Ohjaaja Leea Klemola tiukkana Aku Louhimiehen metodeista: "Hän ei ole ihan ymmärtänyt, että nainen on ihminen"

Leea Klemola ja Tiina Lymi tyrmäsivät täysin Aku Louhimiehen ohjausmetodit Huomenta Suomen haastattelussa.

Yle julkaisi maanantaina artikkelin, jossa lukuisat naisnäyttelijät kertoivat Aku Louhimiehen nöyryyttävistä ja alistavista metodeista kuvauksissa. 

Monet naisista kertovat jutussa, että Louhimiehellä on tapana kuiskata naisnäyttelijöille, miten surkeita, epäuskottavia tai rumia nämä ovat, jos hän haluaa saada heidät itkemään tai surullisiksi.

Ohjaajat Leea Klemola ja Tiina Lymi olivat tiistaina keskustelemassa Huomenta Suomen haastattelussa Louhimen metodeista, joita Ylen artikkelissa näyttelijät kuvailivat alistaviksi ja joskus jopa sadistisiksi.

– Näyttelijänä ja ohjaajana en ymmärrä, mitä hyötyä siitä voi olla. Päällimmäinen ajatus on, että jos pelottelet ihmisen ja rääkkäät sitä, niin ensimmäinen asia, joka katoaa on nyanssit. Sitten hän on vain yksityinen henkilö, joka pelkää, Lymi miettii.

– Jos tämä olisi joku metodi, voidaanko silloin sanoa, että kaikissa muissa elokuvissa näytellään huonosti, kun ei rääkätä näyttelijää? 

Tiina Lymi näytteli itse Louhimiehen ohjauksessa 90-luvulla Isänmaan toivot -sarjassa. Lea Klemola puolestaan oli Louhimiehen ohjauksen alla vain yhden päivän. Hänen oli määrä näytellä sarjassa roolia, johon kuului naisen mukaan kaksi alastonkohtausta jaksoa kohti.

– Panokohtausta, jossa ei ole siis mitään järkeä. Siinä oli tarkoitus vain tanssia ja rankistella nuoren naisen lihalla. En sitten sitä roolia ottanut, hän kertoo.

"Pitää muistaa, että tämä on meidän kultapoika"

Klemolan mukaan Louhimies pyrkii osaksi miestaitelijamyyttiä, osaksi maskuliinista hegemoniaa.

– Pitää muistaa, että tämä on meidän kultapoika. Tämä on meidän kaikkien yhteinen asia. Me tuotetaan ja syydetään elokuvasäätiöltä rahaa pilvin pimein tälle meidän kultakaverille, joka on nyt tämän absoluuttisen maskuliinisen hegemonian huipulla. Joka määrittelee, että hän tekee hyvää ja laadukasta, hän kuvailee. 

Klemolan ja Lymin mukaan ohjaaja on kuvauksissa johtaja, mutta vallan mukana pitäisi tulla vastuu. 

– Normaalijärkisen ihmisen kanssa dialogi pelaa, koska normaalijärkinen ihminen ymmärtää, että jotta näyttelijä pystyy parhaaseen mahdolliseen suoritukseen, hänen pitää ymmärtää mitä tehdä. Silloin on lähtökohtaisesti oma halu tehdä työnsä hyvin, jolloin voi ottaa vastaa informaatiota, mikä työtä häiritsee.

– Selvästikään hän ei ole ihan ymmärtänyt, että nainen on ihminen. Sehän näyttää kaiken kaikkiaan olevan hänelle äärimmäisen vaikeaa, Klemola tykittää.

Katso koko haastattelu ylhäällä olevalta videolta!

Lue myös:

    Uusimmat