Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vika vai ominaisuus? Myyjäliike ei kertonut kaikkea 649 euron näytöstä, mutta päätyi jotenkin vaatimaan hyvitystä kuluttajalta

4:59Saako auton vikoja kaunistella? Käytettyjen autojen kauppa on tyypillinen kuluttajariidan aiheSaako auton vikoja kaunistella? Käytettyjen autojen kauppa on tyypillinen kuluttajariidan aihe.
Julkaistu 29.12.2021 06:32

Ville Järveläinen

Kuluttajariitalautakunnan mukaan ostaja ei saanut ostopäätöksensä tueksi riittävästi tietoa tuotteen ominaisuuksista.

Kuluttaja oli ostanut lokakuussa 2019 nettikaupasta 649 euron hintaisen näytön tietokoneeseensa. Hän kuitenkin huomasi näytössä valovuotoa ja päätyi lopulta palauttamaan sen tultuaan johtopäätökseen, että kyseessä on tuotteen ominaisuus, eikä häiriö, joka poistuisi itsestään.

Valovuodolla tarkoitetaan monille näytöille ja televisioille tyypillistä, mutta epätoivottua ilmiötä, jossa näytön reunat ovat vaaleammat kuin muu osa näytöstä. Valovuoto voi olla myös epätasaista, jolloin vuoto keskittyy esimerkiksi vain osaan reunoista. Valovuoto havaitaan parhaiten, kun näyttö toistaa mustaa tai muuten hyvin tummaa kuvaa ja huoneen muu valaistus on pimennetty.

Myyjä ei kuitenkaan suostunut hyvittämään täyttä ostohintaa, vaan vaati 100 euron korvausta tuotteen arvon alenemisesta. Myyjä oli saanut laitteen huoltovalikosta selville, että näyttö oli ollut päällä yhteensä 31 tuntia.

Lue myös: Korvausvaatimukset kutistuivat tuhannesosaan – mies ja Elisa napit vastakkain viitenumerosta

Kuluttaja piti myyjän vaatimusta 100 euron arvon alenemisesta kohtuuttomana, sillä kyseessä oli hänen sanojensa mukaan huipputason näyttö, jonka ominaisuuksia kohtaan on perusteltua olla vaativa. Hän myös katsoi, että koska laadukkaan näytön käyttöikä on useita vuosia, ei runsaan 30 tunnin kokeilu ole voinut alentaa sen arvoa merkittävästi.

Myyjän mukaan kuluttajan olisi pitänyt tehdä päätöksensä näytön palauttamisesta enimmillään 10 tunnin kokeilulla. Myyjä korosti, että valovuoto on LCD-tekniikkaa käyttävien näyttöjen tyypillinen ominaisuus, eikä tämän näytön tapauksessa ollut edes kyse erityisen voimakkaasta vuodosta.

Näin lautakunta ratkaisi

Lautakunta toteaa marraskuisessa yksimielisessä ratkaisussaan, että vaikka valovuoto olisikin LCD-näyttöjen tyypillinen ominaisuus, ei tällaisen ominaisuuden voida olettaa olevan tavallisen näyttöä ostavan kuluttajan tiedossa.

Lisäksi tämän hintaisen näytön ostajan on lautakunnan mielestä voitava luottaa siihen, että myyjä tuo kyseisen ominaisuuden hänen tietoonsa ennen sopimuksen tekemistä. Koska näin ei toimittu, ei näyttö ole vastannut kuluttajan perusteltuja odotuksia, joten kyse on myyjän vastuulle kuuluvasta virheestä.

Lautakunta piti virhettä vähintään yhtä suurena kuin tuotteen käyttämisestä johtunutta arvon alenemaa, eikä näin ollen pitänyt myyjän vaatimusta 100 euron korvauksesta perusteltuna. Se suositti, että myyjä luopuu vaatimuksestaan.

Lue myös: Kuluttajariitalautakunta: Äiti ei ollut vastuussa lasten ostoista pelissä

Lähde: Kuluttajariitalautakunta

Lisää aiheesta:

Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkuaAsiakas tilasi kuulokkeet, mutta myyjä peruutti tilauksen liian halpaan hintaan vedoten – miten kuulokekiista ratkesi?Myyjäliike sai vaihdossa moottoripyörän, josta paljastuikin moottorivikaa – erimielisyyttä korjauskustannuksistaOLED-telkkarin ikävä "ominaisuus" tuli ostajalle yllätyksenä – tällainen oli kuluttajariitalautakunnan ratkaisuSähköauton todellinen toimintamatka oli pettymys – kuluttajariitalautakunta suosittaa nelinumeroista hyvitystäHelsinkiläinen autoliike ei kertonut, että uusi Ford ei ollutkaan uusi – tyytyisitkö tähän hyvitykseen?
VerkkokauppaKuluttajariidatDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Verkkokauppa
  • 11.11.08:44
    Kuluttaminen

    PostNord: Suomalaiset ostavat yhä enemmän ulkomaisista verkkokaupoista

  • 10.11.15:17
    Black Friday

    Black Friday lähestyy – sitä ennen hinnoille tapahtuu kummia

  • 5.11.18:10
    Muotimaailma

    Sheinin nettikauppa suljetaan Ranskassa – mielenosoittajat tunkeutuivat kaupan avajaisiin

  • 5.11.13:29
    Ranska

    Shein poisti lapsen näköiset seksinuket sivuiltaan – halpakauppasivustot syynissä Ranskassa

  • 30.10.13:01
    Kauppa

    Verkkokauppa.comille yli puolen miljoonan seuraamusmaksu – Avi: "Menettely altistanut rahanpesulle ja terrorismin rahoittamiselle"