"Olen käyttänyt samaa t-paitaa joka päivä kahden viikon ajan" – tässäkö seuraava "suuri muoti-ilmiö"?

Aikaisemmin Elizabeth oli kuten muutkin: hän pesi vaatteitaan usein, koska koki ne likaisiksi. Nyt nainen ennustaa seuraavaa trendiä vaatteista, joita ei tarvitse pestä.

Seuraava suuri muoti-ilmiö on se, ettet pese vaatteitasi. Näin uskoo Fast Company -sivuston toimittaja Elizabeth Segran.

– Minun täytyy tunnustaa jotain: olen käyttänyt samaa mustaa t-paitaa joka ikinen päivä kahden viikon ajan, enkä ole vielä pessyt sitä. Jokainen, joka tuntee minut, tietää, ettei tämä ole minun tyylistäni, Elizabeth sanoo.

Hän tunnustaa olevansa "pyykkiaddikti". Uusimman paitansa Elizabeth on kuitenkin ostanut start-up-yritykseltä, joka haluaa vähentää vaatteiden pesemistä. Hän on pitänyt vaatetta jo viikkoja.

Kulutamme valtavasti vettä pestäksemme vaatteita, jotka eivät ole likaisia

Sama ilmiö on nähtävissä laajemminkin, Elizabeth kertoo. Merkit luottavat esimerkiksi villaan tai muihin materiaaleihin sekä piparminttuöljyyn, joka pitää vaatteet raikkaina.

Elizabethin mukaan kulutamme valtavasti vettä ja pesuaineita pestäksemme vaatteita, jotka eivät ole likaisia.

Pesukonemerkki AEG arvioi, että 90 prosenttia vaatteista, jotka pesemme, eivät itse asiassa ole tarpeeksi likaisia ollakseen pyykkikorissa, Elizabeth sanoo.

Moni heittää paidan pyykkiin yhden päivän jälkeen

Vuosikymmenet pesuaineyritysten markkinointia ovat naisen mukaan ehdollistaneet ihmiset heittämään vaatteensa pyykkiin yhden käyttöpäivän jälkeen, vaikka se on harvoin tarpeen.

Elizabethin mukaan uusi aika on kuitenkin alkamassa: monet vaatevalmistajat etsivät materiaaleja ja tekniikoita, jotka estävät esimerkiksi hikeä tarttumasta vaatteisiin.  Esimerkiksi vaatevalmistaja Pangaia käyttää vaatteissaan luomupuuvillan lisäksi merilevää.

Miten asiakkaat vakuutetaan?

Huomiota tulisi kiinnittää myös pesulappuihin, jotka on kehitetty vuosikymmeniä sitten ja jotka voisivat kertoa pesemistarpeesta paremmin. Suurin ongelma saattaa kuitenkin olla jossakin muualla kuin materiaalivalinnoissa.

– Kaikki nämä brändit kamppailevat sen kanssa, miten asiakkaat vakuutetaan siitä, että heidän tulee pestä vaatteitaan harvemmin, mutta niin, että asiakkaita ei ällötä, Elizabeth kuvaa.

Netissäkin idea epäilyttää.

– Mitä ihmettä seuraavaksi, voi hitto, Craig G Richards ihmettelee Facebookissa.

– Miksi? Koska haluan haista viemäriputkistolta kolmantena päivänä? Sina Yektaei kirjoittaa.

– Ovatko nämä niille ihmisille, jotka eivät pese jalkojaan suihkussa? Ariya McGrew ihmettelee.

Vastaanotto ollut myös innostunut

Toivoa kuitenkin on. Taannoin naistenvaatebrändi Wool& haastoi asiakkaansa käyttämään firman mekkoa sata päivää ilman pesua.

Vastaanotto oli niin innostunut, että yhden testimekon sijaan asiakkaille päätettiin jakaa 50 mekkoa.

Nyt yritys kehitteleekin uusia mekkomalleja pesuttomuudesta innostuneille.

Lue myös:

    Uusimmat