Yksikin koronasairastuminen saattaa vaikuttaa työpaikoilla isoonkin joukkoon työkavereita. Asiantuntija kertoi MTV Uutisille, miten mieltä askarruttavissa koronatilanteissa tulisi menetellä.
Jos koronaan sairastunut on työntekijä, miten hänen tulisi menetellä?
– Soittaisin pomolle, että nyt on käynyt näin, kertoo terveyspalvelupäällikkö Saara Ansamaa Vantaan kaupungilta.
Kun henkilö ottaa yhteyttä työpaikkaan, miten työpaikassa tulisi toimia?
– Keiden kanssa olet ollut lähikontaktissa yli 15 minuutin ajan alle 2 metrin läheisyydessä? Sitä kautta voi lähteä haarukoimaan sitä, että keiden kannattaisi nyt olla varovainen.
Tarkoittaako varovaisuus tässä asiassa etätöitä?
– Kyllä suosittelen etätöitä niissä tilanteita. Kaiken kaikkiaan, jos haluamme, että tämä tauti saadaan kuriin, kaikesta tärkein on se, että kuinka paljon me näemme eri ihmisiä.
– Harkintaa kannattaa käyttää. Käynkö maanantaina näissä juhlissa, tiistaina tässä harrastuksessa, keskiviikkona tällä työpaikalla, torstaina tässä jumpassa.
– Itse laskisin sitä, kuinka montaa eri ihmistä minä näen viikon aikana. Kyllä pyrkisin sitä rajoittamaan.
Miten altistuneen tulisi toimia?
– Jos on virallisesti altistunut, altistunut määrätään karanteeniin. Karanteenissa pitäisi pysyä kotona. Ei tulisi käydä kaupassa, ei liikkua julkisilla liikennevälineille. Ylipäätään tulisi välttää kontakteja.
Miten tulee toimia, jos koronavilkku vilkkuu?

