Poikkeuksellinen tilanne on vaikuttanut myös Alkon myynteihin. Alko julkaisi keskiviikkona maaliskuun myyntiraporttinsa ja litramääräisesti myynnin kasvua näkyy kaikissa juomissa. Yhtiö muistuttaa, että alkoholinkäytössä olisi kuitenkin syytä muistaa maltti.
Videolla: Suomalaiset juovat punaviininsä väärin. Viiniasiantuntija kertoo oikean tarjoilulämpötilan!
Alko tiedottaa, että koronaviruspandemiasta johtuvat poikkeukselliset ajat vaikuttivat juomien myyntiin maaliskuussa. Matkustajaliikenne Suomesta ulkomaille on pysähdyksissä sekä suurin osa ravintoloista ja baareista on suljettuna. Näiden toimien seurauksena alkoholiostoja on siirtynyt Alkoihin ja päivittäistavarakauppoihin.
Matkustajatuonnin osuus alkoholin kokonaiskulutuksesta on noin 15 prosenttia ja anniskelumyynnin noin 10 prosenttia. Tilastojen valossa on kuitenkin Alkon mukaan epätodennäköistä, että alkoholin vähittäismyynnin kasvu täysimääräisesti korvaisi matkustajatuonnin ja ravintolamyynnin volyymit. Valvira ja THL julkaisevat alkoholin tilastoidun kulutuksen ja kokonaiskulutuksen luvut myöhemmin.
Asiakasmäärät vähenivät, mutta juomien myynti kasvoi
Alkon maaliskuun asiakasmäärät vaihtelivat voimakkaasti päivittäin ja myymälöittäin. Asiakasmäärä jäi hieman alle viime vuoden tason. Alkossa asioi maaliskuussa 4,3 miljoonaa asiakasta, kun viime vuoden maaliskuussa asiakaskäyntejä oli 4,5 miljoonaa.
Litramääräisesti Alkon myynti kasvoi viime vuoden maaliskuusta. Myynti oli 7,0 miljoonaa litraa, kun se vuosi sitten oli 6,4 miljoonaa litraa. Kasvua oli 9,3 prosenttia. Tuoteryhmittäin tarkasteltuna kysyntä kasvoi lähes kaikissa tuotteissa.