Mainos

Oikeus linjasi: Kadonneen tavaran löytämisestä ei saa periä ylihintaa

Löytötavaratoimistot eivät saa periä laissa määrätyn hintakaton ylittäviä palvelumaksuja asiakkailtaan. Helsingin hallinto-oikeus päätti asiasta kesäkuun lopussa.

Osa löytötavaratoimistoista on perinyt enimmäissumman ylittäviä maksuja. Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto (avi) antoi asiasta ohjeistuksen vuonna 2013. Seuraavana vuonna avi kehotti uhkasakon uhalla yhtä löytötavaratoimistoa muuttamaan hinnoittelukäytäntöään. Yrittäjä valitti avin päätöksestä, mutta hallinto-oikeus hylkäsi valituksen.

Avin mukaan laskuun on saatettu sisällyttää useita erillisiä kulueriä, jolloin kokonaissumma on voinut olla merkittävästi suurempi kuin laissa määrätty enintään 5 prosenttia esineen käyvästä arvosta tai enintään 17 euroa. Avi oli kieltänyt tekemästä näin, ja hallinto-oikeuden mukaan päätös on lainmukainen.

– Tämä tarkoittaa sitä, että vaikkapa bussiin jääneestä noin parinsadan euron arvoisesta puhelimesta löytötavaratoimisto saa periä korkeintaan 10 euron suuruisen säilytyskorvauksen, selventää elinkeinovalvontayksikön päällikkö Kalle Tervo Länsi- ja Sisä-Suomen avista.

Avin mukaan laskuun sisällytettyjä kulueriä ovat olleet esimerkiksi "säilytyskustannukset", "toimitusmaksu" ja "ilmoitusmaksu". Tervon mukaan erillistä toimitus- tai ilmoitusmaksua ei saa periä.

– Mikäli asiakas toivoo, että löytötavara postitetaan hänelle, voidaan asiakkaalta kuitenkin periä postikustannukset.

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.