Curly Girl -metodi räjäytti Ilpon, 56, yrityksen liikevaihdon: ”Yhtäkkiä kaupat alkoivat huutaa, että valmistakaa tätä lisää"

Curly Girl -metodi – kiharavillitys valtasi Suomen 7:37
Curly Girl -metodi – Kiharavillitys valtasi Suomen-

Niin sanottu Curly girl -villitys levisi Suomeen kevättalvella. Luonnonkiharoita esille tuova metodi saavutti suosiota räjähdysmäisesti sosiaalisessa mediassa. Hiustyyliin opastavat videot ovat keränneet satojatuhansia katselukertoja.
Ylöjärveläinen perheyritys valmistaa metodiin sopivia sampoita ja hoitoaineita.

Kevättalven nietokset peittivät vielä Suomea, kun ylöjärveläinen perheyrittäjä Ilpo Laurila, 56, koki elämänsä yllätyksen.

– Huhtikuun puolenvälin korvilla se villitys alkoi. Olen ollut alalla 26 vuotta, ja mitään tämänkaltaista en ole koskaan kokenut. Toukokuussa teimme likimain nelinkertaisen liikevaihdon verrattuna normaaliin kuukauteen. Se on paljon meidän mittapuumme mukaan, Laurila kertoo.

Lifehair Oy toimitti toukokuun aikana yli 100 000 pulloa Varpu-tuotteita kauppoihin.

– Yhtäkkiä kaikki kaupat alkoivat huutaa, että nämä ovat loppu. Pyytelivät, että tehkää lisää.

Kesätyöntekijät palkattiin apuun

Yrityksen kesätyöntekijämäärä jouduttiin tuplaamaan. Normaalisti Lifehairilla on neljä tai viisi kesätyöntekijää ja koko tuotannossa on 13 työntekijää konttorissa, tuotekehityksessä ja varastossa. Tuotteet valmistetaan kokonaan Suomessa.

– Suuri kiitos pitää antaa henkilökunnalle, että he tsemppasivat niin, että saatiin hommat hoidettua, Laurila kiittelee.


Ilpo Laurila pyörittää perheyritystä Ylöjärvellä. Uusi muotivillitys yllätti hänet täysin.

– Pullovalmistajakin oli vähän helisemässä siinä, että ehtiikö hän tehdä niitä. Ruotsista oli loppunut se väri, mikä meidän pulloissamme on, ja Saksasta jouduttiin sitä sitten tilamaan, niin pullon väri hiukan vaihtui, hän jatkaa.

Markkinointi hoituu nyt itsestään

Sosiaalinen media on jälleen kerran osoittanut voimansa.
Yrittäjällä voi käydä yksinkertaisesti hyvä tuuri, jos suosittu bloggari kehittää metodin, johon yrityksen myymät tuotteet sattuvat sopimaan.

Lifehair Oy päätyi tilausrumbaan, kun Curly girl -metodin someoppaat ottivat Laurilaan yhteyttä, ja hän selvitti heille yrityksensä sulfaatittomien sampoiden ja hoitoaineiden ominaisuuksia.

– Markkinointia ei kyllä nyt tarvitse tehdä. Some on niin vahva silloin, kun se toimii. Se kyllä hoitaa markkinoinnin. Olen itsekin sen videon nähnyt ja siellä vilahtelee näitä meidän tuotteita, mutta he eivät kuitenkaan mainosta sitä mitenkään. Siellä sanottiin vaan, että nämä tuotteet sopivat tähän metodiin, kun sampoossa ei heidän mukaansa saa olla sulfaattia, silikonia eikä alkoholia.

Laurila arvioi villityksen jatkuvan yhä.

– Suurin villitys on varmaan mennyt ohi, mutta kyllä se varmasti jatkuu. Nyt ei ole enää niin kovaa menoa, kuin mitä tuo toukokuu oli.

Perheyritykselle ilmiö oli onnenpotku.

– Viime vuoden liikevaihtomme oli parin miljoonan euron luokkaa. Nyt odotamme tältä vuodelta yhteensä 2,8 tai kolmen miljoonan liikevaihtoa.

Kiinnostusta sulfaatittomille sampoille on myös ulkomailla.

– Olemme aiemmin vieneet näitä USA:han ja nyt olemme aloittaneet vientitoimet myös Kiinaan, Laurila sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat