Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Olen käyttänyt samaa t-paitaa joka päivä kahden viikon ajan" – tässäkö seuraava "suuri muoti-ilmiö"?

Seuraava suuri muoti-ilmiö on se, ettet pese vaatteitasi. Näin uskoo Fast Company -sivuston toimittaja Elizabeth Segran.
Seuraava suuri muoti-ilmiö on se, ettet pese vaatteitasi. Näin uskoo Fast Company -sivuston toimittaja Elizabeth Segran. COLOURBOX
Julkaistu 13.06.2019 06:45

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Aikaisemmin Elizabeth oli kuten muutkin: hän pesi vaatteitaan usein, koska koki ne likaisiksi. Nyt nainen ennustaa seuraavaa trendiä vaatteista, joita ei tarvitse pestä.

Seuraava suuri muoti-ilmiö on se, ettet pese vaatteitasi. Näin uskoo Fast Company -sivuston toimittaja Elizabeth Segran.

– Minun täytyy tunnustaa jotain: olen käyttänyt samaa mustaa t-paitaa joka ikinen päivä kahden viikon ajan, enkä ole vielä pessyt sitä. Jokainen, joka tuntee minut, tietää, ettei tämä ole minun tyylistäni, Elizabeth sanoo.

Hän tunnustaa olevansa "pyykkiaddikti". Uusimman paitansa Elizabeth on kuitenkin ostanut start-up-yritykseltä, joka haluaa vähentää vaatteiden pesemistä. Hän on pitänyt vaatetta jo viikkoja.

Kulutamme valtavasti vettä pestäksemme vaatteita, jotka eivät ole likaisia

Sama ilmiö on nähtävissä laajemminkin, Elizabeth kertoo. Merkit luottavat esimerkiksi villaan tai muihin materiaaleihin sekä piparminttuöljyyn, joka pitää vaatteet raikkaina.

Elizabethin mukaan kulutamme valtavasti vettä ja pesuaineita pestäksemme vaatteita, jotka eivät ole likaisia.

– Pesukonemerkki AEG arvioi, että 90 prosenttia vaatteista, jotka pesemme, eivät itse asiassa ole tarpeeksi likaisia ollakseen pyykkikorissa, Elizabeth sanoo.


Moni heittää paidan pyykkiin yhden päivän jälkeen

Vuosikymmenet pesuaineyritysten markkinointia ovat naisen mukaan ehdollistaneet ihmiset heittämään vaatteensa pyykkiin yhden käyttöpäivän jälkeen, vaikka se on harvoin tarpeen.

Elizabethin mukaan uusi aika on kuitenkin alkamassa: monet vaatevalmistajat etsivät materiaaleja ja tekniikoita, jotka estävät esimerkiksi hikeä tarttumasta vaatteisiin.  Esimerkiksi vaatevalmistaja Pangaia käyttää vaatteissaan luomupuuvillan lisäksi merilevää.

Miten asiakkaat vakuutetaan?

Huomiota tulisi kiinnittää myös pesulappuihin, jotka on kehitetty vuosikymmeniä sitten ja jotka voisivat kertoa pesemistarpeesta paremmin. Suurin ongelma saattaa kuitenkin olla jossakin muualla kuin materiaalivalinnoissa.

– Kaikki nämä brändit kamppailevat sen kanssa, miten asiakkaat vakuutetaan siitä, että heidän tulee pestä vaatteitaan harvemmin, mutta niin, että asiakkaita ei ällötä, Elizabeth kuvaa.

Netissäkin idea epäilyttää.

– Mitä ihmettä seuraavaksi, voi hitto, Craig G Richards ihmettelee Facebookissa.

– Miksi? Koska haluan haista viemäriputkistolta kolmantena päivänä? Sina Yektaei kirjoittaa.

– Ovatko nämä niille ihmisille, jotka eivät pese jalkojaan suihkussa? Ariya McGrew ihmettelee.

Vastaanotto ollut myös innostunut

Toivoa kuitenkin on. Taannoin naistenvaatebrändi Wool& haastoi asiakkaansa käyttämään firman mekkoa sata päivää ilman pesua.

Vastaanotto oli niin innostunut, että yhden testimekon sijaan asiakkaille päätettiin jakaa 50 mekkoa.

Nyt yritys kehitteleekin uusia mekkomalleja pesuttomuudesta innostuneille.

LUE MYÖS: Missä pesukoneesi sijaitsee? Twitterissä hämmästellään suomalaisille hyvinkin tuttua asiaa: ”Siinä ei ole mitään järkeä"

Lue kaikki lifestyle-aiheiset artikkelit!

Lähteet: Fastcompany.com, Electrolux, Facebook

Lisää aiheesta:

Miksi miesten paita on 100-prosenttista puuvillaa ja vastaava naisten paita polyesteria? Muotitutkimuksen professori vastaaEi pesukoneeseen! Levi'sin toimitusjohtaja paljastaa, miten erikoiseen tyyliin pesee farkkunsaNaisen mukaan uuden halpistakin ostaminen on kuin heittäisi rahaa roskiin – tässä syyOnko alushousuilla parasta ennen -päivä? Näin lääkäri kommentoiJenkkisivustot hehkuttavat yllättäen suomalaisten yleistä pyykkäystapaa: Rahaakin säästyy – "Siinä on jotakin hyvin terapeuttista..."Tiedätkö alennusfarkkujesi todellisen hinnan? Lue tämä ennen ostopäätöstä: "Halpa vaate on helppo ostaa ja yhtä helppo heittää pois"
MuotimaailmaIlmiötHygieniaSiivousKauneus ja tyyliLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Muotimaailma
  • 9.10.09:05
    Muotinäytökset

    Suomalainen keppistelijä Ada säteili Adidaksen näytöksessä: "Nouseva tähti uudessa urheilulajissa"

  • 10.9.09:15
    Vaatteet

    Heidi kertoo, miten kahdeksasta vaatteesta saa jopa 20 eri asua

  • 5.9.15:22
    Muotisuunnittelijat

    Donatella Versacelta koskettavat sanat edesmenneelle Giorgio Armanille

  • 2.9.19:11
    Anna Wintour

    Voguen uusi päätoimittaja on valittu

  • 30.8.11:00
    Anni Ihamäki

    Kuinka paljon törsäätte rahaa vaatteisiin, Anni Ihamäki, Matilda Wirtavuori ja Leena Harkimo?