"Oletko tyhmä vai miksi et ymmärrä?" – iäkkäät asiakkaat läksyttivät tourettea sairastavaa 16-vuotiasta, kyläkaupan omistaja nousi puolustamaan kesätyöntekijää

Vääksyssä sijaitsevan Ranskalainen kyläkauppa -liikkeen perustaja Riikka-Maria Lemminki joutui puolustamaan kahta 16-vuotiasta kesätyöntekijäänsä, kun vanhempi rouva antoi asiatonta palautetta.

Vääksyläinen yrittäjä Riikka-Maria Lemminki on yleensä sitä mieltä, että asiakas on aina oikeassa, mutta viime sunnuntaina hän teki poikkeuksen.


"Meillä on Ranskalaisella Kyläkaupalla töissä kaksi 16-vuotiasta tyttöä, joista toinen sairastaa touretten syndroomaa. Hänellä touretteen kuuluvat tik-oireet, kevyt motorinen hitaus sekä vaikeus toimia sosiaalisissa tilanteissa. Nämä ovat laukaisseet muutamissa iäkkäämmissä naisasiakkaissa negatiivisia tunteita, jotka ovat purkautuneet käytöksenä, jota voi pitää epäkohteliaana", kirjoitti Lemminki Facebook-päivityksessään.

Rouva poistui loukkaantuneena

Tarkalleen ottaen tilanne meni niin, että 16-vuotiaat Charlotta Lemminki, jolla on lievä touretten syndrooma, ja Riia Majuri varmistivat iäkkäältä rouvalta tämän tilauksen sisällön ja saivat varsin jäätävää palautetta.

– Oletko tyhmä vai miksi et ymmärrä? Etkö puhu suomen kieltä, rouva ihmetteli. 

Tytöt menivät täysin hämilleen ilkeistä sanoista. Siinä vaiheessa tilannetta sivusta seurannut Riikka-Maria Lemminki puuttui tilanteeseen sanomalla, että meillä ei puhuta nuorille työntekijöille tuohon sävyyn.

– Rouva loukkaantui ja lähti ystävättärineen pois kahvilasta. Hän sanoi, ettei enää ikinä tule meille, Lemminki kertaa pattitilannetta MTV Uutisille.

Lemminki oli valmis ottamaan sen riskin, että koko kyläkauppa kaatuisi, mikäli sana huonosta asiakaspalvelusta lähtisi leviämään sosiaalisessa mediassa eikä asiakkaita enää tulisi.

– En voinut vain katsoa vierestä, kun nuoria nöyryytettiin. 

Negatiivisen palautteen sijaan asiakkailta onkin tullut positiivista ja kannustavaa palautetta.

Kukaan ei ole seppä syntyessään

Lemminki kertoo olevansa yleisesti huolissaan siitä, miten ymmärtämättömästi jotkut asiakkaat suhtautuvat nuoriin kesätyöntekijöihin.

Hän kertoo, että Charlotta ja Riia ovat kohdanneet muun muassa palautetta siitä, ettei kuittia osata repäistä oikein tai että jäätelöannos valmistuu liian hitaasti. Etenkin vanhemmat asiakkaat kokevat tietävänsä ja osaavansa nuoria paremmin.

– Eräs rouva päivitteli, että hänen lapsenlapsensa on töissä jäätelökioskilla ja tekee kyllä jäätelöpallot paljon nopeammin kuin meidän tytöt. Hän ei ymmärtänyt, että on kaksi eri asiaa pyöritellä Valion jäätelöpalloa kauhalla ja tehdä italialaisesta jäätelöstä annoksia, Lemminki sanoi.

Ranskalaiseen kyläkauppaan kuuluu kaupan ja ravintolan lisäksi myös vaatemyymälä. 16-vuotiaat ovat auttaneet kaikissa paikoissa taitojensa mukaan. Lemminkin mukaan tytöt ovat pärjänneet hienosti ja tekevät aina parhaansa, minkä vuoksi heitä ymmärrettävästi harmittaa joiltakin asiakkailta saatu ilkeä palaute.

– Olemme käyneet heidän kanssaan läpi negatiivista palautetta. Yhteiskunnallamme ei ole varaa menettää yhtäkään nuorta työntekijää, mutta niin voi helposti käydä, jos heidän kokemuksensa työelämästä ovat negatiivisia, Lemminki pohtii.

Hän muistaa omalta nuoruusajaltaan flirttailua ja asiattomuuksia, joita joutui palvelualalla kestämään. Vanhemmalla iällä ikävää palautetta ei ole enää juuri tullut.

– Toivon asiakkailta ymmärrystä ja ystävällisyyttä. Myöskin esimiesten ja kollegoiden pitää herkästi puuttua loukkaavaan ja asiattomaan palautteeseen. Kukaan ei ole seppä syntyessään, eikä ensimmäistä kesätyötään tekevältä voi vaatia samaa kuin 20 vuotta alalla olleelta.

Lue myös:

    Uusimmat