Ovatko autojen "kauhukahvat" katoamassa? Mersu kertoo, miksi niistä luovutaan

Ylellinen Mercedes-Benz EQS on kuin täyssähköinen S-sarjalainen 2:18
Kauhukahvoja ei löydy esimerkiksi Mercedes-Benz EQS:stä. Katumaasturiversio EQS SUV:sta ne sen sijaan vielä löytyvät.

Kauhukahvanakin tunnettu varuste on katoamassa monista uusista autoista.

Auton sisällä oven yläpuolella sijaitsevat kahvat ovat käymässä yhä harvinaisimmiksi. Mercedes-Benziltä kerrottiin Hollannin Top Gearille, että niin sanotuista "kauhukahvoista" ei olla luopumassa kustannussyistä, vaan asia linkittyy sähköautoihin ja erityisesti ilmanvastukseen.

Auton aerodynamiikkaa parantaakseen muun muassa juuri Mercedes on pyrkinyt saamaan auton kattolinjan mahdollisimman matalaksi ja tasaiseksi pienentääkseen ilmanvastusta. Työ on tuottanut tulosta, sillä esimerkiksi EQS:n ilmanvastuskerroin on vain 0,2 – vähemmän kuin millään muulla Euroopassa myytävällä tuotantoautolla. Kolikon kääntöpuolena on kuitenkin se, että ylimääräistä tilaa auton sisälle jää vähemmän.

Vaikka kahva fyysisesti mahtuisikin kuljettajan pään viereen, ohjaa auton suunnittelua myös turvallisuus. Kovasta materiaalista valmistettu kahva on sijoitettava riittävän etäälle kuljettajan päästä, jotta kallo ei kolahda kahvaan mahdollisessa onnettomuustilanteessa. Ja koska istuinta ei oikein voida enää laskea nykyisestä, eikä kattoa haluta korottaa, ei vaihtoehdoksi jää kuin kahvasta luopuminen.

Mersulta kerrottiin Top Gearille, että kahvat aiotaan kuitenkin säilyttää sellaisissa autoissa, joissa ne eivät aiheuta päänvaivaa suunnitteluosastolle. Tällaisia autoja ovat esimerkiksi korkeammat katumaasturit. Mersun mukaan niillä ajavat monet sellaiset ihmiset, jotka saattavat oikeasti tarvita kahvaa autoon tai autosta noustakseen.

Aiheesta uutisoi aiemmin Keskisuomalainen.

Lähde: Top Gear

Lue myös:

    Uusimmat