”Nyt ei voi kilauttaa kaverille ja kysyä” – autoala aivan ennennäkemättömän haasteen edessä

Korona pähkinänkuoressa – Tämä kaikki sinun täytyy tietää viruksesta 1:55
Tämä kaikki sinun tulee tietää koronaviruksesta.

Mitä pidempään pandemian aiheuttama poikkeustilanne jatkuu, sitä karummat ovat sen vaikutukset myös autoalalla.

Autoala antoi kuluvalla viikolla synkän ennusteen tämän vuoden markkinanäkymistä.

Tuoreen arvion mukaan uusien autojen menekki putoaisi aiemmin ennustetusta 116 000 kappaleesta vain 85 000 uuteen autoon.

Koronaviruksen aiheuttama notkahdus olisi jopa syvempi kuin finanssikriisin tekemä lovi. Tuolloin syvimmän kriisin aikaan ensirekisteröitiin vain 90 000 ajoneuvoa.

Keskon autokaupan toimialajohtaja Johan Friman pitää tuoreita arvioita uskottavana.

– Tämän hetkisen tiedon perusteella arvio on täysin realistinen, ikävä kyllä. Voi olla, että se vielä kohenee, jos kriisi saadaan nopeasti selätettyä, mutta luvut voivat kääntyä jopa huonommiksi, jos kriisi jatkuu pidempään, hän arvioi.

Myös Toyota Auto Finlandin toimitusjohtaja Kari Skogster uskoo markkinaennusteen olevan lähellä totuutta.

– Arvion takana on aika monta olettamusta, joiden paikkansa pitävyydestä ei ehkä ihan vielä uskalla kovin isoja vetoja lyödä. Mutta paras realistinen arvaus se tällä hetkellä on, hän sanoo.

Toimialajohtaja Frimanin mukaan epävarma markkinatilanne edellyttää nyt poikkeuksellisen tarkkaa seurantaa.

– Markkinaennustetta kannattaa tällä hetkellä päivittää normaalia tiheämmin, sillä kukaan ei nyt osaa sanoa, mihin suuntaan tämä tilanne on kehittymässä, hän pohtii.

Autoja vielä varastoissa

Volkswagen-konserni sulki viime viikonlopulla tehtaitaan Euroopassa työvoimansa suojelemiseksi koronaviruksen aiheuttamilta riskeiltä. Viimeisten tietojen mukaan autojätti jatkaa sulkuja ainakin huhtikuun 9. päivään saakka.

Volkswagenin merkkejä maahantuovan Keskon varastoissa on vielä autokantaa, jolla kysyntään kyetään vastaamaan jopa kesän korville. Tuhannen taalan kysymys tällä hetkellä on, kuinka kotimainen autokauppa nousee kuopasta kumeilleen.

– Kukaan ei tiedä, kuinka pitkään tämä kestää. Kukaan ei osaa sanoa, minkälaisia kolhuja tämä ihmisten ostopäätöksiin tekee – ja kuinka pitkäksi aikaa, Friman jatkaa.

Nykyisen turbulenssin valossa autokaupan alamäki ei Frimania varsinaisesti yllätä. Sen sijaan koronaepidemian edessä hän myöntää olevansa ymmällään.

– Ei kai kukaan osannut arvioida, millaisella vauhdilla kriisi iskee päälle. Tällä hetkellä ykkösprioriteetti on ihmisten terveys ja hyvinvointi, se on kaikkein tärkeintä, hän sanoo.

Myös Kari Skogster ilmaisee saman asian hieman toisin sanoin.

– Nyt ei voi kilauttaa kaverille ja kysyä, kuinka viime kerralla vastaavassa tilanteessa meneteltiin. Tuskin kukaan osasi vielä kuukausi tai kaksi sitten villeimmissä kuvitelmissaankaan ennustaa, että jotakin tällaista tapahtuu, hän sanoo.

Kuluja pakko ajaa alas

Skogster arvioi, että autoalalla ei kaikkea ole vielä nähty.

– Lyhyellä tähtäimellä tulee nopeita ja isoja sopeuttamistoimia. Jo tällä hetkellä ala toteuttaa lähinnä lyhtytaikaisia lomautuksia, joilla kuluja saadaan alas kun tulovirta ehtyy, hän sanoo.

Asiakkaiden reaktiot riippuvat Skogsterin mukaan paljolti nykyisen tilanteen kestosta.

– Realismia on, että mitä pidempään poikkeustila jatkuu, sitä isommat vaikutukset sillä on kuluttajien käyttäytymiseen. Eikä autoala ole koronavirukselle mitenkään immuuni toimiala, vaikka tämä tulee monia muita aloja koskettamaan vielä paljon enemmän.

Lue myös:

    Uusimmat