Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Onko sinulla tällainen Iittala-astia? Se viedään nyt käsistä

Suomalaiset ryntäsivät käytettyjen astioiden kaupoille, kun Iittala ilmoitti luopuvansa tämän punaisen i-logo-tarran käytöstä tuotteissaan.
Suomalaiset ryntäsivät käytettyjen astioiden kaupoille, kun Iittala ilmoitti luopuvansa tämän punaisen i-logo-tarran käytöstä tuotteissaan.Finnwatch / Markus Sommers
Julkaistu 11.02.2024 12:30
Toimittajan kuva
Nelli Hyttinen

nelli.hyttinen@mtv.fi

Mediassa ja sosiaalisessa mediassa laajaa näkyvyyttä saanut designyhtiö Iittalan logo- ja brändiuudistus on saanut suomalaisten kiinnostuksen käytettyjä Iittalan tuotteita kohtaan kasvamaan pomminlailla, kertoo verkkokauppapaikka Tori.fi.

Fiskarsin omistaman suomalaisen designyritys Iittalan logouudistuksen aikaansaama some- ja mediakohu sai monet suomalaiset vetämään ostohousut jalkaansa, sillä Iittalan tuotteita on etsitty Tori.fi:stä kuluvan viikon aikana peräti 75 prosenttia tavanomaista enemmän.

Tori.fi kertoo tiedotteessaan, että Iittala-buumi iski päälle heti kohun alettua maanantaina ja Iittala-hakusanan käytön nousu on koko Tori.fi toimintahistorian nopein yksittäiseen tuotemerkkiin koskaan kohdistunut kiinnostusloikka.

Lue myös: Iittala kertoo, miksi se uusi ikonisen logonsa – näin yhtiö kommentoi väitteitä mukiplagioinnista

– Tämän tapaisia ilmiöitä on ollut jostain teemasta tai yksittäisestä tuotteesta, mutta ei aiemmin tässä mittakaavassa yksittäiseen tuotemerkkiin kohdistuen, Torin johtaja Jenni Tuomisto kertoo tiedotteessa.

– Kyllä tässä on taustalla tämän viikon kohina.

Iittala-ilmoituksia on palvelussa julki yli 10 000, kun esimerkiksi toisesta suositusta kotimaisesta tavaramerkistä Pentikistä löytyy 4 000 ilmoitusta, Tuomisto kertoo. 

Lue myös: Repäistiinkö Iittalan uusi logo suoraan Tuulan pubista? Eikä tässä vielä kaikki...

Punaisella i-logolla varustettuja astioita hamstrataan nyt

Erityisesti suomalaiset ovat innostuneet käymään kauppaa Iittalan astioista, tiedotteessa kerrotaan. 

Tuomisto uskoo, että syynä tähän on se, ettei tulevissa Iittalan astioissa tulla enää näkemään suorastaan ikonisen aseman saavuttanutta i-kirjain-logoa.

– Ajatellaan, ettei klassikkotuotteita pian enää saa kaupasta. Näyttää, että nyt on halua hamstrata niitä tuotteita, ja osa puolestaan on haistanut menekin.

Monissa Iittala-ilmoituksissa korostetaankin, että tuotteessa on edelleen i-logo-tarra kiinni.

– Eniten on laitettu myyntiin lasiastioita. Eli tarjonta ja kysyntä kohtaavat, kun Iittalalta etsitään juuri astioita tällä hetkellä, Tuomisto jatkaa.

Katso myös video: Iittala-kohun keskelle joutunut Tuulan Pub mylläkästä: "Toivotaan, että sumu laantuu"

2:42Designyhtiö Iittalan uusi logo vei Tuulan Pubin mediahuomion keskelle – "Olemme ennemminkin imarreltuja"Iittalassa sijaitseva Tuulan Pub joutui mediahuomion keskelle, kun sosiaalisessa mediassa huomattiin pubin logon muistuttavan kovasti designyhtiö Iittalan uutta logoa.

Lue myös: Suomalainen Timo suunnitteli Barbielle lentokoneen 1990-luvulla – kertoo, millaiset leluideat jäivät toteutumatta: "Silloin ajattelin, että perhana..."

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lisää aiheesta:

Iittala-kohu paisuu: Yritys tiesi mukinsa muistuttavan toisen keraamikon tekemää, kertoo HSKohu Iittalan ympärillä paljastaa kiintymyksen ikoniseen yhtiöön – professori: "Eihän tässä ole kyse pelkästään logosta"Iittala-kohun keskelle joutunut Tuulan Pub mylläkästä: "Toivotaan, että sumu laantuu"Repäistiinkö Iittalan uusi logo suoraan Tuulan pubista? Eikä tässä vielä kaikki...Iittala kertoo, miksi se uusi ikonisen logonsa – näin yhtiö kommentoi väitteitä mukiplagioinnistaMuistatko Finlaysonin ja Ikean nokittelun? Pieneltä suomalaisyritykseltä viiltävä kuitti tekstiilijättien taistoon: ”Ei se näin ole”
Suomalainen designKotiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Suomalainen design
  • 30.8.11:00
    Anni Ihamäki

    Kuinka paljon törsäätte rahaa vaatteisiin, Anni Ihamäki, Matilda Wirtavuori ja Leena Harkimo?

  • 19.7.07:29
    Sauna

    Kuvat: Tällaisia ovat suomalaisten saunat maailmalla

  • 16.7.17:41
    Marimekko

    Marimekko ja Artek yhdistivät voimansa – tässä tulos

  • 17.6.05:47
    Varkaudet

    Nainen sarjavarasti Fiskarsin ja Iittalan esineitä yli 200 000 eurolla

  • 28.3.21:06
    J. Karjalainen

    J. Karjalainen on brändi: "Olen tehnyt sen itse" – uuden levyn abstrakti kansi on tekoälytön