100-metrinen asteroidi tuhoaisi Uudenmaan kokoisen alueen: "Tapahtuu huomenna tai 5000 vuoden päästä"

Pienikin asteroidi tuhoaisi maahan osuessaan Uudenmaan kokoisen alueen 1:44
Katso haastattelu: Voiko uhkaavan asteroidin suistaa radaltaan?

Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan avaruusalus on osunut onnistuneesti Dimorphos-nimiseen asteroidiin osana historiallista koetta. Kyseessä on tärkeä koe, sillä kyky suistaa Maata uhkaavia asteroideja on kirjaimellisesti elämän ja kuoleman kysymys.

Helsingin yliopiston yliopistotutkija Tomas Kohout oli keskustelemassa MTV:n Uutisaamussa Nasan tekemästä törmäyskokeesta. Kokeen tarkoitus on tutkia, onnistutaanko asteroidin rataa muuttamaan törmäyksen avulla. Kohout kertoo MTV Uutisille, että asteroidin rata on helpompi muuttaa, jos se on rakenteeltaan kova.

– Mutta jos se on huokoinen, niin törmäys muokkaa asteroidin muotoa, mutta se ei muokkaa hyvin sen rataa.

Kohout huomauttaa, että törmäyskokeella ei pyritä muokkaamaan Dimorphos-asteroidin kiertorataa Aurinkoon nähden vaan suhteessa isompaan Didymos-asteroidiin, jota Dimorphpos kiertää.

Tutkijat ympäri maailman seuraavat nyt törmäyksen vaikutusta Dimorphoksen rataan teleskooppien avulla.

Suurempien asteroidien törmäys harvinaisempaa, mutta tuhoisampaa

Nasan iskeytyjäluotaimen kamera paljasti, että 170-metrisen Dimorphoksen pinta on pienien kivien peitossa. Kohout toteaa, että tämän kokoluokan asteroidien sijainneista tiedetään vain pieni osa. Suurempien asteroidien sijainnit tunnetaan huomattavasti paremmin.

Maata uhkaavien asteroidien torjuminen on kirjaimellisesti elämän ja kuoleman kysymys:

– Jos tällainen 100-metrinen asteroidi törmäisi Maahan se tuhoaisi ehkä Uudenmaan kokoisen alueen. Se tekisi alueellista vahinkoa. Tulisi metsäpaloja ja paineaalto romahduttaisi rakennuksia 200-300 kilometrin säteellä, Kohout luettelee.

Kohoutin mukaan Dimorphoksen kokoluokkaa olevien asteroidien törmäykset maahan ovat onneksi harvinaisia.

– Muutaman metrin kokoluokkaa olevat asteroidit osuvat Maahan monta kertaa vuodessa. Ne palavat ilmakehässä eivätkä tee vahinkoa. 20-30 metriä isompia asteroideja törmää kerran sadassa tai kahdessasadassa vuodessa. Satametrinen asteroidi iskeytyy ehkä kerran tuhannessa vuodessa. Mutta me emme tiedä missä tai milloin se tapahtuu. Se on mahdollista huomenna tai viidentuhannen vuoden päästä.

Voiko uhkaavan asteroidin suistaa radaltaan? 9:13

Katso Uutisaamun koko haastattelu yllä olevalta videolta.

Kilometrin kokoluokkaa oleva asteroidi tekisi Kohoutin mukaan jo samanlaista tuhoa, mihin dinosaurukset aikoinaan kuolivat.

– Isku aiheuttaisi paljon lämpöä ilmakehään. Se aiheuttaisi voimakkaan paineaallon ja pölyä. Melkein koko maailman ekosysteemi romahtaisi.

Kohout kertoo, että jos Maata uhkaava asteroidi ehditään havaitsemaan vuosia ennen iskeytymistään, niin sen kurssia voidaan muuttaa riittävästi. Vaikka törmäyksellä aiheutettaisiin vain pieni ero kurssiin, niin muutos liikkeeseen voisi kasvaa vuosien aikana riittävän suureksi, jotta uhkaava asteroidi ohittaisi maapallon.

– Jos havaitsemme asteroidin kuukautta ennen, niin sen siirto ei olisi mahdollista.