Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tulossa pakolliseksi – näin toimii auton automaattinen hätäpuhelujärjestelmä

Julkaistu 20.06.2015 07:00

MTV LIFESTYLE

Uudet tyyppihyväksytyt henkilö- ja pakettiautot on oltava varustettu eCall-laitteella 31.3.2018 lähtien. Onnettomuudessa ajoneuvoon asennettu eCall-laite ottaa joko automaattisesti tai käyttäjän pyynnöstä yhteyden hätäkeskukseen.

Hälytyksen yhteydessä avautuu auton ja Hätäkeskuslaitoksen välillä puhe- ja viestiyhteys ja eCall-laite välittää hätäkeskukselle tiedon onnettomuuspaikasta ja auton suunnasta. Järjesetelmä on yleiseurooppalainen.

– Suomessa eCall-järjestelmän on arvioitu vuosittain vähentävän liikennekuolemia 4-5 %, sillä apu saadaan paikalle nopeammin ja varmasti oikeaan paikkaan, kertoo Trafin johtava asiantuntija Erik Asplund.

Autovalmistajien omissa järjestelmissä viiveitä

Jo nykyään joissakin ajoneuvoissa on valmistajan tarjoamana hätäpuhelujärjestelmä. Nämä järjestelmät ovat sallittuja jatkossakin, mutta Hätäkeskuslaitos suosittelee siirtymistä eCallin käyttöön.

– Ajoneuvovalmistajien omissa hätäpuhelujärjestelmissä on todettu olevan viiveitä hätäkeskustoiminnan näkökulmasta tarkasteltuna. Esimerkiksi onnettomuuden tapahtumapaikan koordinaattien ilmoitusmuodot eivät kaikissa järjestelmissä ole yhteensopivia hätäkeskustietojärjestelmän kanssa, sanoo Hätäkeskuslaitoksen tietohallintopäällikkö Jesse Fågel.

EU on hyväksynyt eCall-säädöspaketin huhtikuussa 2015 ja Hätäkeskuslaitoksilla on oltava valmius ottaa vastaan eCall-hätäviesti 1.10.2017 lähtien. Suomessa eCall-valmius toteutetaan uuden hätäkeskustietojärjestelmän, ERICA:n, käyttöönoton myötä.

Lähde: Trafi

Lisää aiheesta:

Pakollisessa hätävarusteessa ohjelmistovirhe – Tesla liiskasi eCall-järjestelmän bugit etäpäivitykselläHälytysajoneuvoille tulossa automaattinen "vihreä aalto" halki Suomen – näin HALI toimiiIlkka: Nainen ajoi rajusti ulos Alajärvellä – auto soitti itse hätänumeroonEU kieltää autojen jatkuvan seurannan – paikantimet silti pakollisiksi ensi vuonnaPienennä kolarin riskiä – hirvivaroitus suoraan autoonHätäapu jokaiseen autoon – yksinkertainen laite osaa auttaa kolariuhria
LiikenneAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen16:14
    Sää

    Ajokeli muuttuu petolliseksi – "Varoituksen sana"

  • Eilen11:33
    Auton varusteet

    Löytyykö jo? Nämä varusteet autossa pitää nyt olla

  • pe20:00
    Australia

    Mies syttyi palamaan lentokentän business loungessa

  • pe18:20
    Rantasalmi

    Mies kuoli rekan ja henkilöauton törmäyksessä Rantasalmella

  • pe16:55
    Liikenneturvallisuus

    "Sehän lähti ihan lapasesta" – Sanna testasi, kuinka vaikea on saada auto hallintaan liukkaalla kelillä