Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Oppositiolta pyyhkeitä liikenneverkkoyhtiölle – "Silmänkääntötemppu"

2:17Hallituskumppanit kaipaavat lisäselvityksiä –"Jonkun täytyy maksaa lisää"
Julkaistu 19.01.2017 18:30

MTV UUTISET

Esitetty liikenneverkkouudistus on nostattanut monenlaista kritiikkiä oppositiossa.

Esimerkiksi RKP:n puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson katsoo Anne Bernerin (kesk.) esityksen osoittavan, ettei hallituksella ei ilmiselvästi ole yhtenäistä linjaa väyläuudistukseen. Hän ihmettelee hallituspuolueiden epäsopua asiassa.

– On ilmeistä, että uudistuksen valmistelussa on ohitettu valtiovarainministeriön veroasiantuntijat, vaikka uudistuksella on valtavia veroseuraamuksia, Henriksson kertoo tiedotteessa.

Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) sanoi aiemmin tänään, ettei valtiovarainministeriö valmistele autoveron poistoa tai muutoksia polttoaineveroon.

Myös perussuomalaiset ilmoitti vastustavansa liikenneverkon yhtiöittämistä. Puolueen vastuuministerinä asiassa toimiva puolustusministeri Jussi Niinistö sanoi, että liikenneverkon korjausvelka on syytä kuroa umpeen, mutta se voidaan tehdä myös toisella tavalla.

Henrikssonin mielestä tilanne on vastuuton, koska kyseessä on suuri uudistus, joka vaikuttaa suoraan esimerkiksi autokauppaan.


– Kun oman hallituksen ministerit kertovat julkisuudessa, etteivät voi tukea tällaista uudistusta, povaa se huonoa uudistuksen läpimenolle. 

1:55Berner ehdottaa isoja alennuksia autoilun verotukseen

Vihreät: Valtaa pienelle piirille vievä silmänkääntötemppu

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö ei usko, että liikenneministeri Anne Bernerin kaavailema liikenneverkkouudistus toteutuu. Niinistön mielestä kyseessä on silmänkääntötemppu, jolla viedään valtaa demokraattisista päätöksentekoelimistä yhtiöihin ja pienemmän piirin päätettäväksi.

– Berner käyttää kiirettä hyväkseen ja koittaa viedä hanketta väkisin eteenpäin. Mitä laajempi keskustelu käydään, sitä epätodennäköisempää on, että hän saa ehdotuksensa läpi, Niinistö sanoi.

Niinistön mukaan Berner antaa mielikuvan, että yhtiöittämällä tiet rahaa voitaisiin luoda tyhjästä.

– Ei voi olla niin, että maksut eivät kasva asiakkailla eikä se vaikuttaisi valtion menoihin, ja silti investointeja voitaisiin lisätä ja yksityisillä olisi mahdollista saada siivu itselleen.

Niinistö näkee, että liikenneinvestointeja voitaisiin yhtiöittämisen sijaan rahoittaa esimerkiksi rahaston kautta tai perustamalla erillinen pidemmän aikavälin investointikehys. 

"Velkaongelma säilyy" 

Vasemmistoliiton puheenjohtajan Li Andersson mielestä hanke avaisi toteutuessaan tien teiden yksityistämiselle, mutta ei poistaisi korjausvelkaa ja investointivajetta. Autoveroesitys taas ilahduttaa lähinnä autokauppiaita ja heitäkin vasta pitemmällä aikavälillä.

– Jos tulevat maksut ovat yhtä suuria kuin nyt kerättävät verot, rahoitusongelmat säilyvät. Ei velka muuksi muutu.

SDP:n puheenjohtaja Anne Rinne muistuttaa, että nykyistä tiestöä on rahoitettu, rakennettu ja ylläpidetty veronmaksajien kukkaroista kymmeniä vuosia. Hän pelkää, että tiestöä ollaan nyt muuttamassa yritysten kilpailukentäksi.

– On erittäin iso riski, että kansakunta eriarvoistuu myös väylien kautta niin, että maaseudulla vanhoilla autoilla ajavat olisivat käsittämättömässä tilanteessa.

Rinteen mielestä suuret väylähankkeet pitäisi valmistella parlamentaarisesti, koska ne ylettyvät monesti usealle hallituskaudelle. Suuria väylähankkeita voitaisiin rahoittaa pitkällä aikavälillä esimerkiksi budjettikehysten ulkopuolelta. 

Lisää aiheesta:

Pääministeri Orpo STT:lle: Hallitus valmis liittämään hyvinvointialueita toisiin, jos tarpeenKaikkonen moittii hallitusta: Velkaantumisen kiihtyminen surkea uutinenBerner ei aio perääntyä: Päätöksiä liikenteen uudistamisesta vielä tänä vuonnaSoinilta "kohtelias täystyrmäys" Bernerin kritisoidulle liikenneselvitykselleAntti Rinne: Kansakunta eriarvoistuu myös väylien kautta Bernerin esitykselle risuja myös omasta puolueesta: "Onko tämä ovi harmaalle taloudelle?"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 14:35
    Poliisi

    Poliisi epäilee: Alle 15-vuotias oppilas pahoinpiteli opettajan törkeästi Nakkilassa

  • 13:50
    Räjähdykset

    Otkes harkitsee tutkintaa Joroisten räjähdyksestä

  • 13:35
    Räjähdykset

    Joroisten räjähdys tallentui seurakunnan videolle: "Hajosiko meiltä katto?"

  • 13:25
    Kiertotalous

    Suomalaisista tuli maailman innokkaimpia käytetyn tavaran ostajia – nyt ilmiöstä pitäisi takoa rahaa

  • 13:05
    Media

    TS: Lännen Media lopettaa toimintansa