Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Onko aika ajanut katumaastureiden ohi? Tällaista tyyliä on tarjolla seuraavaksi

4:25Tältä näyttää Citroënin uusi ë-C4 XTältä näyttää Citroënin uusi ë-C4 X -sähköauto.Citroën
Julkaistu 02.07.2022 14:02

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Citroënin uusi ë-C4 X tulee Suomeen ainoastaan täyssähköisenä versiona.

Maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan Stellantiksen ranskalaissiivessä uskotaan, että katumaasturien aika alkaa pikku hiljaa olla ohi. Sähköautoissa energiatehokkuus on tärkeää, ja sitä parantaa matala, pienen ilmanvastuksen kori.

Citroën on aiemmin tuonut markkinoille C5 X:n, joka yhdistelee sedanin ja farmarin piirteitä. Toisaalta siinä on maavaraa kuin katumaastureissa. Viime viikolla Peugeot esitteli 408:n, joka puolestaan on fastbackmainen muunnelma samasta autoluokkien rajoja rikkovasta teemasta.

Nyt Citroën jatkaa valitsemallaan tiellä esittelemällä ë-C4 X:n, jota tarjotaan vaihtoehdoksi C-segmentin viistoperää tai katumaasturia etsivälle asiakkaalle. Keitokseen on poimittu valmistajan mukaan myös ”fastbackin elegantit linjat, SUV:n nykyaikainen asenne ja neliovisen sedanin ajattomuus sekä tilat”.

Lue myös: Uudenkaupungin autotehtaan uusi käyntikortti: Lightyear 0 imee energiaa suoraan taivaalta

Citroënin mallistossa uutuus asettuu C4-viistoperän ja lippulaiva C5 X:n väliin. Monissa Euroopan maissa autoa aiotaan myydä vain täyssähköisenä mallina. Näin myös Suomessa, ja tänne uutuus saapuu ensi vuoden alussa.

Auto on 4,6 metriä pitkä. Sen akseliväli on sama 2,67 metriä kuin C4:ssä, ja autojen alustarakenne onkin yhteinen. Matalan korin ilmanvastuskerroin on pieni 0,29, ja aerodynamiikkaa parantaa sekä toimintamatkaa lisää pitkä fastback-tyyppinen kattolinja. E-C4:n virallinen wltp-toimintamatka on 360 kilometriä.

Voimalinja on teknisten tietojen perusteella perua Stellantiksen muista täyssähköautoista. Sähkömoottorin teho on 100 kilowattia eli 130 hevosvoimaa ja vääntö 260 newtonmetriä. Ajoakun bruttokapasiteetti on 50 kilowattituntia. Akkutakuu on kahdeksan vuotta tai 160 000 kilometriä akun 70 prosentin kapasiteettiin asti. Ë-C4 X kiihtyy nollasta sataan 9,5 sekunnissa.

Julkisesta DC-pikalatauslaitteesta (Mode 4) ë-C4 X vastaanottaa sähköä parhaimmillaan sadan kilowatin teholla. Yhdessä minuutissa sähköä on mahdollista ladata kymmenen kilometrin ajomatkaan. 80 prosenttiin akku varautuu 30 minuutissa.

Suomessa kolmivaihelaturi on vakiovaruste. Kotilatauslaitteella latausteho on parhaimmillaan 11 kilowattia, jolloin akun latautuminen täyteen kestää 5 tuntia. Akkua voi ladata väliaikaisesti myös tavallisesta pistorasiasta.

Ajomukavuutta tarjoaa Citroënin ”progressiivisiin hydraulistoppereihin perustuva jousitusjärjestelmä”, kuten maahantuoja asian ilmaisee, sekä mukavuusistuimet. Takaistuinten lämmitys on Suomeen tuotavissa autoissa vakiovaruste. Kontin tilavuus on on 510 litraa.

Ohjaamon digitaalisuus, tietoviihdejärjestelmä ja auton liitettävyyspalvelut ovat luonnollisesti merkin uusinta uutta. Kosketusnäyttö on kymmentuumainen, ja navigointi tulee TomTomilta.

Ë-C4 X kootaan Stellantiksen Villaverden tehtailla Espanjassa.

Lue myös: Elon Musk: Yksi asia ratkaisee sen, onko Tesla "hyvin arvokas vai täysin arvoton"

Lisää aiheesta:

"Ensimmäinen edullinen sähköauto Euroopasta" julki – hinta jopa alle 20 000 euron haamurajanHyundain uusi Ioniq 5 osaa toimia virtalähteenä kaikenlaisille sähköhärveleille – katolle saa aurinkopaneelit ja vetokykyäkin löytyyTässä on Volkkarin uusi takavetoinen sähkömaasturi – se kuuluisa vetokoukkukin kuuluu pakettiinHybridi-katumaasturi kiikarissa? Yksi valmistaja pudottaa markkinoille kolme uutuutta kertarysäykselläTällä pikkumaasturilla singahdat suoraan EU-pamppujen suosioon: "Vaikutelma luokkaa isommasta autosta"Ensi-illassa Mercedes-Benz EQC – uuden sähköautoperheen pyöreä esikoinen
AutotAutouutuudetSähköautotCitroenKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • Eilen07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa

  • 12.9.15:25
    Hirvikolarit

    Poliisi jakoi hyytävän kuvan hirvikolaripaikalta: "Suosittelen vahvasti..."