Ostitko jotain tavallisesta poikkeavaa? Tutkimus löysi asialle kiinnostavan selityksen
Tarttuiko kaupasta mukaan tuotteita, joita et normaalisti osta? Epätavanomaiset ostokset voivat kieliä muutoshalun sijaan ihastumisesta, väittää tuore tutkimus.
Psykologien löydökset viittaavat siihen, että halu lisätä vaihtelua ostoksissa saattaa olla yleisempää niiden ihmisten keskuudessa, joilla on romanttisia tunteita toista kohtaan.
Vaihtelun etsimisellä saattaa olla ihastuneelle kontrollin tunnetta vahvistava symbolinen merkitys. Ihastuessa moni nimittäin kokee epävarmuuden tunteita, kun tunteiden kohteen rakkaudesta ei ole vielä varmuutta.
Mikä on suurin virhe parisuhteessa? Artikkeli jatkuu videon alla.

Ihastuneet kallistuivat monipuolisuuteen
Tulokseen tutkijat päätyivät tutkimussarjassaan, johon osallistui 700 miestä ja naista.
Ensimmäisessä kokeessa osallistujia pyydettiin kuvittelemaan tilanne, jossa he ovat ostamassa lähikaupastaan jogurttia. Kaupassa heillä olisi mahdollisuus valita joko monia eri makuja tai vain yhtä makua sisältävä annospakkaus. Valintansa ilmoitettuaan osallistujat kertoivat parisuhdestatuksestaan, johon liittyen heiltä myös kysyttiin romanttisesta ihastumisesta. Kävi ilmi, että ihastuneet olivat muita kiinnostuneempia ostamaan monia eri makuja sisältävän annospakkauksen.
Toisessa kokeessa osaa osallistujista pyydettiin kirjoittamaan tarina ihastumisestaan, osaa tavallisesta päivästään. Kirjoitustehtävän jälkeen osallistujia pyydettiin valitsemaan neljä erilaista karamellia viiden eri maun joukosta. Romanttisia tarinoita kirjoittaneet valitsivat useampaa eri karkkilaatua kuin tavallisesta päivästään kirjoittaneet.
Kolmannessa kokeessa tutkijat vertasivat, miten ihastuneiden käytös erottui rakastuneiden käytöksestä. Osallistujille annettiin jälleen ihastumista tai tavallista päivää koskeva kirjoitustehtävä. Tehtävän jälkeen heitä pyydettiin kuvittelemaan, mitä he haluaisivat syödä välipalana tulevina viikkoina. Ihastuneet osallistujat valitsivat enemmän erilaisia välipaloja kuin rakastuneet.
Tieto auttaa mainonnan kohdentamisessa?
Tutkimusta tehnyt Irene Huang uskoo, että ihastuneiden monipuolisuutta korostava ostoskäyttäytyminen voi tulla esiin myös muissa ihmissuhteisiin liittyvissä tilanteissa, joissa ihminen on menettänyt osan hallinnantunnettaan.
Löydöksillä voi olla vaikutusta myös mainostajien kannalta. Moni kertoo parisuhdestatuksensa julkisesti sosiaalisessa mediassa. Tiedon avulla yhtiöt voivat tehdä paremmin kohdennettua mainontaa. Ihastumiset ovat myös suuri osa televisio- ja elokuvaviihdettä, jota mainostajat voivat hyödyntää mainostaukojen aikana näytetyissä mainoksissa.
Tutkimus ilmestyi Journal of Consumer Psychology -julkaisussa.
Lähde: EurekAlert!
Uusimmat
-
10:13
NHL-seura antoi monoa päävalmentajalleen – menestystä niittänyt konkariluotsi tilalle
-
10:08
Pormestari Vapaavuori vaatii: "Jokaiselta maahantulijalta tulisi edellyttää todistusta negatiivisesta testituloksesta"
-
09:53
MTV:n pökälepartio ratsasi tienvierustat Helsingissä, Espoossa ja Tampereella: Kakkaa siellä ja kakkaa täällä – arvaatko, missä eniten?
-
09:50
Emma Gaala järjestetään tänä vuonna ilman yleisöä
-
09:42
Tyynellämerellä havaittiin tsunamiaaltoja – evakuointimääräyksiä purettu, kymmenettuhannet päässeet palaamaan koteihinsa
-
09:36
Jelena Välbeltä hämmentävä väite: tiesi Venäjän menestyksestä jo etukäteen, mitalinmaku ilmaantui erikoisella hetkellä – "Olin ruokkimassa hiiriä metsässä"
-
09:34
"EU on epäonnistunut totaalisesti rokoteasiassa" – ottaisivatko Pöllöraadin päätoimittajat Sputnik-rokotteen?
-
09:27
Häiriö pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteessä – junia peruttu
-
09:25
Ministeriön ja virastojen ristiriitaiset koronaohjeet hämmentävät – asiantuntijoilta tiukkaa kritiikkiä: "Vaikuttaa ihan mielettömältä sekoilulta"
-
09:15
Wayne Gretzkyn isä on kuollut – murtuneelta jääkiekkolegendalta koskettava viesti
-
09:01
"Naisten määrää pitää kasvattaa kolmesta syystä" – Suomen teknologiateollisuus kaipaa naisia alalle, mutta kärsii ennakkoluuloista
-
09:00
Häävalokuvaaja Audrey menetti työkeikkansa koronan myötä – keksi aivan uuden kuvattavan asiakasryhmän
-
08:53
Video näyttää, kuinka tsunamiaallot hyökyivät rantaan Uudessa-Seelannissa – voimakas maanjäristys aiheutti tuhansien evakuoinnin
-
08:47
Leski paljasti Alexi Laihon kuolinsyyn
-
08:29
Rokotetutkija KSML:lle: Koronarokote syksyllä 12-vuotiaille
-
08:24
Tänään voit sytyttää kynttilän Koskelan teinisurman uhrin muistoksi – Tuomas sai idean muistotilaisuudesta omien kiusaamiskokemustensa kautta
-
08:20
Iivo Niskasen pisteliäs kuitti aiheutti naurunremakan – tämä saattoi sulattaa Ristomatti Hakolan kisajännityksen
-
08:17
Stockmannin tulos romahti alle puoleen vuoden takaisesta – myös liikevaihto kärsi
-
08:02
Sami Kapanen istui lähes tyhjässä vaihtoaitiossa ja seurasi joukkotappelua – jäähyennätys edelleen voimassa NHL:ssä: "Retuutti kuin märkää pyyhettä"
-
08:01
Kuluttaja: Atrian "Suomalainen pekoni" valmistetaankin Ruotsissa
-
Lataa lisää