Maanantai oli päivä, jolloin tälläisellä jalat maassa -hämäläisellä nousi tukka pystyyn. Tulevaisuuden visioita oli esillä: Tallinnaan tunneli tai kaksikin ja laivat kulkevat ilman kuljettajaa. Uskon huimista hankkeista toiseen, kirjoittaa MTV Uutisten talouden päällikkö Jussi Kärki.
Tunnelihankkeilla on keulakuvanaan arvostetut kasvot, joten niihin on syytä suhtautua vakavuudella, vaikka lukujen valossa vähän hymyilyttäisikin.
Peliyhtiö Roviossa tutuksi tullut Peter Vesterbacka vie eteenpäin yksityistä hanketta - nyt dubailaisella alkupääomalla. Valtiollista tunnelisuunnitelmaa esitteli viime perjantaina liikenneministeri Anne Berner (kesk.). Kummallakaan ei tunnetusti päätä palele ajatella isosti.
Itse en moiseen pysty, joten panen jäitä hattuun muillekin.
Yksi tunneli piisaa, hintalappu on kova
Lähdetään nyt heti alkajaisiksi vaikka siitä, että yksi tunneli piisaa – maksavat kuitenkin mokomat 15-20 miljardia euroa kipale. Länsimetron rakentamista läheltä seuranneena veikkaan, että tuo summa on hyvä alku. Vesterbackan hankkeella on koossa 100 miljoonaa, jolla tekisikin ensimmäiset metrit.
Jos ihmeen kautta toinen tunnelihankkeista etenisi, niin olkoon se yksityisen rahan Vesterbackan hanke. Mitä vähemmän veronmaksajien rahaa upotetaan Suomenlahden alle, sen parempi.
Kotimaan tiestö on rapakunnossa, monttuja täytetöön säälittävillä paikkausasvaltoinneilla. Jo nyt tiedetään, että myös ensi vaalikaudella rahat ovat tiukassa niin väyläinvestointeihin kuin perustienpitoon.
