Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ovatko autojen "kauhukahvat" katoamassa? Mersu kertoo, miksi niistä luovutaan

2:18Ylellinen Mercedes-Benz EQS on kuin täyssähköinen S-sarjalainenKauhukahvoja ei löydy esimerkiksi Mercedes-Benz EQS:stä. Katumaasturiversio EQS SUV:sta ne sen sijaan vielä löytyvät.
Julkaistu 13.04.2023 06:32

Ville Järveläinen

Kauhukahvanakin tunnettu varuste on katoamassa monista uusista autoista.

Auton sisällä oven yläpuolella sijaitsevat kahvat ovat käymässä yhä harvinaisimmiksi. Mercedes-Benziltä kerrottiin Hollannin Top Gearille, että niin sanotuista "kauhukahvoista" ei olla luopumassa kustannussyistä, vaan asia linkittyy sähköautoihin ja erityisesti ilmanvastukseen.

Auton aerodynamiikkaa parantaakseen muun muassa juuri Mercedes on pyrkinyt saamaan auton kattolinjan mahdollisimman matalaksi ja tasaiseksi pienentääkseen ilmanvastusta. Työ on tuottanut tulosta, sillä esimerkiksi EQS:n ilmanvastuskerroin on vain 0,2 – vähemmän kuin millään muulla Euroopassa myytävällä tuotantoautolla. Kolikon kääntöpuolena on kuitenkin se, että ylimääräistä tilaa auton sisälle jää vähemmän.

Vaikka kahva fyysisesti mahtuisikin kuljettajan pään viereen, ohjaa auton suunnittelua myös turvallisuus. Kovasta materiaalista valmistettu kahva on sijoitettava riittävän etäälle kuljettajan päästä, jotta kallo ei kolahda kahvaan mahdollisessa onnettomuustilanteessa. Ja koska istuinta ei oikein voida enää laskea nykyisestä, eikä kattoa haluta korottaa, ei vaihtoehdoksi jää kuin kahvasta luopuminen.

Mersulta kerrottiin Top Gearille, että kahvat aiotaan kuitenkin säilyttää sellaisissa autoissa, joissa ne eivät aiheuta päänvaivaa suunnitteluosastolle. Tällaisia autoja ovat esimerkiksi korkeammat katumaasturit. Mersun mukaan niillä ajavat monet sellaiset ihmiset, jotka saattavat oikeasti tarvita kahvaa autoon tai autosta noustakseen.

Aiheesta uutisoi aiemmin Keskisuomalainen.

Lue myös: Nämä 5 ominaisuutta tulevat häviämään autoista lähitulevaisuudessa

Lähde: Top Gear

Lisää aiheesta:

Nykymalliset katumaasturit saavat tehdä tilaa toisenlaisille muodoille, uskoo saksalaisjätti: "Tosiasia on, että..."EU jättämässä autovalmistajille kaksi surkeaa vaihtoehtoa – kuolevatko kauppakassit sukupuuttoon?Rengasmerkinnätkin lisäävät ilmanvastusta – Audi poistaa tulevasta katumaasturistaan myös sivupeilitKumpi pelastetaan, jalankulkija vai kuski? Mersu ratkaisi robottiautojen ongelmanKaappariovet, tulevaisuuden vakioratkaisu autoissa?Liikummeko 30 vuoden kuluttua pyörät alleen saaneilla älypuhelimilla?
AutotAuton varusteetAuton toimintaLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen11:57
    Liikenne

    Kamuxin automyynti sakkaa – toimitusjohtaja vaihtoon

  • Eilen11:33
    Liikennesäännöt

    Ajatko 7 km/h ylinopeutta? Et enää, sanoo poliisi

  • ke00:01
    Päästöt

    Etla: Kasvihuonekaasujen päästöt vähenevät, suurimmat päästöt nyt liikenteestä ja maataloudesta

  • ti20:45
    Raskas liikenne

    Uhkaava vaaratilanne Helsingissä: Rekka suhahti suojatien yli kuin giljotiini

  • ma08:53
    Liikenneturvallisuus

    Yhtä asiaa autoilijat eivät tajua, ennen kuin poliisi pysäyttää – "Sattuu liikaa ja aivan turhaan"