Keskustalaisen liikenne- ja viestintäministerin Anne Bernerin malli taksiliikenteen vapauttamiseksi tekee kipeää myös keskustassa. Puolueen liikenneasioista vastaavat kansanedustajat eivät hyväksy mallia sellaisenaan.
Bernerin toimintaa ministerinä STT:n haastattelemat liikennekansanedustajat eivät kritisoi, vaan antavat tälle osin myös kiitosta keskustelun avaamisesta.
Berner esittää, että taksilupa myönnettäisiin vastaisuudessa yritykselle, eikä lupien määrää tai kyytien hintaa säädeltäisi. Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Mikko Alatalo kyseenalaistaa varsinkin ehdotuksen siitä, että taksien määrän ja asemapaikan säännöstelystä luovuttaisiin. Kilpailu avautuisi hänen mukaansa myös ulkomaisille yrityksille.
Kansanedustaja Markku Rossi epäilee, että säätelyn poistaminen heikentäisi taksipalveluita maaseudulla ja voisi nostaa hintoja. Hän muistuttaa, että monin paikoin bussiyhteydet ovat niin vähäiset, että taksi on ainoa tapa liikkua.
– Tämä taksipuoli on mietittävä liikennekaaren osalta ihan uusiksi, Rossi vaatii ja odottaa lausuntokierrokselta tyrmäävää palautetta.
1:33
Yhtiöittämiselle ymmärrystä
Moni keskustan liikennekansanedustajista epäilee myös suunnitelmaa pienimuotoisesta taksitoiminnasta. Berner ehdottaa, että pienimuotoinen kuljetustoiminta tulisi mahdolliseksi ilman lupaa.
