Kuluvalla F1-kaudella jopa Mercedeksen hybridimoottorinsa suorituskyvyllä ohittaneen Ferrarin teknisestä salaisuudesta on viimein alkanut tihkua varsin hyvää tietoa. Brittilehti Autosport on analysoinut italialaistiimin nousun taustoja.
Jutun videolla Sebastian Vettelin ohitus Valtteri Bottaksesta Britannian GP:ssä.
MAINOS
F1-kausi suorana C Morella – Saksan GP viikonloppuna
Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Saksan GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 14.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Ferrari onnistui järkyttämään Mercedestä sen kotikentällä, kun kaksi viikkoa sitten ajettu Britannian GP kääntyi punaisten juhlaksi Sebastian Vettelin ajettua voittoon ennen Lewis Hamiltonia ja tallikaveriaan Kimi Räikköstä.
Lopputulosta tärkeämpi signaali tuli kuitenkin Silverstonen radan nopeusmittauksista, joissa näkyy Ferrarin selvä kehitys moottoritehojen puolella. Aiemmin hopeanuolten dominoimalla radalla Kimi Räikkönen nousi tutkalukemien kärkeen 325,6 km/h:n nopeudella, joka oli tasan neljä kilometriä tunnissa enemmän kuin Lewis Hamiltonin paras suoranopeus.
Erikoiseksi tilanteen tekee se, että Räikkönen ei ole vielä saanut käyttöönsä Ferrarin uusinta moottoripäivitystä. Suomalaiskuskin tekniset ongelmat toukokuun Espanjan kisaviikonloppuna pakottivat tallin vaihtamaan Räikköselle uuden voimayksikön kauden ensimmäisestä päivitysversiosta, kun taas Sebastian Vettel pääsi suunnitelmien mukaan siirtymään kesäkuun Kanadan kisassa uuteen versioon.
Ferrarin salaisuus vapaassa energiassa
Autosportin mukaan Ferrarin harppaus ei ole tullut paremman polttomoottorin kautta, vaan niin sanotun vapaan energian hyödyntämisestä. Toisin sanoen, Ferrari saa sähköenergiaa tuottavista voimayksikön osistaan enemmän potkua suorille.
Silverstone kuuluu F1-sarjan pisimpiin vauhtiratoihin ja siinä on erittäin vähän voimakkaita jarrutuksia, joten jarrutusenergiaa keräävä MGU-K ei ehdi tuottaa hybridimoottorille niin paljon energiaa kuin se tarvitsisi radan kovavauhtisia suoria varten. Tässä Ferrari on kuitenkin onnistunut Mercedestä paremmin ja hukkaa päävastustajaansa vähemmän energiaa kierrosta kohti.
MGU-K:n tuottaman energian määrää on F1-säännöissä rajoitettu kahteen megajouleen kierrosta kohti. Tätä rajaa ei Ferrarikaan voi ylittää. Kyse on siis enemmän pienemmästä energian katoamisesta kuin sen massiivisesta keräämisestä.
Vuoden 2016 F1-mestari Nico Rosbergpaljasti edellisen kisaviikonlopun yhteydessä, että myös Ferrarin turbo tuottaa moottoriin rutkasti lisää hevosvoimia. Turbon kautta lämpöenergia varastoituu auton akkuihin MGU-H-komponentin kautta ja sen keräämää energiamäärää ei ole säännöissä rajoitettu samaan tapaan kuin MGU-K:n kohdalla.
Autosport kertoo, että Ferrari on löytänyt ovelan tavan lisätä energiankeruukapasiteettiaan tuuttaamalla MGU-H:n keräämää energiaa MGU-K:hon.
Whiting: Vaikea selittää, mitä me näimme
Ferrarin voimayksikkö herätti alkukaudesta epäilyjä, joiden mukaan italialaistiimin energiavarastot olisivat jopa sääntöjenvastaiset. Tiimi oli jakanut akkunsa muista poiketen kahteen osaan eikä välittömästi käynyt ilmi, miksi se oli tehnyt näin. Kansainvälinen autoliitto FIA alkoi selvittää ratkaisun lainmukaisuutta.
