Ohjaajakonkari John Landis, 71, näki läheltä Eddie Murphyn ja Michael Jacksonin nousun megatähteyteen – "On vaikeaa selvitä hengissä sellaisesta"

7:53
Katso video: Ohjaajalegenda John Landis muistelee MTV Uutisten haastattelussa muun muassa Michael Jacksonin kanssa työskentelyä.

John Landis vierailee parhaillaan Suomessa. Useiden megatähtien kanssa työskennelleen Landisin tunnetuimpia elokuvia ovat Blues Brothers, Delta-jengi ja Prinssille morsian, mutta hänen ohjaustöitään ovat myös kaksi maailman tunnetuimpiin lukeutuvaa musiikkivideota.

Yhdysvaltalainen John Landis, 71, on ohjannut urallaan isoja elokuvahittejä. Vuoden 2021 Night Visions -elokuvafestivaalin vieraaksi Helsinkiin saapuneen Landisin tunnetuimpia elokuvia ovat muun muassa 1970- ja 1980-lukujen hittikomediat Blues Brothers (1980), Delta-jengi (1978) ja Prinssille morsian (1988) sekä kauhukomedia Ihmissusi Lontoossa (1981).

Miten Landis päätyi elokuva-alalle?

– Koin jotain erityistä kahdeksanvuotiaana. Kasvoin Los Angelesissa ja näin siellä Ray Harryhausenin elokuvan nimeltä Sinbadin uudet seikkailut (1958), ohjaaja muistelee.

– Kun tekee elokuvaa, sitä yrittää saada yleisön suhtautumaan ennakkoluulottomasti. Niin, että he ovat mukana elokuvassa, uskovat hahmoja ja tarinaa. Niin kävi kahdeksanvuotiaalle minulle. Hullaannuin siitä elokuvasta. Rakastin sitä.

Kun John Landis saapui elokuvista kotiin, hän kysyi äidiltään, että kuka tekee elokuvan. Landisin äiti vastasi, että ohjaaja.

– Sillä hetkellä tiesin, että minusta tulee isona ohjaaja.

16-vuotiaana Landis päätyi 20th Century Fox -yhtiön leipiin postinjakajaksi. Hänestä tuli kyllä elokuvaohjaaja, mutta ei heti. Vuonna 1977 hän ohjasi komedian Hei me nauretaan, jonka myötä hän pääsi ohjaamaan Delta-jengin.

– Delta-jengistä tuli valtava hitti. Siitä urani sitten jatkui. Mutta en edennyt normalilla tavalla. Kaikki hieman vanhemmat kollegani samoilta ajoilta, kuten Steven Spielberg, George Lucas, Francis Ford Coppola ja Martin Scorsese, olivat opiskelleet elokuvien tekemistä, Landis sanoo.

John Landisilta jäivät koulut kesken.

– Ei ole oikeaa tai väärää tapaa. Totuus on, että voit kuvata elokuvan älypuhelimella ja leikata sen kannettavalla tietokoneella. Teknologia on antanut kansalle mahdollisuuden tehdä elokuvia. Ei ole enää tekosyitä. Kun nuoret nykyään sanovat haluavansa ohjaajaksi, sanon heille, että okei, tehkää elokuvia, hän naurahtaa.

"On vaikea selvitä hengissä sellaisesta tähteydestä"

Konkariohjaajan mukaan elokuva-alalla eletään nyt erikoisia ja kaoottisia aikoja. Elokuvan katsomiseen on John Landisin mukaan silti edelleen vain yksi oikea paikka.

– Elokuva on yhteisöllinen kokemus. Se on tarkoitettu nähtäväksi isolta valkokankaalta ja hyvällä äänentoistolla, yhdessä useiden ihmisten kanssa, Landis sanoo painokkaasti.

– Jos katsot pelottavaa elokuvaa, sitä pelottavampi se on, mitä enemmän teatterissa on ihmisiä. Hauska elokuva on kahta hauskempi, jos yleisöä on paljon teatterissa. Se on joukkokokemus.

John Landis on ohjannut elokuvissaan Eddie Murphyn, Dan Aykroydin ja John Belushin kaltaisia supertähdiksi nousseita nimiä.

– On vaikeaa selvitä hengissä sellaisesta tähteydestä. Olen nähnyt sitä tapahtuvan viidelle tai kuudelle ihmiselle elokuva- ja musiikkialoilla. Se on outoa, ohjaaja toteaa.

– Yhtenä päivänä olet vain sinä. Seuraavana oletkin People-lehden kannessa, mainostat ökykelloja, ihmiset kirjoittavat sinulle fanikirjeitä ja ansaitset miljoonia. On vaikeaa pysyä järjissään sellaisissa olosuhteissa.

