Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Norja suunnittelee ennennäkemätöntä "kelluvaa autotunnelia" – 20–50 metrin syvyydessä kulkevan vedenalaisen tunnelin hinta hipoo pilviä

Statens vegvesen/Vianova/Baezeni
Julkaistu 17.03.2019 13:54
Toimittajan kuva

Tommi Kolehmainen

tommi.kolehmainen@mtv.fi

Norjassa ajetaan eteenpäin villiä hanketta "kelluvasta tunnelista". Uudenlainen vedenalainen autoputki olisi ensimmäinen laatuaan maailmassa.

Norjan valtion suunnittelema autotunneli sijaitsisi maan länsirannikkoa pitkin kulkevan, noin 1100 kilometriä pitkän reitin varrella. Kelluvan tunnelin konsepti ei ole uusi, mutta sen suunnittelu on nyt täydessä vauhdissa laajan valtatiehankkeen tiimoilta.

Nykyisellään noin 21 tuntia kestävä matka eteläisestä Kristiansandin kaupungista pohjoisempana sijaitsevaan Trondheimiin on vaivalloinen.

Reitin aikana täytyy nousta autolla lautan kyytiin jopa seitsemän kertaa eri vesistöjen ylitysten takia. Lisäksi vaihtelevat ja ankarat sääolosuhteet aiheuttavat toisinaan teiden sulkemisia ja viivästyksiä lauttaliikenteessä.

E39-tielle suunniteltu vedenalainen tienpätkä sekä sen lisäksi kaavaillut lukuisat uudet sillat eliminoisivat hitaat lauttamatkat. Tavoiteaika reitille olisi uusien ratkaisujen avulla liki puolet lyhyempi: 11 tuntia. Reitti myös lyhenisi pituudeltaan noin 50 kilometrillä.

norja vedenalainen tunneli 2Havainnekuvassa tunnelia kannattelevat veden pinnalla olevat ponttoonit.Statens vegvesen/Vianova/Baezeni

"Kelluva autoputki" kulkisi laivojen ulottumattomissa

Autoputki kulkisi noin 20–50 metrin syvyydessä, jossa se olisi pinnalla kulkevan laivaliikenteen ulottumattomissa, mutta ei altistuisi kovalle vedenpaineelle. 

Betonista valmistettu autoputki kelluisi periaatteessa veden alla, mutta sen tasapainottaminen vaatisi ankkurointia merenpohjaan kaapelien avulla tai noin 250 metrin välein pinnalla kelluvia ponttooneja.

Norjalaisille vedenalaiset maantietunnelit ovat tuttuja, mutta veteen upotettu kelluva putki olisi valmistuessaan ensimmäinen laatuaan koko maailmassa.

Norjan tiehallinto Statens vegvesen uskoo kyseisen tunnelin olevan paras ratkaisu syviin ja erityisen leveisiin vuonoihin, joissa sääolosuhteet tekisivät sillasta tai muusta ylitysratkaisusta liian vaarallisen, ja merenpohja olisi liian syvällä sen ali louhitulle tunnelille.

Tunnelissakin on omat riskinsä. Tulipalo tai räjähdys vedenalaisessa tunnelissa voi saada aikaan pahaa jälkeä. Vuonot ovat myös Norjan laivaston sukellusveneiden harjoituskenttää, joten yhteentörmäys putken kanssa ei myöskään olisi pois suljettu painajaisskenaario.

Katso esittelyvideo Norjan kelluvasta autotunnelista (juttu jatkuu videon jälkeen):

Tieuudistuksen hintalappu hipoo pilviä

Norjan hallitus on asettanut tavoitteeksi saada teitä, tunneleita ja siltoja käsittävä laaja valtatiehanke valmiiksi vuoteen 2050 mennessä.

Toistaiseksi vasta kymmenesosa projektista on saatu valmiiksi. Suunnitellun "kelluvan tunnelin" lisäksi tieosuudelle tulee myös ennätyspitkä, lähes 27 kilometrin pituinen merenpohjaan louhittu tunneli.

Hankkeen urakoitsijana toimivan tielaitoksen mukaan kyseessä on Norjan suurin tieinfraan littyvä projekti, mutta myös maailmanlaajuisesti suurimpien tiehankkeiden joukossa. Myös hintalappu huimaa päätä, sillä hankkeen kokonaiskustannusten on arvioitu nousevan 35 miljardiin euroon. 

E39-tie kulkee kuuden maakunnan läpi ja sen varrella ovat lähdön ja määränpään lisäksi Stavangerin, Bergenin, Ålesundin ja Molden kaupungit.

Norjan länsirannikolla tuotetaan suuri osa maan vientituotteista, joten tiehankkeen uumoillaan tuovan nostetta maan taloudelle. Samalla sen uskotaan luovan reitin varrelle uutta asumista ja parantavan kulkuyhteyksiä entisestään. E39 jatkuu Tanskaan, joten yhteydet paranisivat samalla etelämmäs Eurooppaan.

Mitä tulee hankkeeseen sisältyvään futuristiseen kelluvaan autotunneliin, Norjan mukaan myös muissa maissa tutkitaan samankaltaisia ratkaisuja. Nähtäväksi jää, kuka pääsee esittelemään konkreettisia tuloksia ensimmäisenä.

Lisää aiheesta:

Inkoolle kaavailtu valtava terästehdas oli tarkoitus aiemmin rakentaa Norjaan – paikalliset tyrmäsivät hankkeen luonnonsuojeluun ja poronhoitoon vedotenElon Musk on vesittänyt useita junaratahankkeita futuristisella bisneksellään – myönsi itsekin huijauksenAutot ja junat sukeltavat 18 kilometriä pitkään merenalaiseen putkeen Tanskan ja Saksan välillä – jättitunneli valmistuu vuosikymmenen lopullaKommentti: Tunneli Tallinnaan ja laiva ilman kuljettajaa – hurjista tulevaisuusvisioista toinen toteutuu, toinen eiMaailman suurin merisilta avautuu pian – kokonaisuudessaan sillalla kuljetaan 55 kilometriäÖkyristeilijä suuntaa Arktikselle – Viranomaiset varuillaan: "En tahdo, että tämä on toinen Titanic"
LiikenneNorjaAutotUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen14:56
    Droonit

    Sotilastukikohdassa Belgiassa droonihavaintoja

  • 1.11.18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 1.11.07:14
    Finnair

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

  • 1.11.06:11
    Droonit

    Droonit pörränneet jälleen: Brandenburgin liikenne seisahtui