Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Onko sähköauto turvallinen omistajalleen? Voiko siitä saada sähköiskun?

Julkaistu 23.09.2016 17:54

MTV LIFESTYLE

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Tällä viikolla vastaajana on Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Onko sähköauto turvallinen omistajalleen? Voiko siitä saada vaikka pahan sähköiskun?

Vastaus: Bensa- ja dieselautot ovat maassamme varsin yleisiä. Muilla energioilla liikkuvat autot ovat kansan keskuudessa vieraampia. Kuten monessa muussakin asiassa – myös autojen kohdalla – sähköauton kaltainen muukalainen saa osakseen kovaa kritiikkiä. Ihmiset eivät tunne asiaa ja maalailevat MUTU-periaatteella kaikenlaisia uhkakuvia.

Usein kuolettavia sähköiskuja tai palovammoja akkujen räjähtäessä on puheidensa mukaan kokenut sellainen ihminen, joka ei ole koskaan sähköautossa edes istunut saati sellaista omistanut. 

Käyttöohjekirjasta vinkit turvalliseen käyttöön

Kaikkien autojen kohdalla – voimanlähteestä riippumatta – suosittelen tutustumaan huolellisesti auton käyttöohjekirjaan ennen sen käyttöönottoa. Erityisen tärkeää tämä on sähköautojen kohdalla. 

Hyvä nyrkkisääntö on, ettei autolle saa tehdä mitään sellaista, mitä käyttöohjekirjassa ei neuvota. Käytännössä tarkoitan tällä esimerkiksi sitä, että jos renkaanvaihtoon on ohjeet käyttöohjekirjassa, voi auton käyttäjä vaihtaa renkaan, kunhan noudattaa säntillisesti käyttöohjekirjassa annettuja ohjeita ja käyttää oikeita työkaluja.

Sähköautojen korkeajännitekaapelit kulkevat auton kynnyskotelossa tai pohjassa eli vääränlaisella tunkilla tai väärästä kohtaa nostamalla toki altistaa itsensä vaaralle. Mikäli renkaanvaihtoa ei ole neuvottu käyttöohjekirjassa, ei sitä myöskään pidä mennä tekemään. Tällöin auto on siis hinattava ammattitaitoiselle korjaamolle tai rengasliikkeeseen, joka tietää, miten pitää toimia.

Huollot ja korjaukset säännöllisesti ja ammattitaidolla

Myös sähköauton huoltamiseen ja korjauksiin on syytä suhtautua vastuullisesti. Kun huollot tehdään säännöllisesti ja mahdolliset viat korjataan heti niiden ilmennyttyä kyseisen sähköautomallin tuntevassa korjaamossa, on sähköauto toimintavarma ja turvallinen vaihtoehto.

Eri sähköautomallien tekniikoissa on paljon keskinäisiä eroja, joten merkki- ja mallikohtaista erityisosaamista tarvitaan.

Sähköauton suojajärjestelmät

Sähköautoissa on paljon erilaisia suojajärjestelmiä takaamassa niiden käytön turvallisuutta.

Esimerkkinä todettakoon, että mikä tahansa akku voi mennä oikosulkuun. Vähän väliä saamme lukea, miten kännykkä tai tablet-tietokone on syttynyt palamaan. Riski on siis olemassa kaikissa akkuja käyttävissä laitteissa. Sähköautossa yksi suojajärjestelmistä kuitenkin estää oikosulun silloin, kun korkeajänniteakkua ei ladata tai auto on pysäköitynä.

Ladattaessa tai ajettaessa järjestelmä puolestaan valvoo akuston lämpötilaa tarkasti.

Turvallinen lataaminen

Latauksessa käytettävän pistorasian ja ennen kaikkea sen takana olevien johdotusten kestävyys on syytä varmistaa sähköalan asiantuntijalta ennen kuin sähköauto liitetään pistorasiaan.

Latausvaiheessa sähköiskun saaminen on mahdollista, mutta tämä edellyttää vikaa sekä latauskaapelissa että pistorasian vikavirtasuojassa.

Todennäköisempää on saada sähköisku bensiini- tai dieselkäyttöisen auton moottorilämmittimen johdosta, koska sähköauton latauskaapelissa on yleensä oma vikavirtasuojansa, jota moottorilämmittimen johdossa taas ei ole.

Auton käyttäjän on oltava huolellinen kaikkien käyttämiensä sähköjohtojen kanssa – siis myös moottorilämmittimen johdon kanssa. Maassa olevat sähköjohdot vaurioituvat helposti esimerkiksi lumitöitä tehdessä.

Sähköauto onnettomuudessa

Onnettomuustilanteessakaan sähköauto ei ole bensa- tai dieselautoa vaarallisempi, kunhan pelastajat tietävät, mitä tekevät. Pelastajilla on käytössään oma tietokanta, josta he pystyvät varmistamaan jokaisen automallin kohdalta kriittiset asiat, kuten oikeat leikkauspisteet ennen onnettomuuden uhrien irrottamista.

Monesti toimintaa onnettomuuspaikalla kuitenkin nopeuttaisi, jos onnettomuusautoon olisi valmiiksi tulostettu pelastuskortti. Lisätietoa ja polun autonvalmistajien ylläpitämiin pelastuskortteihin löydät osoitteesta www.autoliitto.fi/pelastuskortti. Pelastuskortteja on saatavana lähes kaikkiin yleisimpiin automerkkeihin ja –malleihin – siis myös bensa- ja dieselautoihin.

Turvattomuuspropagandaa

Mediassa kolarin ajoi BMW tai auto ja palamaan syttyi sähköauto tai auto. Mikäli koet, että sähköauto soveltuu käyttötarkoitukseesi, älä anna median tai asiasta tietämättömien levittämän turvattomuuspropagandan hämätä itseäsi. Nykyaikainen sähköauto ei ole sen vaarallisempi kuin bensiini- tai dieselautokaan.

Puheiden ja legendojen taustalla lienee lähinnä suomalainen perisynti – kateus.

Turvattomuuden sijaan kannattaa toki pohtia, onko sähköauton toimintasäde omaan käyttöön riittävä esimerkiksi talvipakkasilla, jolloin auton lämmittäminen lohkaisee oman osansa käytettävissä olevasta energiasta. Jälleenmyyntiä ajatellen kannattaa myös pohtia, miten auto säilyttää arvonsa tulevaisuudessa.

teppoboxi

Lisää aiheesta:

Mitä kaikkea pitää huomioida ennen sähköauton hankintaa? Varo, ettet ajaudu elämäsi kalleimpiin kilometreihinMillaisiin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota, jos suunnittelee käytetyn sähköauton ostoa?Uskaltaako sähköautoa ladata mökillä? Asiantuntija kertoo "aivan ehdottoman" säännönJos sähköauto simahtaa kesken ajon, on varottava kallista munausta – "Kannattaa olla tarkkana"Onko sähköauto turvallinen? Ammattimies kertoo, mitä kaikkea on syytä ottaa huomioon: "Näin asia ei tietenkään saisi olla"Milloin viimeksi olet vaihtanut autoosi akun? Tämä on sen tyypillinen käyttöikä – voi simahtaa yllättäen vaikka kesähelteillä
SähköautotTeppo VesalainenLiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 12.9.06:13
    NASA

    Kilpajuoksu kuuhun kiristää Trumpin politiikkaa: Kiinalaisille porttikielto Nasan avaruusohjelmiin

  • 2.9.05:34
    Sähkö

    Sähköauton lataaja voi tietämättään edistää toimitusvarmuutta – näin toimii häiriöreservi

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech

  • 1.9.10:41
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi JAC E30X