Onko sähköauto turvallinen omistajalleen? Voiko siitä saada sähköiskun?

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Tällä viikolla vastaajana on Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Onko sähköauto turvallinen omistajalleen? Voiko siitä saada vaikka pahan sähköiskun?

Vastaus: Bensa- ja dieselautot ovat maassamme varsin yleisiä. Muilla energioilla liikkuvat autot ovat kansan keskuudessa vieraampia. Kuten monessa muussakin asiassa – myös autojen kohdalla – sähköauton kaltainen muukalainen saa osakseen kovaa kritiikkiä. Ihmiset eivät tunne asiaa ja maalailevat MUTU-periaatteella kaikenlaisia uhkakuvia.

Usein kuolettavia sähköiskuja tai palovammoja akkujen räjähtäessä on puheidensa mukaan kokenut sellainen ihminen, joka ei ole koskaan sähköautossa edes istunut saati sellaista omistanut. 

Käyttöohjekirjasta vinkit turvalliseen käyttöön

Kaikkien autojen kohdalla – voimanlähteestä riippumatta – suosittelen tutustumaan huolellisesti auton käyttöohjekirjaan ennen sen käyttöönottoa. Erityisen tärkeää tämä on sähköautojen kohdalla. 

Hyvä nyrkkisääntö on, ettei autolle saa tehdä mitään sellaista, mitä käyttöohjekirjassa ei neuvota. Käytännössä tarkoitan tällä esimerkiksi sitä, että jos renkaanvaihtoon on ohjeet käyttöohjekirjassa, voi auton käyttäjä vaihtaa renkaan, kunhan noudattaa säntillisesti käyttöohjekirjassa annettuja ohjeita ja käyttää oikeita työkaluja.

Sähköautojen korkeajännitekaapelit kulkevat auton kynnyskotelossa tai pohjassa eli vääränlaisella tunkilla tai väärästä kohtaa nostamalla toki altistaa itsensä vaaralle. Mikäli renkaanvaihtoa ei ole neuvottu käyttöohjekirjassa, ei sitä myöskään pidä mennä tekemään. Tällöin auto on siis hinattava ammattitaitoiselle korjaamolle tai rengasliikkeeseen, joka tietää, miten pitää toimia.

Huollot ja korjaukset säännöllisesti ja ammattitaidolla

Myös sähköauton huoltamiseen ja korjauksiin on syytä suhtautua vastuullisesti. Kun huollot tehdään säännöllisesti ja mahdolliset viat korjataan heti niiden ilmennyttyä kyseisen sähköautomallin tuntevassa korjaamossa, on sähköauto toimintavarma ja turvallinen vaihtoehto.

Eri sähköautomallien tekniikoissa on paljon keskinäisiä eroja, joten merkki- ja mallikohtaista erityisosaamista tarvitaan.

Sähköauton suojajärjestelmät

Sähköautoissa on paljon erilaisia suojajärjestelmiä takaamassa niiden käytön turvallisuutta.

Esimerkkinä todettakoon, että mikä tahansa akku voi mennä oikosulkuun. Vähän väliä saamme lukea, miten kännykkä tai tablet-tietokone on syttynyt palamaan. Riski on siis olemassa kaikissa akkuja käyttävissä laitteissa. Sähköautossa yksi suojajärjestelmistä kuitenkin estää oikosulun silloin, kun korkeajänniteakkua ei ladata tai auto on pysäköitynä.

Ladattaessa tai ajettaessa järjestelmä puolestaan valvoo akuston lämpötilaa tarkasti.

Turvallinen lataaminen

Latauksessa käytettävän pistorasian ja ennen kaikkea sen takana olevien johdotusten kestävyys on syytä varmistaa sähköalan asiantuntijalta ennen kuin sähköauto liitetään pistorasiaan.

Latausvaiheessa sähköiskun saaminen on mahdollista, mutta tämä edellyttää vikaa sekä latauskaapelissa että pistorasian vikavirtasuojassa.

Todennäköisempää on saada sähköisku bensiini- tai dieselkäyttöisen auton moottorilämmittimen johdosta, koska sähköauton latauskaapelissa on yleensä oma vikavirtasuojansa, jota moottorilämmittimen johdossa taas ei ole.

Auton käyttäjän on oltava huolellinen kaikkien käyttämiensä sähköjohtojen kanssa – siis myös moottorilämmittimen johdon kanssa. Maassa olevat sähköjohdot vaurioituvat helposti esimerkiksi lumitöitä tehdessä.

Sähköauto onnettomuudessa

Onnettomuustilanteessakaan sähköauto ei ole bensa- tai dieselautoa vaarallisempi, kunhan pelastajat tietävät, mitä tekevät. Pelastajilla on käytössään oma tietokanta, josta he pystyvät varmistamaan jokaisen automallin kohdalta kriittiset asiat, kuten oikeat leikkauspisteet ennen onnettomuuden uhrien irrottamista.

Monesti toimintaa onnettomuuspaikalla kuitenkin nopeuttaisi, jos onnettomuusautoon olisi valmiiksi tulostettu pelastuskortti. Lisätietoa ja polun autonvalmistajien ylläpitämiin pelastuskortteihin löydät osoitteesta www.autoliitto.fi/pelastuskortti. Pelastuskortteja on saatavana lähes kaikkiin yleisimpiin automerkkeihin ja –malleihin – siis myös bensa- ja dieselautoihin.

Turvattomuuspropagandaa

Mediassa kolarin ajoi BMW tai auto ja palamaan syttyi sähköauto tai auto. Mikäli koet, että sähköauto soveltuu käyttötarkoitukseesi, älä anna median tai asiasta tietämättömien levittämän turvattomuuspropagandan hämätä itseäsi. Nykyaikainen sähköauto ei ole sen vaarallisempi kuin bensiini- tai dieselautokaan.

Puheiden ja legendojen taustalla lienee lähinnä suomalainen perisynti – kateus.

Turvattomuuden sijaan kannattaa toki pohtia, onko sähköauton toimintasäde omaan käyttöön riittävä esimerkiksi talvipakkasilla, jolloin auton lämmittäminen lohkaisee oman osansa käytettävissä olevasta energiasta. Jälleenmyyntiä ajatellen kannattaa myös pohtia, miten auto säilyttää arvonsa tulevaisuudessa.

Lue myös:

    Uusimmat