Jos sähköauto simahtaa kesken ajon, on varottava kallista munausta – "Kannattaa olla tarkkana"

Venäjältä vai Klaukkalasta? Järjetön hinaussuoritus päättyi rysäykseen 0:12
KATSO MYÖS: Muistatko tämän klassikon? Näin järjettömään omatoimihinaukseen harvemmin törmää. Video on kuvattu Nurmijärvellä vuonna 2018.

Auton tekninen vika, autoilijan oma huolimattomuus tai vaikkapa kova pakkanen voivat katkaista matkanteon yllättäen. Vakuutusyhtiö LähiTapiola on koonnut vinkkejä, kuinka toimia erilaisissa hinausta vaativissa tilanteissa. Se muistuttaa lisäksi, että sähköautoa hinatessa on oltava tavallistakin varovaisempi. Ongelmatilanteessa etenkin sähköautoilijan on hyvä turvautua auton käyttöohjekirjaan, sillä omatoimihinaus voi väärin tehtynä vahingoittaa autoa.

Auton käyttövoimakeskustelu käy tällä hetkellä kuumana. Autoilijalla on monta hyvää syytä olla perillä oman autonsa käyttövoimasta ja ennen kaikkea siitä, miten hänen tulee toimia yllättävän vian sattuessa. Nykyauto voi nimittäin hyytyä tien varteen monista eri syistä.

– Yleisin syy matkan keskeytymiseen on jokin tekninen vika. Bensatankin tai sähköauton ajoakun tyhjeneminen on harvinaisempaa, mutta niinkin voi käydä, LähiTapiolan ajoneuvovakuutuksista vastaava kehityspäällikkö Henna Hellman kertoo tiedotteessa.

Yleisimpiä vakuutusyhtiöiden korvaamia kaskovahinkoja ovat hinaukset. LähiTapiolan korvauspalveluiden asiantuntija Matti Arvo muistuttaa tiedotteessa, että tavallisesti hinausten määrä lisääntyy, kun liikennettä on paljon tai ajokeli on hyvin huono. Talvella myös pakkanen rasittaa akkuja.

– Nykyautot ovat tekniikaltaan monimutkaisia ja herkkiä, joten tekninen vika voi johtua hyvin monesta syystä. Jos auton sähköjärjestelmään tulee vika tai jos auton akku tyhjenee, suosittelen kääntymään ammattilaisen puoleen, jotta vältytään lisävahingoilta, sanoo Arvo.

Tyhjenikö tankki tai sähköauton ajoakku?

Jos bensa- tai dieselautosta loppuu polttoaine, ei useinkaan ole riskiä auton rikkoutumisesta, vaan matkaa voidaan jatkaa, kun tankkiin on saatu lisää menovettä.

– Ladattavien hybridien ja etenkin täyssähköautojen kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, jottei synny lisää vahinkoja, Arvo sanoo.

Hän huomauttaa, että osa valmistajista suosittelee, ettei sähköautoa hinattaisi omatoimisesti ollenkaan.

– Sähköautoissa voi myös olla toiminto, joka kuuluu laittaa päälle, jotta autoa voidaan siirtää. Varmimmin tieto löytyy ohjekirjasta. Väärin toimiessa esimerkiksi auton voimansiirto tai sähkömoottorit voivat hinatessa vaurioitua, kertoo Arvo.

Tyypillisesti hinauspalvelun asiantuntija siirtää auton lähimmälle tankkaus- tai latauspaikalle. Polttoainetankkia voidaan joskus täydentää myös tienposkessa.

Artikkeli jatkuu videon alla.

Hinausautojen kuljettajat tekevät työtään kelissä kuin kelissä 0:54
KATSO MYÖS: Hinausautojen kuljettajat tekevät työtään kelissä kuin kelissä. Katso videolta, miten ammattilainen nostaa auton ylös penkasta.

Tankkasitko väärää polttoainetta?

LähiTapiola kertoo, että sen käsittelyyn tulee vuosittain satoja tapauksia, joissa autoon on vahingossa tankattu väärää polttoainetta. Jos esimerkiksi dieselautoon tankkaa bensaa, voi auton moottori- ja polttoainejärjestelmä käynnistäessä ja liikkeelle lähtiessä vaurioitua. Jos siis huomaa pumpulla tankanneensa väärästä pistoolista, kannattaa heti pyytää ammattilaiselta apua.

