Ylimääräiset lomat voivat lisätä oppilaiden eriarvoisuuden kokemuksia.
Peruskoululaisten ylimääräiset lomat kesken lukuvuoden ovat melko harvinaisia. Tämä tarkoittaa, että huoltajat ovat tiedostaneet hyvin oppilaan läsnäolovelvollisuuden ja arvostavat lapsen koulunkäyntiä, sanoo Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n koulutuspolitiikan johtaja Nina Lahtinen.
– Toki on yksittäisiä poikkeustapauksia, että nuori esimerkiksi urheilee huipputasolla tai harrastaa jotain muuta lajia, jossa tulee kilpailujen tai esiintymisten takia jonkin verran poissaoloja, joihin perhe ei voi vaikuttaa, Lahtinen toteaa.
Lahtisen mukaan ylimääräisiä lomia ei tulisi missään tapauksessa kertyä ainakaan paljon, sillä se antaa lapselle väärää viestiä siitä, että koulussa oleminen ei olisi tärkeää. Ylimääräiset lomat vievät oppilaan pois myös kouluyhteisöstään ja voivat vaikuttaa kaverisuhteisiin.
Jos asioita jää lomailun takia oppimatta ja tietopohja jää heikoksi, seuraavana vuonna oppilaalla voi olla entistä enemmän haasteita pysyä muiden mukana.
– Lisäksi tällaiset lomat viestivät myös muille oppilaille sitä, että ollaan eriarvoisessa asemassa: toiset voivat tehdä ulkomaanmatkoja ja toisilla ei ole niihin varaa. Kun lomat tehdään koulun loma-aikoina, kunkin erilaiset lomailumahdollisuudet eivät tule yhtä selkeästi näkyville.
Opetushallituksen opetusneuvos Riia Palmqvist näkee hieman kyseenalaisina myös harrastuksiin liittyvät poissaolot.
– Tässä on melkoinen ristiriita, kun tietysti halutaan, että lapset ja nuoret liikkuvat enemmän ja siihen myös kannustetaan, mutta jos se tapahtuu kouluaikana, herää kysymys, voidaanko tällä tavalla arvottaa, kumpi on arvokkaampaa, kilpaurheilu vai koulutyö, Palmqvist pohtii.
