Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Onko Ferrarilla taas ketunhäntä kainalossa? – ”Kummallisinta on, ettei muille tiimeille ole vastattu selkeästi”

Charles Leclerc juhli jälleen paalupaikkaa Singaporessa.
Charles Leclerc juhli jälleen paalupaikkaa Singaporessa.2019 Getty Images
Julkaistu 22.09.2019 08:02
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Ferrarin voimayksikköönsä tekemät poikkeukselliset ratkaisut herättivät kummastusta viime kaudellakin, ja taas italialaistiimin tekemisistä on tullut kyselyitä Kansainväliselle autoliitolle FIA:lle, mutta niihin ei jostain syystä ole vastattu.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Singaporen GP suorana 20.-22.9.
Su: Singaporen GP klo 15.05, ennakkotunnelmat klo 14.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

LUE MYÖS: Lewis Hamiltonin likainen temppu Valtteri Bottasta kohtaan rikkoi Mercedeksen sisäistä sopimusta: ”Joku kuri ja järjestys pitää olla”

Ferrari on alkukauden pahan takamatkansa jälkeen tehnyt jättiharppauksen varsinkin suoranopeuksiensa osalta. Tiimin viimeisin moottoripäivitys jätti jopa tehopuolella aiemmin dominoineen Mercedeksen taakseen.

Charles Leclercin kahden kisavoiton ja kolmen peräkkäisen paalupaikan myötä on selvää, että Ferrari on keksinyt jälleen jotain, mitä muut eivät ole tajunneet.

– Itse asiassa siitä on ollut nyt aika paljon polemiikkia täällä, kertoo C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen Singaporen kisavarikolla.

– Ehkä kummallisinta siinä koko hommassa on, että muille talleille ei ole oikein vastattu selkeästi, että onko siellä jotain erilaista tai ei, hän lisää.

Kilpailijat ovat lähestyneet FIA:n teknistä osastoa kysymyksillä, mutta toistaiseksi tiimit eivät ilmeisesti ole pystyneet paikantamaan, mistä Ferrari on tällä kertaa kaivanut lisätehoja.

Viime kaudella italialaistiimi onnistui hakemaan voimaa jakamalla akkunsa kahteen osaan, jolloin se pystyi vapauttamaan suorilla enemmän hevosvoimia – FIA:n mukaan täysin laillisin keinoin.

– Ei olisi ensimmäinen kerta, kun Ferrari olisi löytänyt näitä porsaanreikiä, ja se on äärimmäisen hyvä siinä. Eli miten pystytään tekemään asioita sääntöjen puitteissa, mutta vähän kuitenkin siellä harmaalla alueella, Oikarinen kertoo.

– Prosessihan menee niin, että jos tiimit epäilevät jotain, ne kirjoittavat kyselyn FIA:lle, että olisiko sääntöjen puitteissa mahdollista tehdä näin, mutta kirjoittaa se niin, että se olisi mahdollisimman laitonta.

– Sitten, jos FIA:lta tulee ei-vastaus, se kerrotaan kaikille talleille, mutta jos sieltä tulee kyllä-vastaus, se menee vain sille tiimille, joka on kysellyt ja tietysti silloin se etu on heillä, Oikarinen taustoittaa.

Tässä tapauksessa vastausta ei kuitenkaan ole kuulunut, joten tallien arvailut Ferrarin kikasta eivät välttämättä ole osuneet maaliin.

– Muille tiimeille ei ole oikein vastattu, ja se on vähän salamyhkäistä, koska FIA:n kuitenkin pitäisi vastata joo tai ei, että saako asioita tehdä. Muut tiimit ihmettelevät nyt, että kuinka Ferrari pystyy näillä pitkillä suorilla ja nopeilla osuuksilla saamaan lisävauhtia autoon niin paljon enemmän kuin kukaan muu.

Lisää aiheesta:

Muuttaako uusi F1-sääntö kisojen voimasuhteet? Taustalla myös halu syynätä tiimejä: "Ollut lähes mahdoton valvoa"Ferrari-pomo antoi kopiointikohuun liittyen hämmentävän lausunnon: "Sääli, ettei hän kokenut samalla tavalla viime kaudella"Kimi Räikkönen kertoo GPS:stä tekemästään havainnosta – "Muut tuntuvat yhtäkkiä saavan aikamoisen töytäisyn"Kimi Räikkösen lausunto Alfa Romeosta antaa viitteitä huolestuttavasta tilanteesta: "Sitä ei paikata millään työmäärällä"Mikä on Mercedeksen rooli kopiointikohussa? Tallipomo Wolff ei näe tilannetta kiusallisena: "Siitä tulee erittäin mielenkiintoinen keskustelu"Ossi Oikarinen näkee Ferrarin kaivaneen itselleen kuoppaa – "Siinä vaiheessa on aivan sama, mitä autolle tehdään"
F1FerrariCharles LeclercSingaporen GPUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"