OP-ryhmä teki ennätystuloksen

Tulos ennen veroja nousi 800 miljoonaan euroon. Toisaavuonna OP-ryhmän tulos oli 580 miljoonaa euroa.

Vakuutusyhtiö Pohjolan liittyminen Osuuspankkiryhmään siivitti ryhmän viime vuonna ennätystulokseen. OP-ryhmän tulos ennen veroja kasvoi lähes neljäkymmentä prosenttia 800 miljoonaan euroon.

Vahinkovakuutuksen tulolla remmiin oli oleellinen, muttei ratkaiseva vaikutus OP-ryhmän tulospetraukseen, sillä OP-ryhmän pankkibisnes rullasi myös hyvin. Markkinaosuudet kasvoivat luotoissa, talletuksissa sekä henki- ja eläkevakuutuksessa. Ainoa kauneusvirhe olivat sijoitusrahastot, jossa markkinaosuus hieman aleni.

Maksuvaikeuksista ei merkkiä

Toissavuonna OP-ryhmä menetti markkinaosuuttaan asuntolainoissa, mutta viime vuonna tuuli kääntyi. OP-ryhmä kasvatti markkinaosuutensa asuntoluotoissa 34,4 prosenttiin.

Kilpailu asuntoluotoissa ei ilmeisesti ole enää kiristymään päin, ja suurimmat lainamarginaalien polkutalkoot on nähty. OP-ryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen sanoi, että uusien asuntolainojen marginaali on keskimäärin 0,5 prosenttia, joka on suurin piirtein samaa tasoa kuin OP-ryhmän koko asuntoluottokannan keskimarginaali.

Asiakkaan lainasta maksama korko muodostuu viitekorosta, pankin omasta marginaalista sekä muista kustannuksista.

Vaikka asuntoluottokanta kasvaa edelleen pitkästi toistakymmentä prosenttia vuodessa, eivät pankkien luottotappiot näytä nostavan päätään. Julkisuudessa on ollut useita esimerkkejä ihmisistä, jotka ovat joutuneet vaikeuksiin luottojensa kanssa.

Ilmeisesti ongelmat liittyvätkin niin sanottuihin "pikavippeihin", sillä esimerkiksi OP-ryhmän järjestämättömät saamiset laskivat viime vuonna historiallisen alhaiselle tasolle eli 0,3 prosenttiin luotto- ja takauskannasta.

Karhisen mukaan OP-ryhmässä ei ole havaittu mitään merkkejä asiakkaiden maksuvaikeuksista.

-Mitkään meidän tilastot eivät indikoi, että meidän asiakkailla olisi maksuvaikeuksia, Karhinen totesi.

Karhisen mukaan ei ole olemassa myöskään mitään merkkejä siitä, että tilanne olisi muuttumassa huonompaan suuntaa.

Ristiinmyynti rullaa hyvin

Pohjola-kauppaa markkinoitiin aikoinaan sen tuomilla ristiinmyynti mahdollisuuksilla. Eli osuuspankkien asiakkaille voidaan tarjota Pohjolan vakuutuksia ja Pohjolan asiakkaille Osuuspankkien pankkipalveluita.

Ainakin alku vaikuttaa lupaavalta. Viime vuonna pankki- ja vakuutustoiminnan yhteisten asiakkaiden määrä kasvoi vajaalla 100000:lla yli 800000:een asiakkaaseen ja Pohjolan etuasiakastalouksien määrä kasvoi vajaalla 34000:lla vajaaseen 370000:een.

OP-ryhmän yhtenä painopisteenä on osuustoiminnallisen ilmeen vahvistaminen. Pohjola-kauppa vauhditti osaltaan tämäntyyppistä strategista painotusta. Asiakasomistajille tämä näkyy esimerkiksi kasvavina bonuksina.

Karhisen mukaan bonukset on tarkoitus kaksinkertaistaa ensivuoteen mennessä. Tämän vuoden lopulta lähtien Osuuspankkien asiakkailla on mahdollisuus esimerkiksi maksaa vahinkovakuutuksia kertyneillä bonuksilla.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat