Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Alkon myynneissä selkeä muutos maaliskuussa: Erityisesti näitä juomia suomalaiset hamstrasivat

3:21Missä lämpötilassa punaviiniä kuuluisi nauttia? Viiniasiantuntija Kalle Naatula vastaa!
Julkaistu 15.04.2020 09:28

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Poikkeuksellinen tilanne on vaikuttanut myös Alkon myynteihin. Alko julkaisi keskiviikkona maaliskuun myyntiraporttinsa ja litramääräisesti myynnin kasvua näkyy kaikissa juomissa. Yhtiö muistuttaa,  että alkoholinkäytössä olisi kuitenkin syytä muistaa maltti. 

Videolla: Suomalaiset juovat punaviininsä väärin. Viiniasiantuntija kertoo oikean tarjoilulämpötilan!

Alko tiedottaa, että koronaviruspandemiasta johtuvat poikkeukselliset ajat vaikuttivat juomien myyntiin maaliskuussa. Matkustajaliikenne Suomesta ulkomaille on pysähdyksissä sekä suurin osa ravintoloista ja baareista on suljettuna. Näiden toimien seurauksena alkoholiostoja on siirtynyt Alkoihin ja päivittäistavarakauppoihin.

Matkustajatuonnin osuus alkoholin kokonaiskulutuksesta on noin 15 prosenttia ja anniskelumyynnin noin 10 prosenttia. Tilastojen valossa on kuitenkin Alkon mukaan epätodennäköistä, että alkoholin vähittäismyynnin kasvu täysimääräisesti korvaisi matkustajatuonnin ja ravintolamyynnin volyymit. Valvira ja THL julkaisevat alkoholin tilastoidun kulutuksen ja kokonaiskulutuksen luvut myöhemmin.

Asiakasmäärät vähenivät, mutta juomien myynti kasvoi

Alkon maaliskuun asiakasmäärät vaihtelivat voimakkaasti päivittäin ja myymälöittäin. Asiakasmäärä jäi hieman alle viime vuoden tason. Alkossa asioi maaliskuussa 4,3 miljoonaa asiakasta, kun viime vuoden maaliskuussa asiakaskäyntejä oli 4,5 miljoonaa.

Litramääräisesti Alkon myynti kasvoi viime vuoden maaliskuusta. Myynti oli 7,0 miljoonaa litraa, kun se vuosi sitten oli 6,4 miljoonaa litraa. Kasvua oli 9,3 prosenttia. Tuoteryhmittäin tarkasteltuna kysyntä kasvoi lähes kaikissa tuotteissa.

Roseeviinien myynti kasvoi 27 prosenttia, punaviinien 20 prosenttia ja valkoviinien 14 prosenttia. Pakkaustyypeistä kasvoivat erityisesti hanapakkaukset, ja viinipulloissa 13–20 euron hintaluokka. Panimotuotteiden, alkoholittomien, kuohuviinien ja väkevien viinien myynti laski.

– Osa aiemmin matkustajatuonnin ja ravintoloiden kautta hankitusta alkoholista on tässä poikkeustilanteessa ostettu Alkosta. Tämä vaikuttaa maaliskuun myyntilukuihin. Alkoholinkäytössä on hyvä muistaa maltti jatkossakin, sanoo toimitusjohtaja Leena Laitinen.

Poikkeuksellisia toimia myös Alkossa

Poikkeustilanteen vuoksi Alko on muuttanut osittain myös käytäntöjään. Koska tilanne koskettaa myös Alkon tavarantoimittajia ja tuottajia, yhtiö on tarjonnut haasteellisessa tilanteessa oleville mahdollisuuden lyhennettyyn laskujen maksuaikaan.

Lisäksi pientuottajat, pientislaamot ja pienpanimot voivat ilmoittaa tuotteensa 20 Alkon myymälän valikoimiin. Normaalioloissa pientuottajat ovat voineet saada tuotteensa ilmoitusmenettelyllä 10 myymälään ja verkkokauppaan. Muutoksella pyritään auttamaan esimerkiksi niitä toimijoita, joiden myynnistä iso osa on suuntautunut ravintoloihin ja baareihin.

Lue myös: Et kai usko "urbaaniin legendaan"? Suomalaiset juovat punaviininsä väärin – yleinen punkkuharhaluulo pilaa juoman: "Sääntö joutaa romukoppaan"

Lisää aiheesta:

Nyt selvisi, miten "kohujuomien" tulo kauppoihin vaikutti Alkon myynteihinViinien myynnissä tapahtui Suomessa historiallinen käänne – Alko paljasti vuoden 2022 myyntitilastonsaSillä selvä! Suomalaisilla on nyt uusi Alko-suosikki: "Voimme jo puhua todellisesta buumista"Kaikkien juomien myynti laski Alkossa helmikuussa – yksi selkeä syyOstitko sinäkin? Yksi juoma on nyt erityisen kova hitti Alkossa – suosiolle ei näy loppuaSuomi joi ahkerasti heinäkuussa: Tällä viinillä oli Alkossa kovin kysyntä – yhden oluttyypin suosiossa selkeä pudotus
JuomatKoronavirusMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Juomat
  • 22.9.14:47
    Ilmiöt

    Hämmentävästä juomasta tuli ilmiö Suomessa

  • 22.8.07:49
    Ravintolat

    Miten Michelin-ravintolalla voi olla anniskeluluvat toisen ravintolan kautta? Noho kommentoi

  • 26.7.14:35
    Vesimeloni

    Näppärä kikka! Raikas kesäjuoma syntyy yhdestä raaka-aineesta

  • 16.7.17:33
    Kesämyytit

    Elektrolyyttijuoma saattaa pelastaa kesäkuumalla – yksi ainesosa vaatii tarkkuutta

  • 29.6.19:01
    Muovi

    Näin vältät mikromuovien päätymistä elimistöön