Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Oikeudet ja velvollisuudet hukassa puhelinten huollossa: Puhelimen korjaus voi johtaa kuukausien mittaiseen huoltokierteeseen

Matkapuhelimen korjaus voi kestää kokonaisuudessaan jopa kuukausia. Kuvituskuva.
Matkapuhelimen korjaus voi kestää kokonaisuudessaan jopa kuukausia. Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 18.12.2018 10:37

STT, MTV LIFESTYLE

KKV:n mukaan korjausaika ei saisi ylittää kahta viikkoa.

Osa matkapuhelimia myyvistä yrityksistä ja puhelimia ostavista asiakkaista ei tunne omia oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV.

Virasto on selvittänyt ongelmia kuluttajien matkapuhelinten korjauksessa ja huollossa. Selvityksen mukaan ongelmat voivat pahimmassa tapauksessa aiheuttaa huoltokierteen, jossa samaa vikaa korjataan monia kertoja. Huolto saattaa myös epäonnistua tai myyjä voi kieltäytyä korvaamasta puhelimen korjausta.

KKV korostaa, että matkapuhelin on tärkeä laite kuluttajille ja ilman puhelinta oleminen hankaloittaa arkea huomattavasti. Tästä syystä korjausaika ei KKV:n mukaan saisi ylittää kahta viikkoa eikä samaa vikaa pitäisi korjata enempää kuin kaksi kertaa.

– Kuluttajien kokemusten perusteella puhelimen vikaa korjattiin kuitenkin toisinaan kolme tai neljäkin kertaa, jolloin korjausaika saattoi pahimmillaan venyä kuukausien pituiseksi, KKV kertoo tiedotteessa.

Kuluttaja-asiamies myös suosittelee, että kuluttajalle annetaan toimiva matkapuhelin korjauksen ajaksi, vaikkei laki siihen velvoitakaan. Asiamies muistuttaa, että myyjä vastaa asiakaspalvelun toimivuudesta ja siitä, että kuluttajat saavat tukea ongelmatilanteissa.

– Kuluttajien kokemusten perusteella asiakaspalveluun oli kuitenkin usein vaikea saada yhteyttä ja he joutuivat itse tiedustelemaan, miten huolto etenee. Asiakasta myös pompoteltiin myyjän, huollon ja valmistajan tai maahantuojan välillä, eikä mikään taho ottanut vastuuta asian hoitamisesta.

LUE MYÖS: Elektroniikkalaitteiden elinikä jopa lyhyempi kuin takuuaika – TM selvitti: Uutena ostettu voi olla jo elinkaarensa päässä

Takuussa ja virhevastuussa epäselvyyttä

Selvityksessä ilmeni, että osalla yrityksistä ja kuluttajista on epäselvyyttä muun muassa siitä, miten viat hyvitetään ja miten takuu ja myyjän virhevastuu eroavat toisistaan. KKV muistuttaa, että puhelimen viasta voi valittaa, vaikka takuuta ei olisi tai se olisi jo päättynyt.

– Kuluttajien kokemusten perusteella myyjät kuitenkin kieltäytyivät korjaamasta puhelinta usein juuri näihin syihin vedoten. Kuluttajilla oli puolestaan vääriä käsityksiä siitä, että myymälästä ostetun virheettömän puhelimen voisi aina palauttaa tai että viallisen puhelimen tilalle saisi saman tien uuden laitteen, KKV kertoo.

Kuluttaja-asiamies kehottaa myyjiä varmistamaan, että heidän menettelytapansa vastaavat lainsäädännön vaatimuksia.

Selvitystä varten KKV tutki matkapuhelinten ongelmia koskevia yhteydenottoja, joita oli viime vuonna kirjattu kuluttajahallinnon tietopankkiin yhteensä 1 560. KKV olettaa, että kyseessä on vain pieni osa matkapuhelimiin liittyvistä epäkohdista. 

Lisää aiheesta:

Kuluttaja-asiamies selvittää kahden suuren autoliikkeen toimintaaMiten autoliikkeissä höynäytetään asiakasta? KKV:n tutkimus paljastaa "lukuisia kertoja" toistuvan tilanteen – "Ilman minkäänlaista sovittelun mahdollisuutta"KKV varoittaa: Harkitse tarkkaan ennen kuin asioit tämän yrityksen kanssaKuluttaja-asiamies kaipaa korjausta verkkokauppojen vitsaukseen – myyjät peruneet tilauksia lainvastaisin perustein: "Kuluttajalle kohtuutonta"Kuluttaja usein heikoilla kännykän hajoamiseen liittyvissä riidoissaKKV havainnut huolestuttavan ilmiön: Verkkokauppojen myyjät yrittävät vetäytyä tilauksista lainvastaisin perustein
PuhelimetElektroniikkaKuluttaminenDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Puhelimet
  • 8.10.12:51
    Matkailu

    Vakuutusyhtiö listasi yleisimmät matkatavaravahingot – tietyt iPhonet korostuvat tilastoissa

  • 4.10.08:33
    Turvallisuus

    Ethän lataa puhelinta näin? Voit hoksata mokasi, kun olet jo hengenvaarassa

  • 27.9.16:12
    Eija-Riitta Korhola

    Härskit vanhukset varastivat Eija-Riitta Korholan puhelimen: "Luulin höperöksi mummoksi"

  • 25.9.10:15
    Näkö

    Miten sokea lukee tekstiviestin? Näkövammainen Sari kertoo

  • 17.9.18:58
    iPhone

    Tuoreesta iPhonesta saa pulittaa jopa 2 500 euroa – asiantuntijalta tyrmäys