– Älä edes kytke käynnistysvirtaa tai käynnistä autoa, saati lähde ajamaan. Jos autolla lähtee liikkeelle sille soveltumattomalla polttoaineella, voi esimerkiksi polttoainepumppuun, suuttimiin ja suodattimiin tulla häiriöitä, Arvo toteaa.

Hän muistuttaa, että mahdollisten lisävahinkojen korjaaminen on paljon työläämpää kuin väärän polttoaineen poistaminen tankista.

Simahtiko käynnistysakku?

Käynnistys- eli pikkuakulla viitataan 12-volttiseen akkuun, joka on perinteisesti löytynyt kaikista henkilöautoista. Täyssähkö- ja hybridiautoissa voi olla kaksi akkua: toinen auton tavanomaisiin toimintoihin ja toinen itse ajoon. Mallikohtaisesti autoissa on eroja.

Käynnistysakkua tarvitaan auton lukuisten sähköjärjestelmien hyödyntämiseen. Virtaa tarvitaan jo auton käynnistämiseen ja esimerkiksi ovien avaamiseen.

– Käynnistysakku latautuu ajon aikana, mutta jos arjessa ajot jäävät järjestään lyhyiksi, saattaakin akku tyhjetä enemmän kuin täyttyä. Esimerkiksi talvisin työmatkalla akkua voivat verottaa niin käynnistys, radio, pyyhkimet kuin ikkunalasien ja penkkien lämmitys, sanoo Arvo.

Artikkeli jatkuu videon alla.

Näin saadaan katolleen kääntynyt auto hinausauton lavalle 0:39
KATSO MYÖS: Oletko koskaan nähnyt, miten katolleen kääntynyt auto nostetaan hinausauton kyytiin?

Ole varovainen apuvirtaa pyytäessä

Jos pikkuakku simahtaa eikä auto enää liikahda, Arvo suosittelee pyytämään osaavan henkilön apuun. Toisesta autosta ei tulisi ottaa apuvirtaa kaapeleilla, ellei ole aivan varma, mitä tekee.

– Silloin tällöin näissäkin tilanteissa rikkoutuu autoja. Pahimmillaan kaapeleiden kanssa toimiessa voi tietysti tulla henkilövahinkojakin. Autot ovat nykyisin niin monimutkaisia, että kaapeleiden kanssa moni asia voi mennä pieleen. Osa valmistajista myös kieltää apuvirran antamisen toisesta autosta, muistuttaa Arvo.

Tarkkana myös ulosajon jälkeen

Jos matka on katkennut esimerkiksi ojaanajon vuoksi, ei tuntemattoman apuun kannata sokeasti luottaa.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistutti viime vuonna, että vaikka ensimmäisenä ulosajopaikalle saapuvan on ehdottomasti pysähdyttävä auttamaan ja tarkistamaan autossa olleiden kunto, ei sivullisella ole mitään velvollisuutta lähteä hinaamaan kenenkään autoa. Mikäli hinaaminen yhtään epäilyttää, kehottaa Vesalainen jättämään homman suosiolla ammattilaisille.

– Hinausyrityksillä on vastuuvakuutus mahdollisten hinauksesta aiheutuneiden vaurioiden varalle, Vesalainen huomautti.

– Ammattitaitoinen hinausauton kuljettaja osaa myös arvioida, onko autolla turvallista jatkaa matkaa ajamalla ojasta noston jälkeen vai onko se syytä käyttää tarkastettavana korjaamolla, hän jatkoi.

Myös apua tarjotessa on syytä olla varovainen. Huonossa tapauksessa ojaan ajanut alkaa jälkikäteen väittämään vaurioiden syntyneen hinatessa, vaikka ne olisivat syntyneet jo ulosajossa.

Vesalainen varoittaa, että mikään ei periaatteessa estä auton omistajaa hakemasta korvauksia autoaan vaurioittaneelta omatoimihinaajalta. Temppu on toki ikävä, jos auttaja on toiminut hyvässä uskossa, eikä ulosajanut osapuoli ole kieltäytynyt avusta – tai on jopa itse pyytänyt sitä.

Lähde: LähiTapiola

Lue myös:

    Uusimmat