Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nykymalliset katumaasturit saavat tehdä tilaa toisenlaisille muodoille, uskoo saksalaisjätti: "Tosiasia on, että..."

0:30Tällä sähkö-Mersulla pääsee yli tuhat kilometriä ilman lataamistaMersu esitteli sähköauton, jolla pääsee yli tuhat kilometriä ilman välilatauksia. Katso videolta, miltä Vision EQXX näyttää.
Julkaistu 12.01.2022 06:32

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Oman virtaviivaisen konseptinsa juuri esitellyt Mercedes-Benz uskoo, että aerodynaamisempi muotoilu on oikea tie sähköautojen toimintamatkan pidentämiseen. Se uskoo, että nykyisin suositut kantikkaan katumaasturit saavat tehdä tilaa sulavammilla linjoille varustetuille autoille.

Saksalainen Mercedes-Benz julkisti vastikään yli tuhannen kilometrin toimintamatkaan yltävän Vision EQXX -konseptinsa.

Pitkän toimintamatkan salaisuudeksi Mercedes tarjoilee muutakin kuin ultrapainavaa, tilaa vievää akkupakettia. EQXX-konsepti halkoo vaivatta vastatuulta, sillä sen ilmanvastusta kuvaava Cd-arvo on Mercedeksen mukaan vain 0,17.

Mercedes kertoo, että vain 1 750 -kiloinen konsepti on merkin ”tehokkain koskaan rakentama auto”.

Lue myös: Luokkiensa turvallisimmat uudet autot tulevat Skodalta, Toyotalta, Nissanilta ja Mersulta – Euro NCAP listasi viime vuoden testimenestyjät

”Tehon merkittävin tekijä”

Saksalaisvalmistaja uskoo, että aerodynamiikan lainalaisuudet vaikuttavat tulevaisuudessa yhä enemmän myös SUV-mallisten autojen muotokieleen. Ne tulevat muuttumaan entistä sulavampaan suuntaan, se kun tietää lisää toimintamatkaa, kertoo.

Motor1.com-sivusto

– Tosiasia on, että merkittävin energiatehokkuuteen vaikuttava tekijä on aerodynamiikan ja ajoneuvon koon välinen suhde, Mercedeksen teknologiajohtaja Markus Schäfer sanoo.

Hän ennustaa kantikkaiden SUV-mallien muuttavan muotoaan juuri parempien aerodynaamisten ominaisuuksien saavuttamiseksi. Näin tulee tapahtumaan, vaikka ”asiakkaat epäilemättä pitävätkin nykytyylisistä SUV-malleistaan”, Schäfer toteaa.

Eräs vaihtoehto on autojen takaosan madaltaminen ilmavirtausten optimoimiseksi. Myös vaihtoehtoisilla voimanlähteillä varustettujen autojen akselinleveys voisi erota polttomoottorimallien vastaavasta.

Uusia muotoilutuulia

Yhtiön muotoilujohtaja Gordon Wagener arvioi, että SUV-mallisista ajoneuvoista ei koskaan saada yhtä energiatehokkaita kuin matalaprofiilisista malleista.

Tämä oli eräs syy, miksi Vision-konsepti suunniteltiin sedan-malliseen matalaan profiiliin. Wagener vihjaa silti, että jo tänä vuonna julkistettavat täyssähköiset EQS- ja EQE-katumaasturit tuovat tässä suhteessa huomattavia parannuksia tavallisilla polttomoottoreilla varusteltuihin malleihin verrattuna.

Maailmalle levinneiden ensikuvien perusteella niiden linjoja on hiottu sulavampaan suuntaan, mahdollisesti juuri pidemmän toimintamatkan saavuttamiseksi.

Hiomisen varaa onkin, sillä esimerkiksi Mercedeksen isokokoisen GLS-katumaasturin ilmanvastuskerroin on 0,32 ja pikkuveli-GLE:n 0,29. Luvut tuntuvat ehkä joutavilta, mutta Mercedeksen mukaan jo 0,01:n muutos lisää toimintamatkaa 2,5 prosentilla.

Lue myös: Ihastu tai vihastu: Tältä näyttää Mersu, joka vie Helsingistä Muonioon ilman välilatauksia

Lisää aiheesta:

Polestar esitteli ison ja äreän sähkömaasturin – ei ole köyhille tämäkään kärryIhastu tai vihastu: Tältä näyttää Mersu, joka vie Helsingistä Muonioon ilman välilatauksiaMersu esittelee sähköauton, jolla pitäisi päästä tuhat kilometriä tosielämän olosuhteissaMitä tapahtuu Suomessa valmistettavalle A-sarjalle? Mersu aikoo keskittyä edustusautoihin ja katumaastureihinEnsi-illassa Mercedes-Benz EQC – uuden sähköautoperheen pyöreä esikoinenVaihtaisitko Teslan tähän? Yli 2,4 tonnia painava Mercedes-Benz EQC on sähköauto, joka pakottaa ottamaan itsensä vakavasti
SähköautotMercedes-BenzKauppalehtiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 27.11.18:58
    Viiden jälkeen

    Tämä on sähköautojen "Akilleen kantapää" talvisin – "Tulee aika monelle yllätyksenä"

  • 26.11.16:45
    Talvi

    Miten estää sähköauton latausluukun jäätyminen? Asiantuntija vinkkaa kaksi kikkaa

  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö