Oho! BMW jysäytti täyslaidallisen uusia sähköautomalleja: Kahdessa vuodessa peräti viisi uutta menopeliä

Näin sammutetaan palava sähköauto 2:26
Katso video: Näin sammutetaan palava sähköauto!

Autovalmistajat ottavat nyt suuria loikkia sähköautoissa.

Saksalainen premium-autojen valmistaja BMW kiihdyttää merkittävästi sähköautotuotantoaan. Bemari aikoo kaksinkertaistaa myymiensä sähkö- ja hybridiautojen määrän kahdessa vuodessa.

Tällä hetkellä BMW myy vain yhtä täyssähköistä autoa, i3-mallia. Kahden vuoden sisällä myyntilattioilla esitellään kuitenkin viittä BMW:n täyssähköautoa.

Jo seuraavassa kuussa julkistetaan Britannian Oxfordin tehtailla valmistettava Minin täyssähköinen versio. Vuoteen 2023 mennessä yhtiö esittelee 25 sähköistettyä automallia.

Täyssähköä tiedossa

Yli puolet malleista aiotaan rakentaa täyssähköisinä versioina. Yhtiö on aikaistanut tavoitteitaan kahdella vuodella, the Guardian-lehti uutisoi.

BMW:n kiihdytys kohti sähköistä ajanlaskua tapahtuu samaan aikaan kun EU ja Kiina ovat asettamassa polttomoottorivetoiselle teollisuudenalalle erittäin tiukkoja päästövaatimuksia.

Etenkin saksalaisilla autojäteillä Bemarilla, Volkswagenilla ja Daimlerilla on kiire siirtää tuotantoaan vaihtoehtoisten voimanlähteiden suuntaan.

EU:n päästörajat edellyttävät autonvalmistajien henkilöautomalliston keskimääräiseksi päästötavoitteeksi 95 grammaa kilometriä kohden vuodesta 2021 alkaen. Vuonna 2018 BMW:n mallien keskimääräiset hiilidioksidipäästöt nousivat 128,9 grammaan kilometriä kohden, autoalaa seuraava Jato Dynamics-yhtiö kertoo.

uusia automalleja julkistettu

BMW aikoo leikata laskennallisia päästöjään nostamalla täyssähkö- ja hybridimallisten autojensa myyntiä kolmanneksella vuoteen 2025 mennessä. Erityisesti yhtiö aikoo leikata kolmen ydinmerkkinsä, BMW:n, Minin ja Rolls-Roycen päästölukuja.

Baijerilainen autonvalmistaja julkisti tiistaina mittavan määrän tavoitteeseen kytkeytyviä uusia automalleja. Mukana oli myös BMW:n Vision M Next-urheiluauton konseptimalli.

BMW:n pääjohtaja Harald Krüger myönsi suoraan, että EU:n päästörajoitukset ovat merkittävin sähköautotuotantoa vauhdittava tekijä. Motiiviksi Krüger mainitsi myös ympäristön kantokyvyn varmistamisen.

Yhtiö on jo julkistanut useita kilpailijoidensa kanssa tekemiään yhteistyösopimuksia, joilla jaetaan uusien teknologioiden edellyttämiä merkittäviä tutkimus- ja kehityskustannuksia. BMW ja Daimler tekevät yhteistyötä itseohjautuvan ajoneuvoteknologian parissa.

BMW kiinnostunut yhteistyöstä

Sähköautoteknologiaa Bemari kehittelee yhdessä Jaguar Land-Roverin kanssa.

Krüger ilmaisi BMW:n olevan jatkossakin kiinnostunut yhteistyöstä kilpailijoidensa kanssa.

– Kun asiaa tarkastelee kehitystyön vaatimien rahasummien valossa, on tulevaisuudessa mahdotonta toimia ilman yhteistyökumppaneita , hän totesi.

Yhtiö on myös laajentanut enemmän katetta jauhavien laatuautojensa valikoimaa rahoittaakseen vaihtoehtoisille voimanlähteille perustuvaa kehitystyötä. Täyssähköautojen, hybridien ja polttokennoautojen kehittäminen syö valtavia summia rahaa.

– Haasteemme ovat mittavia jo sen vuoksi, että joudumme kehittelemään kolmea, jopa neljää teknologiaa samanaikaisesti, Krüger sanoi.

Lue myös:

    Uusimmat