Nasa seuraa puolikkaan jalkapallokentän kokoista asteroidia, joka voi törmätä maapalloon vuonna 2046

Yhdysvaltain avaruusjärjestö Nasa kertoo seuraavansa uuden mahdollisesti vaarallisen asteroidin liikkeitä. Uusi asteroidi on jo nostettu Euroopan avaruusjärjestön riskilistalle.

2023 DW -nimen saaneen asteroidin halkaisija on arvioiden mukaan 50 metriä. Koko vastaa esimerkiksi olympialaisissa käytettävän uima-altaan mittaa tai noin puolikasta jalkapallokenttää.

Nasan mukaan törmäyksen riski maapallon kanssa on hyvin pieni.

Lähimmillään asteroidi olisi maata helmikuun 14. päivä vuonna 2046. Nasa muistuttaa, että uusien jäljitettävien kohteiden kohdalla kuluu usein viikkoja, jonka aikana dataa tutkitaan tarkemmin ja ennustetta saadaan tarkemmaksi.

Törmäyksen todennäköisyydeksi kerrotaan tällä hetkellä noin yksi kuudestasadasta. Kyseinen riskilukema on keskiarvoa korkeampi, mutta silti erittäin pieni.

Riskin odotetaan laskevan entisestään, kun lisää havaintoja ja dataa kertyy.

2023 DW on jo nostettu Euroopan avaruusjärjestön riskilistalle. Kyseiselle listalle on koottu kaikki tiedetyt kohteet, joiden todennäköisyys törmätä maapalloon on korkeampi kuin nolla.

Nasan koe antoi toivoa

Maapallon puolustuksen kannalta saatiin vastikään mainioita uutisia. Nasa kertoi maaliskuun alussa, että sen syksyllä tekemä planetaarisen puolustuksen koe onnistui.

Kokeessa DART-niminen luotain törmäytettiin Didymos-asteroidin 160 metriä halkaisijaltaan olevaan kuuhun Dimorphokseen. Itse Didymos-asteroidi on halkaisijaltaan noin 780 metriä.

Nasan kokeen tarkoitus oli muuttaa kuun rataa ja tutkia kuinka tehokas törmäys olisi asteroidin radan muuttamiseksi.

NASA testaa ensimmäistä kertaa maapallon puolustusta törmäämällä aluksella asteroidiin – kääntyykö murikan suunta? 0:43
Katso videolta, miten Nasan törmäystesti asteroidiin toteutettiin

Tavoitteiden kerrottiin hiljattain julkaistujen tietojen mukaan täyttyneen.

Dimorphos-kuun kiertoradan muutos Didymosin ympärillä DART-törmäyksen seurauksena määritettiin ja tutkijoiden mukaan kiertoaika lyheni noin 33 minuuttia.

Dimorphos tai Didymos eivät aiheuttaneet Maalle vaaraa ennen törmäystestiä eikä törmäyksen riski muuttunut myöskään kokeen seurauksena.

Lähteet: ESA, NASA, Live Science.

Uudesta asteroidista kertoi Suomessa aiemmin Tekniikan Maailma.