Pienten ja kohtuuhintaisten henkilöautojen taru Euroopassa saattaa olla tulossa tiensä päähän kiristyvien päästömääräysten vuoksi, kertoo Automotive News Europe. Se on nurinkurista siinäkin mielessä, että kompaktit kauppakassit olivat alkujaan niitä, jotka auttoivat alentamaan valmistajien CO2-päästöjä.
Vuodesta 2021 eteenpäin autovalmistajien malliston keskimääräiset CO2-päästöt eivät saa ylittää 95 grammaa kilometrillä (NEDC). Vuonna 2025 raja laskee 80 gramman tuntumaan, ja vuonna 2030 keskimääräiset päästöt saavat olla enintään kuutisenkymmentä grammaa.
Ongelma on se, että suurin osa nykyisistä pikkuautomalleista ei pääse edes 95 gramman alle ilman jonkinasteista sähköistämistä. Sähköistäminen taas puolestaan maksaa rahaa ja nostaa erityisesti kaikkein halvimpien automallien hintaa merkittävästi.
48-volttinen kevythybridijärjestelmä nostaa auton hintaa jopa tuhannella eurolla, kun taas perinteinen hybridi maksaa kaksi tonnia. Mikäli auton haluaa valmistaa ladattavana hybridinä, pomppaa sen hinta automaattisesti vähintään viidellä tuhannella eurolla.
Tilanne on hullunkurinen siinä mielessä, että pienten kauppakassien tarkoituksena oli alun alkujaan auttaa pudottamaan valmistajien keskimääräisiä CO2-päästöjä. Niillä ei ole koskaan tehty erityisen kannattavaa bisnestä ja tulevaisuudessa nyt siis vielä vähemmän – jos ollenkaan.
– Pienten autojen CO2-päästöjä on kaikkein vaikein pudottaa, Fordin Steve Armstrong toteaa Automotive News Europelle.
Samoilla linjoilla on myös PSA-konsernin Euroopan-toimintojen johtaja Maxime Picat:
– Mitä pienempi ajoneuvo, sitä pienemmät marginaalit ja sitä vaikeampaa on päästötavoitteiden saavuttaminen.
