Joonas, 26, pääsi Forbesin arvostetulle listalle – miehen perustaman nettisivuston läpi liikkuu jo kymmeniä miljoonia euroja

Kokous- ja tapahtumatilojen markkinapaikka MeetingPackage.com on noussut parissa vuodessa pienestä startup-yrityksestä merkittäväksi pelaajaksi kansainvälisillä markkinoilla. Yrityksen perustanut Joonas Ahola kertoo, että yksi merkkipaalu on nyt saavutettu, mutta monta on vielä edessä.

Arvostetun amerikkalaisen talousmedia Forbesin eurooppalaisten verkkokauppojen 30 under 30 -listalle on päässyt kaksi suomalaisnimeä. Toinen suomalaisista tämän hetken kuumimmista alle 30-vuotiaista huippuyrittäjistä on 26-vuotias Joonas Ahola, MeetingPackage.comin perustaja ja toimitusjohtaja.

Ahola kertoo, että Forbesin nimitys tuli aluksi hiukan puskista.

– Voidaan ainakin todeta, että ollaan tehty jotain oikein, suunta on oikea, ja meidät on huomattu maailmalla. Ja kyllähän tuo on sellainen pikkupojan haave ja unelma, Ahola kertoo MTV:n haastattelussa.

Aholan perustama MeetingPackage.com on netissä toimiva markkinapaikka, jonka kautta yritykset voivat etsiä ja varata helposti tapahtuma- ja kokoustiloja sekä kokouspaketteja. Sivuston kautta kokoustilojen saatavuuden voi tarkistaa ajantasaisesti ja hintoja vertailla keskenään. Palvelun käyttäminen on yrityksille ilmaista.

Kokoustiloja vuokraaville tahoille MeetingPackage.com tarjoaa alustan, jonka kautta palveluja voi myydä. Startup-yritys perustettiin Helsingissä vuonna 2014 ja jo vuonna 2016 se suuntasi kansainvälisille markkinoille.

– Jos MeetingPackage.com-sivusto julkaistiin virallisesti syyskuussa 2016 ja ensimmäisenä toimintavuonna meni varauskyselyissä sivuston läpi kymmeniä miljoonia euroja, niin voidaan ainakin todeta, että jotain on tehty oikein, Ahola kiteyttää.

Startup laajeni parissa vuodessa yli sataan maahan

Yrittäjyys on kiehtonut Aholaa pitkään, ja jo 14-vuotiaana hän laittoi pystyyn ensimmäisen yrityksensä. 16-vuotiaana Ahola siirtyi tapahtumatuotanto- ja pitopalvelualalle, jossa hän ehti pyörittää omaa yritystään seitsemän vuotta. Sitten hänellä meni hermo siihen, kuinka hankalaa tapahtuma- ja kokoustilojen varaaminen oli.

– Tiloista joutui laittamaan kymmeniä tarjouspyyntöjä ja näkemään paljon vaivaa sen eteen. Tarjouspyyntöjen välittäminen tapahtui paljolti manuaalisesti, eikä hinta- ja saatavuustietoja ollut helposti saatavilla. Alalla ei ollut läpinäkyvyyttä, hän kertoo.

Vuonna 2014 Ahola perusti uuden yrityksen: kokouspaketit.com-niminen palvelu alkoi toimia Suomessa. Tarkoituksena oli automatisoida varausprosessi niin, että se kasvattaa samalla kokouskohteiden liikevoittoa ja pienentää kustannuksia.

Vuonna 2016 Aholan yritys alkoi laajentua myös kansainvälisille markkinoille, ja kokous- ja tapahtumatilojen markkinapaikka sai nimekseen MeetingPackage.com. Nyt palvelu toimii kymmenellä eri kielellä, noin 120 maassa välittäen yhteensä yli 250 000 kokoustilaa ympäri maailmaa. Viime vuonna sivuston läpi liikkui yli kymmenien miljoonien eurojen edestä varauskyselyitä.

Miten pienestä startupista on kasvanut näinkin merkittävä yritys?

– Jossain määrin siinä on tuuria, on tavannut oikeat henkilöt oikeaan aikaan ja saanut heidät mukaan, mutta on se myös sitä, että on laittanut itsensä likoon ja tunkenut pään moneen paikkaan. Ja sitä kautta saanut mukaan niitä oikeita henkilöitä, joita on halunnut. Toki, jos ei tule ei-vastauksia, ei ole yrittänyt tarpeeksi kunnianhimoisesti, Ahola sanoo.

Aholan mukaan yrityksen taustajoukoissa olevilta alan konkareilta niin sijoittajissa kuin hallituksessa saatu tuki sekä vahva strategia ja globaali visio ovat olleet avaimia menestykseen. Tähän mennessä Aholan yritys on saanut n. 2,6 miljoonaa euroa rahoitusta.

– Kukaan ei tällä hetkellä dominoi tätä alaa, joten siellä pitää olla nopea ja ensimmäisenä liikenteessä. Sehän tässä on juuri mielenkiintoista, että tämä ala on nyt todella kuumana.

Forbesin maininta lämmitti

Ahola uskoo, että yrityksen näkökulma ja alusta asti pyrkiminen globaaleille markkinoille vaikuttivat siihen, että hän ja MeetingPackage.com pääsivät Forbesin listalle.

– Tämä on todella hieno merkkipaalu koko tiimille. Vaikka siellä meikäläisen pärstä onkin, niin kaikille yhtiössä mukana olleille tämä kuuluu, ja heidän panoksensa vie tämän firman sille seuraavalle tasolle, Ahola kertoo.

Seuraavaksi MeetingPackage.com aikoo kasvattaa markkinapresessiään Euroopassa hotellin sivuille tarjottavissa varausmoottoreissa sekä myös markkinapaikan osalta. Loppuvuodesta tai viimeistään ensi vuoden alussa siirtyy MeetingPackage.com vahvemmin myös Yhdysvaltojen markkinoille.

– Tarvitsemme hotelleilta ja kokouspaikoilta sen lähtökulman, että halutaan tulla 2018-luvulle: tuoda palvelut onlineen, näyttää asiakkaalle hinta, saatavuus ja automatisoida se prosessi. Jotta asiakkaat ovat tyytyväisiä, pitää käyttökokemuksen olla mahdollisimman hyvä, Ahola selittää.

– Tavoitteena on, että olemme yksi alan top kolme -pelaajista.

***


Lue myös:

    Uusimmat