Landis kokee suurta empatiaa elokuvatähtiä kohtaan.

– He elävät outoa elämää. He eivät voi mennä minnekään. Älypuhelinten vuoksi tähdillä ei ole kirjaimellisesti mitään yksityisyyttä. Ei voi mennä elokuviin tai ravintolaan ilman, että kaikki siellä kuvaavat.

Ohjaaja muistelee työskennelleensä monien supertähtien kanssa, jotka ovat Landisin sanojen mukaan hienoja ihmisiä.

– Olen työskennellyt myös sellaisten kanssa, jotka ovat täysiä mänttejä. Mutta niin se taitaa olla kaikilla aloilla. Varmaan teillä MTV:lläkin työskentelee mänttejä, mutta myös hienoja ihmisiä. He ovat kaikki vain ihmisiä, Landis sanoo.

"Michael oli erittäin traaginen hahmo"

John Landis on ohjannut myös yhtä maailman tunnetuimmista musiikkitähdistä. Michael JacksoninThriller ja Black or White ovat musiikkivideoita, joilta juuri kukaan 1980- tai 1990-luvulla nuoruuttaan elänyt ei ole voinut välttyä.

– Kun teimme Thrillerin musiikkivideota vuonna 1984, luulin, että hän (Jackson) oli 18-vuotias. Myöhemmin sain kuulla, että hän olikin 23 tai 24. En olisi uskonut. Hän oli mahtava, mutta äärimmäisen epäkypsä, kuin lahjakas 12-vuotias, ohjaaja muistelee.

– Työskentelin Michaelin kanssa uudelleen kahdeksan vuotta myöhemmin Black or White -musiikkivideon parissa. Hän oli muuttunut mies. Hän oli hyvin outo, mutta silti pidin hänestä. Michael oli mielestäni erittäin traaginen hahmo.

Vuonna 2019 julkaistiin Leaving Neverland -dokumentti, jossa aikuisikään kasvaneet miehet kertovat Michael Jacksonin käyttäneen heitä seksuaalisesti hyväksi heidän ollessaan lapsia.

– Potaskaa. Kun ihmiset ovat tekemisissä median kanssa… En tiedä perimmäistä totuutta, mutta tiedän, että hän ei ollut paha ihminen. Enkä tiedä… en ole ollut ikinä hänen makuuhuoneessaan, John Landis sanoo hieman hermostuen.

– Michael oli outo kaveri, mutta pidin hänestä silti. Hän velloi itsesäälissä ja se kaiversi hänen päätään. Hänen kasvoleikkauksistaan tuli groteskeja. Mutta ihmiset ovat itsetuhoisia eri tavoin ja kaikilla on omat outoutensa. Michaelin isä oli kamala. Isä pahoinpiteli häntä. Omat kokemukseni Michaelin kanssa olivat aina hyviä.

"Olen onnekas, koska minun ei tarvitse tehdä töitä"

Viime vuosina John Landis on ohjannut dokumentteja. Aikooko mies vielä palata Hollywood-elokuvien pariin?

– Olisi hienoa tehdä elokuva. Olen onnellinen tehdessäni elokuvia. Minulle tulee käsikirjoituksia, mutta ne ovat surkeita. Luulen, että tuottajat ja elokuvastudiot saavat käsikirjoituksia, jotka he toteavat kamaliksi ja lähettävät ne John Landisille. Minulle tarjotaan melkoista kuonaa, Landis nauraa.

– Olen erittäin onnekas, koska minun ei tarvitse tehdä töitä. Mutta aion ilman muuta vielä tehdä elokuvia.

Entä mikä on Landisin tuotannon kohokohta hänen omasta mielestään? Ohjaaja ei kerro.

– Voi veljet. En pysty. Vähän sama asia kun kysytään, mikä on suosikkielokuvasi. En pystyisi vastaamaan. Tai ne listat, joissa nimetään kymmenen parasta elokuvaa... Voisin luultavasti nimetä 150 parasta elokuvaa, mutta en voisi rajata sitä kymmeneen, Landis päivittelee.

– Urallani on ollut monta kohokohtaa. Joskus elokuvan tekeminen on silkkaa iloa. Yksi parhaita puolia ohjaamisessa on matkustaminen. Olen kuvannut elokuvia 12 maassa ja joka puolella Yhdysvaltoja. Se on mahtavaa. Siinä pääsee näkemään paikkoja ja asioita, joita monet eivät pääse näkemään. Se on etuoikeus.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja