Neljä tärkeintä ihonhoitovinkkiä: Huolehdi näistä asioista ennen kuin tuhlaat rahojasi luksusvoiteisiin

2:53
Tältä ihosi tulee näyttämään jos et suojaudu auringolta.

Kalliit ihonhoitotuotteet eivät korvaa terveitä elämäntapoja.

Ihonhoitotuotteisiin saa helposti kulutettua pienen omaisuuden, mutta onko erilaisiin voiteisiin ja seerumeihin panostaminen rahan arvoista?

Brittiläinen biokemisti Chris Donegan kertoi Metro-lehdelle, että vaikka kosmeettiset hoidot auttavat iho-ongelmiin, on hipiästä tärkeää huolehtia kokonaisvaltaisesti ja terveellisiin elämäntapoihin panostaen.

Seuraavat neljä elämäntapaa tukevat niin ihon kuin koko elimistön hyvinvointia. Jos näistä ei huolehdi, on turha tuhlata rahojaan kalliiseen kosmetiikkaan.

1. Uni

Unenpuutteen aiheuttama väsymys näkyy kasvoilla esimerkiksi sameutena, harmautena ja kuivuutena. Väsymyksen merkkejä voi yrittää peitellä esimerkiksi käymällä kylmässä suihkussa ja kuorimalla ihonsa. Tärkeämpää olisi kuitenkin huolehtia riittävästä nukkumisesta.

Elimistö valmistaa unen aikana kollageenia, ja vähäinen nukkuminen voikin johtaa ihon roikkumiseen ja ryppyjen syntymiseen. Lisäksi unenpuutteen kuivattava vaikutus tekee ohuista rypyistä näkyvämpiä.

Hyvät yöunet parantavat verenkiertoa, mikä saa ihon hehkumaan.

2. Nesteytys

Nestehukasta kärsivä iho menettää luonnollisen hehkunsa ja kimmoisuutensa. Hipiä voi kutista ja näyttää elottomalta. Pienet juonteet korostuvat.

Riittävä vedenjuonti on helpoin tapa ehkäistä edellä mainittuja muutoksia. Päivittäin olisi hyvä juoda 1–1,5 litraa vettä.

3. Ravinto

Runsas hedelmien ja vihannesten syönti edistää ihon ja koko elimistön hyvinvointia. Tutkimuksissa terveellinen ja runsaasti hedelmiä sekä vihanneksia sisältävä ruokavalio on yhdistetty vähäisempään ryppyjen määrään kasvoilla.

Yksittäisistä ruoka-aineista erityisesti karotenoideja sisältävien kasvisten on huomattu ehkäisevän ryppyjen syntymistä ja parantavan pintaverenkiertoa.

Kannattaa myös huolehtia siitä, että ruokavaliosta saa riittävästi omega-3-rasvahappoja, jotka tukevat ihon rakennetta ja toimintaa. Omega-3-rasvahappoja saa esimerkiksi kalasta, avokadosta ja pähkinöistä.

4. Liikunta

Liikunta parantaa verenkiertoa ja aineenvaihduntaa sekä lievittää stressiä, minkä vuoksi treenaamisella on suotuisa vaikutus myös ihon kuntoon.

Aurinkoisella säällä iho tulee suojata UV-säteilyltä aurinkorasvalla.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja