Great Place to Work (GPTW) on maailman laajin henkilöstötyytyväisyystutkimus, jonka piirissä on vuosittain 10 miljoonaa työntekijää. Yrityksen pääkonttori sijaitsee San Franciscossa, josta johdetaan toimintaa ympäri maailmaa. Suomessakin parhaan työpaikan kisa nousee näkyvästi otsikoihin vuosittain.
Pörssiyhtiö Elisan, design-yritys Solitan, operaattori DNA:n ja konsulttijätti PWC:n kaltaiset yritykset ottavat mittaa toisistaan ja kisaavat siitä, miltä yrityksen kulttuuri näyttää ulospäin.
Kulissien takana käy kuhina, kun joukkoja valmennetaan voittoon.
– Kirjoitin konsulttina GPTW-hakemusta ja ideoimme, miten sijoitusta saadaan korotettua. Hakemuksien tehtailuun ja osallistumiseen käytetään kymmeniä tuhansia euroja, liikkeenjohdon konsulttina toiminut kertoo.
Kunnianhimoiset yhtiöt pärjäävät hänen mukaansa julkisissa kisoissa, koska henkilöstö haluaa menestyä ja äänestää oman firman huipulle.
Pelkkä kisaan osallistuminen maksaa 10 000 euroa keskisuurilta ja 5 000 euroa pienemmiltä yrityksiltä.
Kolmen prosentin otanta
Voittajat hehkuttavat olevansa Suomen paras työpaikka, vaikka kisaan osallistui esimerkiksi viime vuonna vain 150 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä 45 000 työntekijää. Kartoituksen piirissä on siis kolme prosenttia suomalaisyritysten henkilöstöstä ja 0,05 prosenttia yrityksistä.
