokkaa. Nyt odotamme tältä vuodelta yhteensä 2,8 tai kolmen miljoonan liikevaihtoa.

Kiinnostusta sulfaatittomille sampoille on myös ulkomailla.

– Olemme aiemmin vieneet näitä USA:han ja nyt olemme aloittaneet vientitoimet myös Kiinaan, Laurila sanoo.

LUE MYÖS: Näin toteutat huippusuosittua Curly Girl -metodia: "En olisi ikinä uskonut, että oma luonnonkihara voi näyttää näin hyvältä"

Lisää aiheesta:

Kun kaikki meni koronan takia mönkään, ravintoloitsijat Marjaana ja Katariina kehittivät potentiaalisen menestysruoan: "Luulen, että herkistyn kaupan hyllyllä"Nuori suomalaisnainen kehitti kampaamoista tutun hiushoidon kotikäyttöön – myy nyt pakkauksen joka toinen minuutti: "Se on vaatinut niin monet itkut ja paniikit"Kohtuuhintaisen käsidesin kysyntä räjähti – pohjanmaalaisfirman vastaisku yli 30 euron pulloille kannatti ja toimitusjohtaja Miika perui lomautuksetRönttösrouva myy nyt 49 euron "vessapaperirullia" – hamstraajat ovat jo käyneet: "Loistava ja maukas kevennys ankeaan aikaan"Curly Girl -metodi tyhjentää kauppojen hyllyjä Suomessakin – villitys hakee vertaistaan: "Näin suurta hiusilmiötä on harvemmin nähty"
YlöjärviHiuksetKauneus ja tyyliTalousYritykset ja bränditKotimaa
Itä-Vantaan lähiöstä kotimaisen muodin Tinderin vetäjäksi – tämä 28-vuotias mies surffaa muotialan aallonharjalla

Tuoreimmat aiheesta

Ylöjärvi
  • 15.8.20:04
    Tulipalot

    Ylöjärvellä riehuva metsäpalo saatu rajattua

  • 4.7.15:49
    Tokmanni

    SOK:n päivittäistavarakaupan johtaja Tokmannin johtoon

  • 5.6.16:00
    Poliisi

    Epäilty pahoinpitely uimarannalla – tapaukseen liittyy alaikäisiä

  • 25.2.16:11
    Rikosepäilyt

    Ylöjärvellä poikkeuksellisen synkkä lauantai – jo toinen tapon yritys

  • 24.2.11:57
    Poliisi

    Poliisi: Ylöjärven epäiltyä yliajoa edelsi riita grillillä