Tulossa pakolliseksi – näin toimii auton automaattinen hätäpuhelujärjestelmä

Uudet tyyppihyväksytyt henkilö- ja pakettiautot on oltava varustettu eCall-laitteella 31.3.2018 lähtien. Onnettomuudessa ajoneuvoon asennettu eCall-laite ottaa joko automaattisesti tai käyttäjän pyynnöstä yhteyden hätäkeskukseen.

Hälytyksen yhteydessä avautuu auton ja Hätäkeskuslaitoksen välillä puhe- ja viestiyhteys ja eCall-laite välittää hätäkeskukselle tiedon onnettomuuspaikasta ja auton suunnasta. Järjesetelmä on yleiseurooppalainen.

– Suomessa eCall-järjestelmän on arvioitu vuosittain vähentävän liikennekuolemia 4-5 %, sillä apu saadaan paikalle nopeammin ja varmasti oikeaan paikkaan, kertoo Trafin johtava asiantuntija Erik Asplund.

Autovalmistajien omissa järjestelmissä viiveitä


Jo nykyään joissakin ajoneuvoissa on valmistajan tarjoamana hätäpuhelujärjestelmä. Nämä järjestelmät ovat sallittuja jatkossakin, mutta Hätäkeskuslaitos suosittelee siirtymistä eCallin käyttöön.

– Ajoneuvovalmistajien omissa hätäpuhelujärjestelmissä on todettu olevan viiveitä hätäkeskustoiminnan näkökulmasta tarkasteltuna. Esimerkiksi onnettomuuden tapahtumapaikan koordinaattien ilmoitusmuodot eivät kaikissa järjestelmissä ole yhteensopivia hätäkeskustietojärjestelmän kanssa, sanoo Hätäkeskuslaitoksen tietohallintopäällikkö Jesse Fågel.

EU on hyväksynyt eCall-säädöspaketin huhtikuussa 2015 ja Hätäkeskuslaitoksilla on oltava valmius ottaa vastaan eCall-hätäviesti 1.10.2017 lähtien. Suomessa eCall-valmius toteutetaan uuden hätäkeskustietojärjestelmän, ERICA:n, käyttöönoton myötä.

Lähde: Trafi

Lue myös:

    Uusimmat