Tulli takavarikoi yhä suurempia nuuskakuljetuksia Ruotsin vastaisella rajalla, ja nuuskakaupasta on tullut yhä organisoidumpaa ison rahan laitonta bisnestä.
Tullin valvontajohtaja Hannu Sinkkonen arvioi, ettei Suomessa ole koskaan aiemmin käytetty niin paljon nuuskaa kuin nyt.
– Käyttö oli suhteellisen pientä, kun EU:hun liityttiin. Viimeisten vuosien aikana tilanne on muuttunut radikaalisti, Sinkkonen toteaa.
Aiempien vuosien kymmenien nuuskakilojen takavarikot ovat vaihtuneet tuhansiin kiloihin. Viime vuonna Tulli takavarikoi nuuskaa yhteensä 6 744 kiloa, kun vuonna 2014 luku oli vain 542 kiloa. Sinkkonen katsoo, että kysynnän taustalla on osaltaan nuuskayhtiöiden selkeä markkinointi esimerkiksi verkossa.
Uusia asiakkaita hankitaan sosiaalisessa mediassa
Vaikka nuuskakauppaa käydään yhä perinteisillä menetelmillä, on sosiaalinen media ja muu verkko muuttunut merkittäväksi kauppa-alustaksi, jota kautta nuuskakauppa näkyy myös siihen osallistumattomallekin.
Sinkkonen uskoo kuitenkin, että nuuskakauppaa käydään kuitenkin yhä enemmän perinteisillä menetelmillä kuin verkossa.


