Mainos

Alkon myynneissä selkeä muutos maaliskuussa: Erityisesti näitä juomia suomalaiset hamstrasivat

Poikkeuksellinen tilanne on vaikuttanut myös Alkon myynteihin. Alko julkaisi keskiviikkona maaliskuun myyntiraporttinsa ja litramääräisesti myynnin kasvua näkyy kaikissa juomissa. Yhtiö muistuttaa,  että alkoholinkäytössä olisi kuitenkin syytä muistaa maltti. 

Videolla: Suomalaiset juovat punaviininsä väärin. Viiniasiantuntija kertoo oikean tarjoilulämpötilan!

Alko tiedottaa, että koronaviruspandemiasta johtuvat poikkeukselliset ajat vaikuttivat juomien myyntiin maaliskuussa. Matkustajaliikenne Suomesta ulkomaille on pysähdyksissä sekä suurin osa ravintoloista ja baareista on suljettuna. Näiden toimien seurauksena alkoholiostoja on siirtynyt Alkoihin ja päivittäistavarakauppoihin.

Matkustajatuonnin osuus alkoholin kokonaiskulutuksesta on noin 15 prosenttia ja anniskelumyynnin noin 10 prosenttia. Tilastojen valossa on kuitenkin Alkon mukaan epätodennäköistä, että alkoholin vähittäismyynnin kasvu täysimääräisesti korvaisi matkustajatuonnin ja ravintolamyynnin volyymit. Valvira ja THL julkaisevat alkoholin tilastoidun kulutuksen ja kokonaiskulutuksen luvut myöhemmin.

Asiakasmäärät vähenivät, mutta juomien myynti kasvoi

Alkon maaliskuun asiakasmäärät vaihtelivat voimakkaasti päivittäin ja myymälöittäin. Asiakasmäärä jäi hieman alle viime vuoden tason. Alkossa asioi maaliskuussa 4,3 miljoonaa asiakasta, kun viime vuoden maaliskuussa asiakaskäyntejä oli 4,5 miljoonaa.

Litramääräisesti Alkon myynti kasvoi viime vuoden maaliskuusta. Myynti oli 7,0 miljoonaa litraa, kun se vuosi sitten oli 6,4 miljoonaa litraa. Kasvua oli 9,3 prosenttia. Tuoteryhmittäin tarkasteltuna kysyntä kasvoi lähes kaikissa tuotteissa.

Roseeviinien myynti kasvoi 27 prosenttia, punaviinien 20 prosenttia ja valkoviinien 14 prosenttia. Pakkaustyypeistä kasvoivat erityisesti hanapakkaukset, ja viinipulloissa 13–20 euron hintaluokka. Panimotuotteiden, alkoholittomien, kuohuviinien ja väkevien viinien myynti laski.

– Osa aiemmin matkustajatuonnin ja ravintoloiden kautta hankitusta alkoholista on tässä poikkeustilanteessa ostettu Alkosta. Tämä vaikuttaa maaliskuun myyntilukuihin. Alkoholinkäytössä on hyvä muistaa maltti jatkossakin, sanoo toimitusjohtaja Leena Laitinen.

Poikkeuksellisia toimia myös Alkossa

Poikkeustilanteen vuoksi Alko on muuttanut osittain myös käytäntöjään. Koska tilanne koskettaa myös Alkon tavarantoimittajia ja tuottajia, yhtiö on tarjonnut haasteellisessa tilanteessa oleville mahdollisuuden lyhennettyyn laskujen maksuaikaan.

Lisäksi pientuottajat, pientislaamot ja pienpanimot voivat ilmoittaa tuotteensa 20 Alkon myymälän valikoimiin. Normaalioloissa pientuottajat ovat voineet saada tuotteensa ilmoitusmenettelyllä 10 myymälään ja verkkokauppaan. Muutoksella pyritään auttamaan esimerkiksi niitä toimijoita, joiden myynnistä iso osa on suuntautunut ravintoloihin ja baareihin.

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja