Oikeudet ja velvollisuudet hukassa puhelinten huollossa: Puhelimen korjaus voi johtaa kuukausien mittaiseen huoltokierteeseen

KKV:n mukaan korjausaika ei saisi ylittää kahta viikkoa.
Osa matkapuhelimia myyvistä yrityksistä ja puhelimia ostavista asiakkaista ei tunne omia oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV.
Virasto on selvittänyt ongelmia kuluttajien matkapuhelinten korjauksessa ja huollossa. Selvityksen mukaan ongelmat voivat pahimmassa tapauksessa aiheuttaa huoltokierteen, jossa samaa vikaa korjataan monia kertoja. Huolto saattaa myös epäonnistua tai myyjä voi kieltäytyä korvaamasta puhelimen korjausta.
KKV korostaa, että matkapuhelin on tärkeä laite kuluttajille ja ilman puhelinta oleminen hankaloittaa arkea huomattavasti. Tästä syystä korjausaika ei KKV:n mukaan saisi ylittää kahta viikkoa eikä samaa vikaa pitäisi korjata enempää kuin kaksi kertaa.
– Kuluttajien kokemusten perusteella puhelimen vikaa korjattiin kuitenkin toisinaan kolme tai neljäkin kertaa, jolloin korjausaika saattoi pahimmillaan venyä kuukausien pituiseksi, KKV kertoo tiedotteessa.
Kuluttaja-asiamies myös suosittelee, että kuluttajalle annetaan toimiva matkapuhelin korjauksen ajaksi, vaikkei laki siihen velvoitakaan. Asiamies muistuttaa, että myyjä vastaa asiakaspalvelun toimivuudesta ja siitä, että kuluttajat saavat tukea ongelmatilanteissa.
– Kuluttajien kokemusten perusteella asiakaspalveluun oli kuitenkin usein vaikea saada yhteyttä ja he joutuivat itse tiedustelemaan, miten huolto etenee. Asiakasta myös pompoteltiin myyjän, huollon ja valmistajan tai maahantuojan välillä, eikä mikään taho ottanut vastuuta asian hoitamisesta.
Takuussa ja virhevastuussa epäselvyyttä
Selvityksessä ilmeni, että osalla yrityksistä ja kuluttajista on epäselvyyttä muun muassa siitä, miten viat hyvitetään ja miten takuu ja myyjän virhevastuu eroavat toisistaan. KKV muistuttaa, että puhelimen viasta voi valittaa, vaikka takuuta ei olisi tai se olisi jo päättynyt.
– Kuluttajien kokemusten perusteella myyjät kuitenkin kieltäytyivät korjaamasta puhelinta usein juuri näihin syihin vedoten. Kuluttajilla oli puolestaan vääriä käsityksiä siitä, että myymälästä ostetun virheettömän puhelimen voisi aina palauttaa tai että viallisen puhelimen tilalle saisi saman tien uuden laitteen, KKV kertoo.
Kuluttaja-asiamies kehottaa myyjiä varmistamaan, että heidän menettelytapansa vastaavat lainsäädännön vaatimuksia.
Selvitystä varten KKV tutki matkapuhelinten ongelmia koskevia yhteydenottoja, joita oli viime vuonna kirjattu kuluttajahallinnon tietopankkiin yhteensä 1 560. KKV olettaa, että kyseessä on vain pieni osa matkapuhelimiin liittyvistä epäkohdista.
Uusimmat
-
00:26
Mestarien liiga 2020-2021 – otteluohjelma, tv-lähetykset ja tulokset
-
23:53
PSG pudotti mestari Bayern Münchenin – Neymarin ilta hämmästytti: "Ei ole mahdollista enää"
-
23:12
Pandemian runteleman talouden toipuminen voi käydä hankalaksi – "Katsokaa, milloin Kiina alkaa nostaa korkoja"
-
22:59
SM-liigan runkosarja päätökseen – katso kaikki jättikierroksen maalit
-
22:51
Pariisissa tapahtuu kummia: Onnetar pyllisteli Neymarille rumasti – sitten raaka takaisku: "Missä on se voodoo-jamppa?"
-
22:46
Venäläisjoukkoja keskitetty Ukrainan rajalle kuin ennen Krimin valtausta – Ukrainan Suomen-suurlähettiläs: "Tällä kertaa meitä ei yllätetä"
-
22:38
Poliisi ja päällikkö erosivat: 26 vuotta poliisina toiminut sekoitti aseen ja etälamauttimen keskenään ja ampui mustan miehen – video näyttää, miten tilanne eteni
-
22:10
JYPille seurahistorian surkein kausi – "Todella erikoinen"
-
22:08
Yle: Peruskouluihin kaavaillut leikkaukset ollaan perumassa Helsingissä – kaupungin viime vuoden tulos jäi 500 miljoonaa plussalle
-
21:56
Ernest Lawson söpöilee vaimonsa kanssa Instagramissa – yhdessäoloa takana jo kymmenen vuotta
-
21:55
SM-liigavalmentaja otti tunnemyrskyn keskellä esiin tärkeän asian – katso tyylikäs puheenvuoro
-
21:55
Voisivatko Biden ja Putin tavata Helsingissä? Presidentin kanslia: "Suomi on tarjonnut hyviä palveluksiaan jo aiemminkin"
-
21:55
Myyrä-sarjassa pudonnut kisaaja murtuu kyyneliin: "Olen koko ajan pysynyt omana itsenäni"
-
21:40
Miehelle vakavat vammat ulosajossa Kauhavalla: Kuljettajasta ei vielä tietoa
-
21:26
Petri Kontiola teki liigahistoriaa – oli päätöspelin sankari ja konna
-
21:25
Matkailu- ja ravintola-ala kannattaa rokotepassia, rajoitukset nakertavat: "Jos anniskelu pitää lopettaa kello 17 ja ovet sulkea kello 18, niin ovia ei kannata edes aukaista"
-
21:16
SM-liigan runkosarjassa dramaattinen loppuratkaisu, Kärpät pullahti "säälipleijareihin" – tässä pudotuspeliparit
-
20:45
Kiskobussi törmäsi henkilöautoon puomittomassa tasoristeyksessä Orivedellä – auton kuljettajalle vammoja
-
20:42
Näin kaveriporukka kommentoi Loton historian suurimman potin voittoaan Veikkaukselle: "Ihan hirveä summa, tuossa olisi ollut yhdelle ihmiselle liikaa rahaa"
-
20:35
Kymmenettuhannet vanhustenhoidon asiakkaat jääneet täysin vaille ulkoilua – THL: "Tämä on hälyttävä tieto"
-
Lataa lisää