FIA ei kuitenkaan nähnyt kahta akkua sääntörikkomuksena. Monacon GP:ssä FIA:n kilpailujohtaja Charlie Whiting kommentoi asiaa tavalla, jota vasta Rosbergin myöhemmin julki tuomat vihjailut selittivät paremmin.
– Olemme kovasti yrittäneet päästä siihen pisteeseen, jossa olemme täysin tyytyväisiä siihen, että MGU-K:hon siirretty teholukema on oikea, Whiting kommentoi.
– Oli vaikea selittää tarkasti, mitä me näimme. Kävimme sitä läpi Ferrarin kanssa, koska se on erittäin monimutkainen ja täysin erilainen järjestelmä kuin kenelläkään muulla, FIA-pomo jatkoi.
FIA usutettiin Ferrarin jäljille Mercedeksen tekemän selvityspyynnön kautta. Myöhemmin kävi ilmi, että asian takana olivat italialaistallin entiset tekniikkapomot James Allison ja Lorenzo Sassi, jotka kumpikin työskentelevät nyt Mercedekselle.
Tämän viikonlopun Saksan osakilpailusta voi odottaa jälleen Mercedekselle vahvempaa, sillä Hockenheimin radalla voimakkaita jarrutuspaikkoja on keskimääräistä enemmän.
Uusimmat
-
11:02
"Merkkejä siitä, että on korkea aika harkita ajamisen lopettamista" – ikääntyvä kuski, kiinnitäthän näihin asioihin huomiota?
-
11:00
Nuori lupaus täräytti mahtiajan 5000 metrillä – Suomen kaikkien aikojen toiseksi nopein
-
11:00
Mikä on Veli-Matti Savinaisen salaisuus? Tähtipuolustaja linjaa: "Varmasti ärsyttävin"
-
10:57
Lewis Hamiltonille totaalifiasko – Valtteri Bottakselta huippuveto!
-
10:39
Rap-artisti Ahti joutui ketjukolariin: "Aika luja pamaus tuli"
-
10:26
Ott Tänakilla taas ohjelmaa – "Raju isku"
-
10:10
Opiskelijajärjestöiltä tyrmäys koulutuksen maksuttomuuteen suunnitelluille rajauksille
-
10:06
EK10: Rallitrillerin kihelmöivä voittotaistelu saa jo hämmästyttäviä piirteitä, Ott Tänak törmäili – MTV seuraa
-
09:54
Takatalvi teki ajokelistä etelässä jäätävän – näkyi karulla tavalla onnettomuuksissa
-
09:45
Vieläkö kehtaisit baarissa tilata? Yllättävä retrojuoma nousemassa uuteen suosioon
-
09:28
Lähteekö Therese Johaug yleisurheilun EM-kisoihin? Näin vastaavat manageri ja yu-pomo
-
09:21
Kolmiodraama-sarjassa jättimyllerrys – Sami jää yllättäen kolmanneksi pyöräksi Terhin ja Christinan seurassa
-
09:04
Pelicans-tähti Aatu Jämsen, 21, suorana karuista vastoinkäymisistään – "Sitten tuli päätälli…"
-
08:38
Aleksander Barkov "ajaa kuin mielipuoli"
-
08:32
Helsinkiläisbaarissa kitataan nyt menneiden vuosikymmenten hittijuomia – nämä retrodrinkit käyvät kaupaksi
-
08:30
Suomen vouti vapautti pakotteiden vuoksi jäädytettyä Yandexin omaisuutta
-
08:01
Christian Heljangon maagisuus heijastuu yllättävällä tavalla Tapparaan
-
08:00
Täysin itsenäinen Atomirotta on suomalaisen musiikin poikkeuksellinen outolintu – ja on yksi asia, jota heidän takahuoneestaan ei löydy
-
07:54
Olivatko Trumpin aborttikommentit isku demokraattien palleaan? "Kyllähän he osaavat erittäin hyvin laskea"
-
07:51
Lähteiden mukaan Yhdysvallat aikoo vetää joukkonsa pois Nigeristä
-
Lataa lisää