Ferrarin salaisuudesta mehevä paljastus – Nico Rosbergin tiedot loksauttivat palaset paikoilleen

Kuluvalla F1-kaudella jopa Mercedeksen hybridimoottorinsa suorituskyvyllä ohittaneen Ferrarin teknisestä salaisuudesta on viimein alkanut tihkua varsin hyvää tietoa. Brittilehti Autosport on analysoinut italialaistiimin nousun taustoja.

Jutun videolla Sebastian Vettelin ohitus Valtteri Bottaksesta Britannian GP:ssä.

MAINOS

F1-kausi suorana C Morella – Saksan GP viikonloppuna

Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Saksan GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 14.30!

Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.

C Moren sivulle pääset tästä

Ferrari onnistui järkyttämään Mercedestä sen kotikentällä, kun kaksi viikkoa sitten ajettu Britannian GP kääntyi punaisten juhlaksi Sebastian Vettelin ajettua voittoon ennen Lewis Hamiltonia ja tallikaveriaan Kimi Räikköstä.

Lopputulosta tärkeämpi signaali tuli kuitenkin Silverstonen radan nopeusmittauksista, joissa näkyy Ferrarin selvä kehitys moottoritehojen puolella. Aiemmin hopeanuolten dominoimalla radalla Kimi Räikkönen nousi tutkalukemien kärkeen 325,6 km/h:n nopeudella, joka oli tasan neljä kilometriä tunnissa enemmän kuin Lewis Hamiltonin paras suoranopeus.

Erikoiseksi tilanteen tekee se, että Räikkönen ei ole vielä saanut käyttöönsä Ferrarin uusinta moottoripäivitystä. Suomalaiskuskin tekniset ongelmat toukokuun Espanjan kisaviikonloppuna pakottivat tallin vaihtamaan Räikköselle uuden voimayksikön kauden ensimmäisestä päivitysversiosta, kun taas Sebastian Vettel pääsi suunnitelmien mukaan siirtymään kesäkuun Kanadan kisassa uuteen versioon.

Ferrarin salaisuus vapaassa energiassa

Autosportin mukaan Ferrarin harppaus ei ole tullut paremman polttomoottorin kautta, vaan niin sanotun vapaan energian hyödyntämisestä. Toisin sanoen, Ferrari saa sähköenergiaa tuottavista voimayksikön osistaan enemmän potkua suorille.

Silverstone kuuluu F1-sarjan pisimpiin vauhtiratoihin ja siinä on erittäin vähän voimakkaita jarrutuksia, joten jarrutusenergiaa keräävä MGU-K ei ehdi tuottaa hybridimoottorille niin paljon energiaa kuin se tarvitsisi radan kovavauhtisia suoria varten. Tässä Ferrari on kuitenkin onnistunut Mercedestä paremmin ja hukkaa päävastustajaansa vähemmän energiaa kierrosta kohti.

MGU-K:n tuottaman energian määrää on F1-säännöissä rajoitettu kahteen megajouleen kierrosta kohti. Tätä rajaa ei Ferrarikaan voi ylittää. Kyse on siis enemmän pienemmästä energian katoamisesta kuin sen massiivisesta keräämisestä.

Vuoden 2016 F1-mestari Nico Rosbergpaljasti edellisen kisaviikonlopun yhteydessä, että myös Ferrarin turbo tuottaa moottoriin rutkasti lisää hevosvoimia. Turbon kautta lämpöenergia varastoituu auton akkuihin MGU-H-komponentin kautta ja sen keräämää energiamäärää ei ole säännöissä rajoitettu samaan tapaan kuin MGU-K:n kohdalla.

Autosport kertoo, että Ferrari on löytänyt ovelan tavan lisätä energiankeruukapasiteettiaan tuuttaamalla MGU-H:n keräämää energiaa MGU-K:hon.

Whiting: Vaikea selittää, mitä me näimme

Ferrarin voimayksikkö herätti alkukaudesta epäilyjä, joiden mukaan italialaistiimin energiavarastot olisivat jopa sääntöjenvastaiset. Tiimi oli jakanut akkunsa muista poiketen kahteen osaan eikä välittömästi käynyt ilmi, miksi se oli tehnyt näin. Kansainvälinen autoliitto FIA alkoi selvittää ratkaisun lainmukaisuutta.

FIA ei kuitenkaan nähnyt kahta akkua sääntörikkomuksena. Monacon GP:ssä FIA:n kilpailujohtaja Charlie Whiting kommentoi asiaa tavalla, jota vasta Rosbergin myöhemmin julki tuomat vihjailut selittivät paremmin.

– Olemme kovasti yrittäneet päästä siihen pisteeseen, jossa olemme täysin tyytyväisiä siihen, että MGU-K:hon siirretty teholukema on oikea, Whiting kommentoi.

– Oli vaikea selittää tarkasti, mitä me näimme. Kävimme sitä läpi Ferrarin kanssa, koska se on erittäin monimutkainen ja täysin erilainen järjestelmä kuin kenelläkään muulla, FIA-pomo jatkoi.

FIA usutettiin Ferrarin jäljille Mercedeksen tekemän selvityspyynnön kautta. Myöhemmin kävi ilmi, että asian takana olivat italialaistallin entiset tekniikkapomot James Allison ja Lorenzo Sassi, jotka kumpikin työskentelevät nyt Mercedekselle.

Tämän viikonlopun Saksan osakilpailusta voi odottaa jälleen Mercedekselle vahvempaa, sillä Hockenheimin radalla voimakkaita jarrutuspaikkoja on keskimääräistä enemmän.

Lue myös:

    Uusimmat