Norjassa pian 100 000 sähköautoa, kun Suomessa niitä on vasta 2700 – "Kannusteita tarvitaan"

Katumaastureiden suosio kasvussa – sähköautoissa Suomi on Norjaa perässä 2:05

Suomessa sähköauton ostaa useimmiten tekniikkafriikki tai ympäristötietoinen autoilija. Ilman valtion kannustimia sähköautojen myynti on jäämässä myös tulevina vuosina tahmeaksi. 

– Jos kannusteita ei tule, saamme odottaa 10 vuotta ennen kuin edes 10 prosenttia uusista autoista on sähköisiä, sanoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ry:stä.

Helsingin Messukeskuksessa on näytillä noin 250 autoa ja koeajoissa lähes saman verran. Loppuviikon Auto 2016 -tapahtumaan odotetaan kymmeniä tuhansia kävijöitä.

– Totta kai liikenteen sähköistyminen näkyy messuilla. Täällä lanseerataan paljon uusia sähköautoja ja pistokehybridiautoja, kertoo Tero Kallio.

Suomen autokannassa on tällä hetkellä kuitenkin vain 2700 sähköautoa. Tänä vuonna täyssähköautoja tullaan myymään noin kaksisataa. Pistokehybridiautojen myynti kasvaa, mutta siinäkin ollaan pienissä luvuissa.

– Autot ovat vielä hinnakkaita. Akkuteknologia maksaa ja nostaa auton hintaa. Hintahaitari painottuu 35 000 ja 70 000 euron väliin, Kallio sanoo.

Ketkä sähköautoja tällä hetkellä ostavat.

– Sähköauton hankkija on jossain määrin teknologiasta kiinnostunut ihminen, jopa tekniikkafriikki tai ympäristötietoinen ihminen. Usein sähköautoja on hankittu yrityksiin toimitusjohtajille, koska se on myös yrityksen imagoa kiillottava toimenpide. Tästä pitäisi päästä eteenpäin, että ihan tavalliset ihmiset voisivat ostaa sähköautoja.

Norjassa 100 000 sähköautoa

Monissa muissa maissa sähköautojen hankintaa kannustetaan valtion taholta. Suomessa tällaisia kannusteita ei ole.

– Jos tätä tahmeaa alkuvaihetta kannustetaan valtion toimenpiteillä, niin se moninkertaistaa yleistymistahdin.

Norjassa 100 000 sähköauton raja on näinä päivinä menossa rikki autokannassa.

– Norja on ehkä vähän huono esimerkki, koska siellä kannusteet ovat valtavan suuria. On realismia, ettei meillä Suomessa näin suuriin kannustimiin ole varaa eikä se ole myöskään järkevää.

Tero Kallio sanoo, että jonkinlainen kannustussysäys tarvitaan silti Suomessakin.

– Näkisin, että työsuhdeautoilijat ovat sellaisia aikaisia omaksujia. Heitä kannustamalla voitaisiin saada sähköautoja autokantaan ja sitä kautta käytettyjen autojen markkinoille. Jossain vaiheessa myös sähköautojen hinnat alkavat laskea. Tätä kautta kannustimista voidaan luopua jossain vaiheessa, Tero Kallio muistuttaa.

Lue myös:

    Uusimmat