Nettishoppailu liiankin helppoa? "Tulee tilattua enemmän kuin olisi tarve"

TNS Gallupin kesäkuussa julkaiseman tutkimuksen mukaan jo kolmella neljästä suomalaisesta aikuisesta on kokemusta verkkokaupoissa asioinnista.

Erityisesti ulkomaisissa verkkokaupoissa shoppailu on kasvussa, sillä viime vuonna niissä tehtiin ostoksia yhdeksän prosenttia edellisvuotta enemmän.

Tilastokeskuksen mukaan yleisimpiä nettiostoksia ovat matkailupalvelut ja matkaliput sekä pääsyliput kulttuuritapahtumiin. Niiden jälkeen eniten tilataan vaatteita ja kenkiä.

Fyysiset myymälät jäljittelevät jo verkkokauppoja

Fyysisten myymälöiden lyömättömiin etuihin katsotut henkilökohtainen palvelu ja tuotteiden sovittamis- ja hypistelymahdollisuus on aiemmin katsottu asioiksi, joita verkkokaupat voivat live chat -asiakaspalvelulla ja virtuaalisovittamisella vain jäljitellä.

Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenojan mukaan Yhdysvalloissa tilanne on itse asiassa kääntynyt jo toisin päin.

– Siellä virtuaalisovituskoppeja on tullut jo kivijalkamyymälöihinkin. Sovituskoppi ottaa asiakkaasta mitat, ja sen jälkeen asiakas saa käteensä listan tuotteista, jotka hänelle saattavat sopia, jos kriteerinä on vaikka sopivat farkut, Kurjenoja sanoo.

Kurjenojan mukaan vastaavaa kehitystä voidaan myöhemmin odottaa myös Suomeen.

Tarjousten löytäminen netistä vaatii vaivannäköä

Helsinkiläinen tyylibloggaajaNadja Kamara, 25, shoppailee verkkokaupoissa lähes viikoittain. Useimmiten hän tilaa ulkomaisista verkkokaupoista vaatteita ja asusteita, mutta tarpeen tullen myös esimerkiksi tarvikkeita kameraansa tai kissoilleen.

Verkkokauppojen hyviksi puoliksi Kamara nimeää monipuoliset valikoimat, vaivattomuuden sekä edullisuuden. Parhaimmillaan hän on löytänyt suomalaisessa kivijalkamyymälässä 150 euroa maksaneet maihinnousukengät netistä 67 eurolla.

Hyvien tarjousten löytäminen edellyttää kuitenkin myös vaivannäköä. Kamara suosittelee erilaisten alennuskoodien, eli nettiajan "kuponkietujen" etsimistä hakukoneiden avulla.

– Juuri eilen löysin erääseen vaatekauppaan alennuskoodin, jolla sain paketin ilman postikuluja, Kamara kertoo.

Huonoja kokemuksia Kamaralla ei nettishoppailusta juurikaan ole, ja erityisesti suuria ja tunnettuja verkkokauppoja hän pitää turvallisina.

Helppous ajaa ostamaan suunniteltua enemmän

Lahtelainen Antti Nikkinen, 28, ostaa netistä esimerkiksi elektroniikkaa, lisäravinteita, pelejä ja kirjoja. Matkalippujen ja konserttilippujen varaamista netin kautta hän pitää itsestäänselvänä.

Nikkinen ostaa sekä suomalaisista että ulkomaalaisista verkkokaupoista, ja arvostaa etenkin sitä, että tuotteita on helppo vertailla, ja ettei ostosten tekeminen ole sidottu aikaan tai paikkaan. Myös edulliset hinnat houkuttelevat.

– Tilasin hiljattain verkkokaupasta tietokoneen osia, ja säästin satoja euroja verrattuna kivijalkamyymälään, Nikkinen kertoo.

Huonoja puolia nettishoppailussa ovat Nikkisen kokemusten mukaan vaihtelevat ja joskus pitkätkin toimitusajat, tuotteiden palauttamisen työläys sekä se, ettei tuotteiden sopivuutta pääse etukäteen tarkastamaan.

– Mutta ostaminen on niin helppoa, että helposti tulee tilattua enemmän kuin oli alun perin tarkoitus, hän sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat