Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ohjelmistojätti otti käyttöön tekoälyn: Tuhansille potkut

Tekoäly on ottamassa ohjat Salesforcen asiakastuessa.
Tekoäly on ottamassa ohjat Salesforcen asiakastuessa.MTV / Adobe Stock
Julkaistu 04.09.2025 16:04
Toimittajan kuva

Jari Heikkilä

jari.heikkila@mtv.fi

Vielä vuosi sitten lähes kaikki asiakaskeskustelut Salesforcen palvelussa hoidettiin ihmisten toimesta.

Suuri yhdysvaltalainen ohjelmistoyritys Salesforce on vähentänyt noin 4 000 työpaikkaa asiakastuestaan. Aiheesta uutisoi taloussivusto GuruFocus. 

Lue myös: Tekoäly tuli stetoskooppiin – voisi havaita sydänsairauden sekunneissa

Samaan aikaan tekoäly on ottanut hoitaakseen yhä suuremman osan tehtävistä, kertoi toimitusjohtaja Marc Benioff The Logan Bartlett Show -ohjelmassa.

Benioffin mukaan Salesforce on vähentänyt maailmanlaajuisen tukihenkilöstönsä 9 000:sta noin 5 000:een. 

– Tarvitsen vähemmän työntekijöitä, hän sanoi.

Lue myös:

Mies pyysi tekoälyltä apua suolan vähentämiseen – päätyi sairaalaan

Benioff totesi, että tekoälyjärjestelmät auttavat ihmisiä työskentelemään tehokkaammin.

Tekoälyn aiheuttama muutos on ollut erittäin nopea. Vielä vuosi sitten lähes kaikki asiakaskeskustelut Salesforcen palvelussa hoidettiin ihmisten toimesta. 

Benioffin mukaan nyt vuorovaikutukset jakautuvat puoliksi tekoälyn ja ihmisten kesken.

Aiheesta uutisoi Suomessa ensimmäisenä Kauppalehti.

Lisää aiheesta:

OpenAI hylännyt Muskin ostotarjouksen – Toimitusjohtajalta näpäytys TwitteristäMoni hakee johtajan paikkaa tekoälyn rustaamalla työhakemuksella – ongelma jo "erittäin merkittävä"Yhdysvallat huolissaan tekoälyn kehitysvauhdistaAmazon julkaisi tekoälyä käyttävän keskusteluohjelmansaTekoälyn avulla väsättyjen satojen novellien tulva tukki perinteikkään scifi-lehden järjestelmätZoom-kokous päättyi yli 900 työntekijän potkuihin USA:ssa – toimitusjohtaja haukkunut aiemmin alaisiaan "tyhmiksi delfiineiksi"
TekoälyTyöelämäDigiYhdysvallatTalous

Tuoreimmat aiheesta

Tekoäly
  • 22.10.11:38
    Media

    Tekoäly ei osannut kertoa, kuka on paavi – tutkimus: AI-avustajat vääristävät uutisia

  • 21.10.18:50
    Media

    Brittitelevisiossa megayllätys: "Minua ei ole olemassa"

  • 20.10.19:38
    Köyhyys

    Tekoäly on luonut "köyhyyspornon": "Niitä kuvia ei olisi pitänyt ikinä julkaista"

  • 5.10.10:16
    Politiikka

    Ministeriöltä tekoälykäännös pikamuotilaista budjettiryhmälle – näin he puolustavat tekoaan

  • 5.10.09:13
    Teknologia

    Kaikki tekoälymallit eivät suinkaan ole käänteentekeviä – tällaisia ovat olleet oikeasti merkittävät kehitysaskeleet