Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Asiantuntija loskakelistä: Pyri ajamaan urissa

Shutterstock
Julkaistu 10.02.2015 06:31
Toimittajan kuva

Anna Paasonen

anna.paasonen@mtv.fi

Siirry ajatuksen voimalla ja vältä sohjoliirto. Muistathan nämä tärkeät asiat loskakeleissä autoillessa?

Föhntuulten puhaltaessa suuressa osassa Suomea kuljetaan jälleen loskassa ja sohjossa.

Autoilijoiden on syytä olla liikenteessä erittäin tarkkaavaisina, ettei tilannenopeus nouse liikaa - tällöin auto nousee helposti loskakerroksen päälle sohjoliirtoon.

Pääväylille muodostuu loskaan helposti ajouria ennen kuin aura-auto ehtii paikalle. Pyri ajamaan urissa, vinkkaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

–  Mikäli rengas hairahtaa ajouralta sivuun ja haukkaa kiinni loskaan, saattaa loska viedä koko auton mennessään. Keskity ajamiseen, älä epäolennaiseen kuten kännykkään tai vieruskaverin kanssa jutteluun. Pidä kädet tiukasti ratissa ja katse tiessä.

Muista tämä:

1990-luvun puolivälissä Aki Sirkesalo lauloi Naispaholainen biisissään: ” Kun annan pikkusormen, se vie koko käden.”

Sama pätee loskassa autoiluun: ”Kun annan eturenkaan, se vie koko auton.” 

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen

Ohitukset ja ryhmityskaistat

Vältä turhia ohituksia - myös moottoritiellä. Ohituskaista on usein huomattavasti loskaisempi kuin oikean puoleinen kaista koska siinä on vähemmän liikennettä.


Kaistojen välissä on usein myös loskavalli. Mikäli kaistanvaihto on välttämätöntä, tulee loskavallin yli siirtyä tasaisella nopeudella ja mahdollisimman rauhallisella ohjausliikkeellä.

–  Oikeastaan voisi sanoa, että kaistalta toiselle siirrytään ajatuksen voimalla, Vesalainen sanoo.

Myös hidastus- ja ryhmityskaistat ovat usein muuta tietä loskaisempia. Tällöin nopeutta on alennettava tuntuvasti jo ennen kyseiselle kaistalle siirtymistä.

Sohjoliirto 

Maantienopeus:

Mikäli auto lähtee maantienopeudessa sohjoliirtoon, vältä voimakkaita ohjausliikkeitä ja pyri pitämään eturenkaat tien suuntaisena. 

4 tärkeintä ohjetta sohjoisella kelillä ajeluun

·         Riittävän alhainen tilannenopeus

·         Oikea ajolinja

·         Riittävä neljän sekunnin turvaväli

·         Älä yllätä muita tienkäyttäjiä - kerro omista aikomuksista hyvissä ajoin (merkinannot)

Jos käännät pyörät ääriasentoon ja yhtäkkiä pito palautuukin, menetät erittäin suurella todennäköisyydellä auton hallinnan.

Manuaalivaihteisessa autossa kytkimen painaminen pohjaan ja automaattivaihteisessa autossa kaasun löysääminen edesauttavat pidon palautumista.

Risteys:

Sohjoisessa risteyksessä auto saattaa lähteä puskemaan, mikäli kuljettaja ajaa liian kovaa. Tällöin on tärkeää tietää, onko autossasi ajonvakautusjärjestelmä (ESC).

Mikäli ajonvakautusjärjestelmä löytyy, on järkevää kääntää lisää haluttuun suuntaan. Ajonvakautusjärjestelmä pyrkii tällöin kääntämään autoasi jarrujen avulla haluamaasi suuntaan. Samalla myös auton nopeus vähenee.

Mikäli ajonvakautusjärjestelmää ei ole, kannattaa kytkin poljin painaa pohjaan. Ohjausta ei saa kääntää lisää, koska ääriasentoon käännetty rengas vain sortaa pitoa entisestään.

Lisää aiheesta:

Testivoittajarenkaatkaan eivät takaa turvallista autoilua, jos teet näin sateellaVaro sohjoliirtoa! Muista tämä, kun ajat autoa loskakelillä"Kaikkeen tähän on syytä varautua" – mitä autoilijan pitäisi muistaa lumikaaoksessa?Nyt tarkkana ratissa! Nämä auton järjestelmät putoavat nopeasti pois pelistä tässä kelissäAutoilija, huomioi nämä asiat loskakelillä – "Fysiikan lait päihittävät tekniset järjestelmät"Auto lähtee sohjoliirtoon huomattavasti helpommin kuin vesiliirtoon – ohituksia syytä välttää myös moottoritiellä
TurvallisuusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Turvallisuus
  • ke05:59
    Venäjä

    Suomalaisupseeri: Venäjä "kuolee", mutta tiettyä katastrofia Putinille ei pidä aiheuttaa

  • ti11:58
    Ukrainan sota

    Pääministeri Orpo: Suomi ei ole valmis antamaan Ukrainalle turvatakuita

  • ma13:45
    Patria

    Ruotsilta 1,5 miljardin kruunun tilaus Patriallle

  • 29.11.07:22
    Tiedustelupalvelut

    Poliisi tahtoo seurata suomalaisia ilman tarkkoja rikos­epäilyjä – nyt puhuu Supon päällikkö

  • 28.11.18:06
    Yhteiskunta

    Suomi on välttynyt sabotaaseilta, sanoo Supon päällikkö – "Tilanne voi muuttua ja varmasti muuttuukin"