Pakollisessa hätävarusteessa ohjelmistovirhe – Tesla liiskasi eCall-järjestelmän bugit etäpäivityksellä

Nämä asiat voivat uhata Teslan liiketoimintaa 2:27
Tällaisia uhkia voi olla Teslan horisontissa.

Uusissa autoissa pakollinen eCall-hätäpuhelujärjestelmä ei toiminut kaikissa Tesloissa suunnitellusti. Yhtiö korjasi ongelman ohjelmistopäivityksellä, eikä takaisinkutsu edellyttänyt autojen viemistä korjaamolle.

Uutistoimisto Reuters kertoo Saksan liikenneviranomaisen, KBA:n, julkistaneen takaisinkutsukampanjan, joka koskee Teslan Model 3- ja Model Y -malleja.

KBA:n mukaan takaisinkutsun syynä on 59 129:een autoon liittyvä ohjelmistovirhe. Ilmeisen perustavaa laatua olevan bugin vuoksi kyseisten autojen eCall-hätäpuhelujärjestelmä ei toimi.

Lisäys 5.7.2022: Teslan pohjoismaisesta viestinnästä kerrottiin MTV Uutisille, että eCall-järjestelmän ongelma havaittiin jo toukokuun alussa. Takaisinkutsun piiriin kuuluviin autoihin on julkaistu korjauspäivitys, joka asentuu etänä ilman huoltokäynnin tarvetta. Artikkelin otsikkoa muokattu.

Euroopan unionissa myytävissä uusissa autoissa on pitänyt vuoden 2018 huhtikuusta alkaen olla eCall-hätäpuhelujärjestelmä, jonka tarkoituksena on mahdollistaa avun nopeampi saapuminen kolaripaikalle.

Järjestelmä aktivoituu onnettomuuden sattuessa automaattisesti ja mikäli kuljettaja ei ole kykenevä itse toimimaan, avaa se puhe- ja tietoliikenneyhteyden hätäkeskukseen välittäen myös auton sijainnin viranomaisille. Autossa olevat voivat puhua hätäkeskuksen kanssa eCallin kautta.

Järjestelmän on arvioitu auttavan vähentämään kuolemia Suomen tieliikenteessä 4–5 prosentilla avun päästessä nopeammin paikalle. Euroopan komissio on arvioinut eCallin lyhentävän pelastajien vasteaikaa kaupungissa 40 prosentilla ja maaseudulla jopa 50 prosentilla.

Lähteet: Reuters, Traficom

Lue myös:

    Uusimmat