Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

EU jättämässä autovalmistajille kaksi surkeaa vaihtoehtoa – kuolevatko kauppakassit sukupuuttoon?

A1 on Audin pienin henkilöautomalli.
A1 on Audin pienin henkilöautomalli.Mediahub
Julkaistu 04.06.2019 17:58

Ville Järveläinen

Pienten ja kohtuuhintaisten henkilöautojen taru Euroopassa saattaa olla tulossa tiensä päähän kiristyvien päästömääräysten vuoksi, kertoo Automotive News Europe. Se on nurinkurista siinäkin mielessä, että kompaktit kauppakassit olivat alkujaan niitä, jotka auttoivat alentamaan valmistajien CO2-päästöjä.

Vuodesta 2021 eteenpäin autovalmistajien malliston keskimääräiset CO2-päästöt eivät saa ylittää 95 grammaa kilometrillä (NEDC). Vuonna 2025 raja laskee 80 gramman tuntumaan, ja vuonna 2030 keskimääräiset päästöt saavat olla enintään kuutisenkymmentä grammaa.

Ongelma on se, että suurin osa nykyisistä pikkuautomalleista ei pääse edes 95 gramman alle ilman jonkinasteista sähköistämistä. Sähköistäminen taas puolestaan maksaa rahaa ja nostaa erityisesti kaikkein halvimpien automallien hintaa merkittävästi.

48-volttinen kevythybridijärjestelmä nostaa auton hintaa jopa tuhannella eurolla, kun taas perinteinen hybridi maksaa kaksi tonnia. Mikäli auton haluaa valmistaa ladattavana hybridinä, pomppaa sen hinta automaattisesti vähintään viidellä tuhannella eurolla.

Tilanne on hullunkurinen siinä mielessä, että pienten kauppakassien tarkoituksena oli alun alkujaan auttaa pudottamaan valmistajien keskimääräisiä CO2-päästöjä. Niillä ei ole koskaan tehty erityisen kannattavaa bisnestä ja tulevaisuudessa nyt siis vielä vähemmän – jos ollenkaan.

– Pienten autojen CO2-päästöjä on kaikkein vaikein pudottaa, Fordin Steve Armstrong toteaa Automotive News Europelle.

Samoilla linjoilla on myös PSA-konsernin Euroopan-toimintojen johtaja Maxime Picat:

– Mitä pienempi ajoneuvo, sitä pienemmät marginaalit ja sitä vaikeampaa on päästötavoitteiden saavuttaminen.

0:44BMW esitteli uuden ykkösarjanVIDEO: Tältä näyttää BMW:n uusi ykkössarja.

Lisää ongelmia autovalmistajille aiheuttavat myös pakokaasujen kiristyvät puhtausvaatimukset erityisesti dieselautojen kohdalla. Järjestelmät ovat niin kalliita, että monet valmistajat eivät enää tarjoa dieselmoottoreita lainkaan halvimmissa automalleissaan.

Ja millä viimeistään saadaan autovalmistajien johtoportaissa istuvien pamppujen hiukset harmaantumaan ja harvenemaan, ovat Euroopan unionin vaatimukset uusien autojen pakollisista turvajärjestelmistä. Monet sellaiset kuljettajaa avustavat järjestelmät, joita on tyypillisesti nähty vain kalliimman hintaluokan autoissa, ovat tulossa pakollisiksi vuodesta 2021 alkaen.

Sanford C. Bernsteinin analyytikko Max Warburton arvioi, että esimerkiksi Volkswagen-konserni saattaa joutua tekemään rajujakin ratkaisuja koskien kompaktimallejaan, mikä saattaisi tarkoittaa esimerkiksi Volkswagen Polon, Audi A1:n, Skoda Fabian ja Seat Ibizan kuolemaa. Volkswagen Up, Seat Mii ja Skoda Citigo saattavat puolestaan jäädä lähitulevaisuudessa täysin ilman polttomoottoriversiota.

Volkswagen varoitti pienten autojen kovista hinnannousuista tammikuussa. Se ilmoitti tekevänsä kaikkensa pitääkseen hinnat aisoissa, mutta myönsi, että kasvavien kustannusten vaikutusta ei pystytä kokonaan häivyttämään.

Opel on jo ilmoittanut luopuvansa pienistä Karl- ja Adam-malleistaan. Samaan PSA-konserniin kuuluvat Peugeot ja Citroen ovat nekin harkinneet 108:n ja C1:n kuoppaamista.

Myös BMW:n on uskottu pyörittävän Mini-brändiään lähes nollatuloksella.

Lue myös: Autovalmistajilla erikoinen ongelma: Ensin haluttiin äänettömiä autoja ja niitä saatiin, nyt EU kieltää liian hiljaisuuden

Kaikkein synkimpien arvioiden mukaan osa valmistajista myy pikkuautojaan jo nyt vain muutaman sadan euron voitolla per auto. Mikäli näihin autoihin on lyötävä hybridijärjestelmiä ja turvallisuusteknologiaa tuhansien eurojen edestä, jotta niiden myynti saisi jatkua, ei lopputulosta ole vaikea veikata.

Skodan myynti- ja markkinointijohtaja Alain Favey katsookin, että pienten autojen suuret hinnankorotukset eivät tule menemään läpi ostajille.

– Ihmiset eivät ole valmiita maksamaan enemmän.

Lisää aiheesta:

Autovalmistajat varautuvat kaikkein pahimpaan – tästä pelkoa herättävässä "euroseiskassa" on kyseVolkswagenia uhkaavat jättimäiset sakot – uutuusmalli ei tehnytkään sitä mitä sen piti?Kohta kannattaa hakea auto Saksasta! Sähköautojen polkumyynti on alkamassa – autovalmistajilla kiire alentaa päästöjä miljardisakkojen pelossaLuulitko Bemareita ja Mersuja rahasammoiksi? Älä luule enää! Suomessakin suosittu halpismerkki jättää ne tylysti varjoonsaMitä ihmettä BMW:llä tapahtuu? – Hurja huhu automallien joukkokuolemastaSaksan Autoliitto: Nyt ei kannata ostaa dieselautoa
AutotAutoteollisuusEULifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ke15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • ti12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • ti11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • ti11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?