Projektia viivästyttävät epäselvyydet infrastruktuurin turvallisuudessa.
Maailman pisin tunnelien ja siltojen yhdistelmä nousee parhaillaan Kiinan etelärannikolle. Kokonaisuudessaan 55 kilometriä pitkä kulkuväylä yhdistää Hongkongin ja Macaon erityishallintoalueet sekä Zhuhain kaupungin Manner-Kiinassa.
Erityishallintoalueiden rajojen sisäpuolella väylästä on 42 kilometriä, josta siltarakennelman osuus on 30 kilometriä, mikä tarkoittaa, että kyseessä on maailman pisin meren ylittävä silta. Loput 12 kilometriä kulkee maan päällä tai merenalaisessa tunnelissa.
Zhuhain kaupungin puolella on vielä reitistöön kuuluvaa maantietä 13 kilometriä.
Suomen pisin silta, Raippaluodon silta, on pituudeltaan hieman yli kilometrin.
Käyttöönotto viivästynyt
Kaikki hallintoalueet vastaavat itse oman osuutensa hallinnoinnista ja rakentamisesta. Hongkongin hallinnon arvioidaan käyttäneen sillan suunnittelu- ja rakennustöihin noin 120 miljardia Hongkongin dollaria eli 15 miljardia USA:n dollaria.
Hongkongin alueella olevan osion rakentaminen alkoi joulukuussa 2009. Ensimmäisten suunnitelmien mukaan osan piti olla käytössä jo vuonna 2016. Sillan rakennustyöt kuitenkin saatiin valmiiksi vasta alkuvuonna 2018, eikä käyttöönottopäivämäärää ole toistaiseksi kerrottu julkisuuteen.
Käyttöönottoa ovat viivästyttäneet epäselvyydet siltojen rakenteiden testauksessa ja tunneli-infrastruktuurin kestävyydessä.
Aiemmin tänä vuonna kaksi siltaprojektissa työskennellyttä teknikkoa tuomittiin vankeusrangaistukseen heidän väärennettyään turvallisuustestien tuloksia. Oikeuden mukaan teknikot väärensivät betonirakenteiden vahvuutta mittaa- via tuloksia vuosien 2012 ja 2016 välillä.