Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Bernerin esitykselle risuja myös omasta puolueesta: "Onko tämä ovi harmaalle taloudelle?"

Lehtikuva
Julkaistu 19.04.2016 18:38

MTV UUTISET - STT

Keskustalaisen liikenne- ja viestintäministerin Anne Bernerin malli taksiliikenteen vapauttamiseksi tekee kipeää myös keskustassa. Puolueen liikenneasioista vastaavat kansanedustajat eivät hyväksy mallia sellaisenaan.

Bernerin toimintaa ministerinä STT:n haastattelemat liikennekansanedustajat eivät kritisoi, vaan antavat tälle osin myös kiitosta keskustelun avaamisesta.

Berner esittää, että taksilupa myönnettäisiin vastaisuudessa yritykselle, eikä lupien määrää tai kyytien hintaa säädeltäisi. Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Mikko Alatalo kyseenalaistaa varsinkin ehdotuksen siitä, että taksien määrän ja asemapaikan säännöstelystä luovuttaisiin. Kilpailu avautuisi hänen mukaansa myös ulkomaisille yrityksille.

Kansanedustaja Markku Rossi epäilee, että säätelyn poistaminen heikentäisi taksipalveluita maaseudulla ja voisi nostaa hintoja. Hän muistuttaa, että monin paikoin bussiyhteydet ovat niin vähäiset, että taksi on ainoa tapa liikkua.

– Tämä taksipuoli on mietittävä liikennekaaren osalta ihan uusiksi, Rossi vaatii ja odottaa lausuntokierrokselta tyrmäävää palautetta.

1:33Näin toimii Bernerin ehdottama uusi liikennekaarihanke

Yhtiöittämiselle ymmärrystä

Moni keskustan liikennekansanedustajista epäilee myös suunnitelmaa pienimuotoisesta taksitoiminnasta. Berner ehdottaa, että pienimuotoinen kuljetustoiminta tulisi mahdolliseksi ilman lupaa.


Kuljettaja saisi kerryttää enimmillään vuodessa 10000 euron liikevaihdon, jolloin tulot katsottaisiin ansiotuloksi.  

– Onko tämä ovi harmaalle taloudelle, Alatalo miettii.  

Taksiliikenteen vapauttaminen on osa laajaa liikennekaari-uudistusta, jonka osana Berner esittää myös valtion väylien yhtiöittämistä.  

Keskustan liikennekansanedustajat pitävät ehdotusta hyvänä, vaikka ajatus kansallisen omaisuuden yhtiöittämisestä arveluttaakin.  

Liikennevaliokunnan jäsen Eeva-Maria Maijala odottaa, että järjestelyn myötä liikennehankkeiden rahoittaminen helpottuu. Valtionyhtiö voisi saada EU-rahoitusta, jota ei myönnetä suoraan valtiolle. 

Valtio-omistajalla halutaan kuitenkin pitää ohjat, jotta tiet pysyvät kunnossa kaikkialla Suomessa. 

– Omistajaohjausta pitää voida tehdä. Tämä on varmasti seikka, joka poistaa epäluuloja hankkeesta, Antti Rantakangas sanoo.

"Sopu vain selvittämisestä"

Perussuomalaiset ilmoitti maanantaina vastustavansa niin väylien yhtiöittämistä kuin taksiliikenteen osittaista avaamista kilpailulle. 

Pääministeri Juha Sipilän (kesk.) mukaan hallituspuolueet sopivat huhtikuun alun kehysriihessä, että valtion väylien yhtiöittämistä selvitetään. Hänestä kenenkään ei kannattaisi vielä nyt lyödä kantojaan lukkoon, vaan katsoa rauhassa selvityksen tulos. 

Ulkoministeri Timo Soini (ps.) toisti tiistaina kielteisen kantansa taksiliikenteen avaamisesta kilpailulle. 

Myös hänen mukaansa molempien asioiden selvittämisestä on puhuttu. Hänen mukaansa nykyinen taksijärjestelmä on turvallinen, toimiva ja toimii myös haja-asutusalueilla.

– Perussuomalaisten kanta taksiliikenteen vapauttamiseen on koko ajan ollut kielteinen. Jostain syystä ministerin esityksiä on otsikoitu hallituksen esityksinä, niin päätin perjantaina tulla ulos, Soini kertoo.

Lisää aiheesta:

Oppositiolta pyyhkeitä liikenneverkkoyhtiölle – "Silmänkääntötemppu"Taksit mukaan liikennekaareen – sääntelyä väljennetään mutta lupa tarvitaan jatkossakinUber-kuskit taksimurroksen keskiössä – Perussuomalaiset pitää tiukasti kiinni taksiluvistaTaksiuudistuksesta sovitellaan kompromissia – ministeriö on perääntymässä suunnitelmistaanTaksiyrittäjät kummastelevat Bernerin suunnitelmia – "Törkeitä ylihinnoitteluja tulee varmasti"Hallituksessa kiistaa taksikilpailun avaamisesta – Soini: Ei ole sovittu
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 21:38
    Kuopio

    Mikä värishow! Puijon torni verhoutui mestarin väreihin

  • 20:43
    OP

    OP:n palvelujen häiriöt ohi

  • 20:03
    Poliisi

    Jyväskylässä kadonnut nainen on löytynyt

  • 19:34
    Sote

    Sotejohtaja: Keskustelu rahoitusmallista ajautunut vaarallisille vesille – "Uhkana kansallinen moraalikato"

  • 18:36
    Viiden jälkeen

    Suomalaisissa tuberkuloosiparantoloissa elettiin villiä nuoruutta: "Monelle se oli elämän paras yhteisö"