Akun kunto kannattaa tarkastaa ennen pakkasia. Asiantuntija suosittelee hankkimaan akulle pakkasvahdin.
Ensimmäinen kunnon pakkasaamu hyydytti autot eri puolilla Pohjois-Suomea. Se näkyi heti soittoina hinaus- ja tiepalveluun sekä autojen huoltokorjaamoihin.
– Aamusta lähtien pihassa on ollut kymmenien autojen jono odottamassa akun vaihtoon. Sen arvasi, kun pakkanen laski lähelle -20 astetta. Näin käy joka talvi. Pakkanen yllättää, sanoo oululaisen Akkutalo Markukselan yrittäjä Esko Markuksela.
Nykyautoissa on runsaasti virtaa kuluttavia lisälaitteita, kuten lisälämmitin eli webasto. Akun kunto kannattaisi tarkastaa ennen pakkasia. Akun käyttöikä on autosta riippuen 3–5 vuotta, Markuksela kertoo.
– Vanha akku oli ihan pimeänä, kun olin lähdössä remonttityömaalle. Lisävirralla sain auton käyntiin ja ajoin suoraan tänne Akkutaloon, kertoo Länsi-Rajan Rakennussaneeraus Oy:n työntekijä Harri Eskelinen.
Hän odotti, kun Akkutalon myyjä Matias Hauru vaihtoi pakettiauton ahtaaseen konetilaan uuden akun pihalla pakkasessa Oulun Toppilassa.
Eskelisen vieressä vaihtovuoroa odotti oululainen Kimmo Vahtola.
– Tytär tuli autollaan antamaan virtaa, kun en saanut autoani käyntiin. Sen jälkeen en ole uskaltanut sammuttaa moottoria. Vaihdetaan pian uusia akku. Vanha kesti noin neljä vuotta, Vahtola kertoo.
