Osa Nordean taidesäätiön kokoelmasta on nyt esillä Didrichsenin taidemuseossa Helsingin Kuusisaaressa Taide muuttuvassa maassa -näyttelyssä (10.2.–26.5.). Joukossa on muun muassa Helene Schjerfbeckin ja Akseli Gallen-Kallelan teoksia.
Didrichsenin näyttely esittelee pankkitaidetta, joka on kuin ikkuna Suomen historiaan. Ikkunasta näkee, kuinka suomalaisista tuli se kansa, joka se nykyään on.
Seinällä roikkuu näyttävä teos, jossa on isot kehykset. KOP oli vielä olemassa vuonna 1961, kun pankissa keksittiin, että tämä pitää saada pankkiholviin.
Tämä on Akseli Gallen-Kallelan Kalevala-suurtöistä viimeinen, kertoo Didrichsenin taidemuseon kuraattori Iiris Markkola.
Öljyvärimaalaus vuodelta 1907 on nimeltään Purren valitus.
– Hän on tehnyt muutamia pienempiä töitä tämän jälkeen, mutta jos katsotaan aihetta, niin tämä ei ole suoraan mistään tietystä runosta. Sammon ryöstössä puhutaan tällaisesta sotaveneestä, joka itkeskelee sitä, että ei ole koskaan päässyt mukaan sotaretkelle, Markkola kertoo.
– Tämä ei ole se sama vene, vaan Gallen-Kallelalla on tähän oma tarina. Usein hän otti näihin Kalevala-teoksiin omakohtaisen näkemyksensä. Hän mietti niitä kohtia Kalevalasta, jotka häntä puhutteli.
Markkolan mukaan Gallen-Kallelalla oli itsellään vuonna 1907 elämänvaihe, että Suomi poltteli jalkojen alla.

